|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska till att byta dämpare på min kärra nu, ringde till en bilmek och frågade efter pris uppgift. Då jag har köpt dämpare och allting redan så är det bara jobbet som skall göras, jag kommer dessutom ta ut baksäte och hatthylla innan jag lämnar in den, pga hatthylle byte eftersom den är så solblekt. Till frågan: Jag fick ett pris på ca: 4000:- förutsatt att det inte var fastrostat. Är det rimligt? På ca: 6h arbetstid som han sa att det skulle ta! Jag tycker att det låter helt åt skogen för mycket. Jag bor i Göteborg, är det någon som har tips om en billig bra verkstad?? Tacksam för svar | |
|
Om det är en mindre verkstad anser jag att det är åt skogen för dyrt, nästan 700 kr/tim... Men det kanske kostar det i GBG... MVH Christofer |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är timpriset inklusive moms så är priset fullt relevant är väl ungefär vad en OK verkstad debiterar icke storstad ink moms. Dessutom så tjänar han ju inget på reservdelarna. En märkesverkstad ligger på det dubbla i en storstad, men brukar ha fast prissättning ink delar. ///MVH Hasso Länk |
|
Fast jag tvivlar på att en märkesverkstad skulle ta det dubbla, ens inkl. delar... MVH Christofer |
|
|
Ok tack för svaren! Det är väl bara att ringa runt lite och bita i det sura äpplet. Men är fortfarande intresserad av verkstads tips inför kommande besök! Tack |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
crille82: 1300-1400+ moms är märkesverkstadstimdebitering i 08 några hundralappar billigare i timmen i mindre stad. Förmodligen behöver dom inte sex timmar på sig att byta. Jag tror inte du kommer under 8 inklusive material som ligger på ca 6500 runt om. ///MVH Hasso Länk |
|
6 timmar låter lite högt men de kanske säger så för att försäkra sig. Säger dom 4 och det tar 6 så blir du besviken men inte tvärt om. När jag bytte på min själv runt om så tog det ganska exakt en timme per hjul. Då hade jag iofsig lite hjälp av en kompis i vissa moment. Så tar det mer än 4 timmar för en rutinerad bilmek så har något gått fel. Detta givetvis förutsatt att du plockat bort allt som är ivägen för fästena bak för det tar tid!!! |
|
| Jag gissar på att det blir billigare här: Länk | |
|
Jag har precis bytt båda fram på en 523 -98 touring (Monroe) och det kostade mig 480:-+moms/sida i fastpris (demont + mont). Jag tycker att det är väl investerade pengar då detta arbete inte sorterar under det roligaste man kan göra på en bil. Dessutom var det aldrig bytt på bilen innan vilket ofta kan innebära att svordomar och andra ramsor kommer grannarna till livs. / Jonas |
|
s0924 |
Kolla med de som har verkstan bakom OK i Kållered. De har bra priser men gör ok jobb för det. |
|
Hej, Har bytt på många bilar. (Stötdämpare/fjädrar) Enda momentet på e39 som är besvärligt är att komprimera fjädern (fram). Extremt få varv och kort. (Fick bygga en special fjäderspännare.) Jag rekomenderar att man monterar lös fjäderbenen och åker till en verkstad och låter verkstaden göra jobbet på lösa fjäderben för en kostnad av 200-300sek. Vänliga hälsningar Mats |
|
|
Man behöver inte komprimera fjädern för att få ut dämparpaketet. Riv ut innerskärmen vilket ju är ganska lätt. Sen när allt är lossat så har du en kompis till att trycka ner hjulupphängningen och då vinklar du "lätt" ut hela dämparpaketet. För att sen få av fjädern ifrån paketet är de bara lossa bulten i toppen av paketet. Här måste du trycka ihop fjädern så den inte fjongar iväg när du lossar den från paketet. Den nya fjädern måste också tryckas ihop för att du ska få på fjäderbenslagringen eller va de heter, den övre tallriken på paketet. Bakfjädrarna är lite lättare att få av och på från paketet. Jag har skrivit en fin beskrivning från när jag gjorde de: Länk |
|
|
Hej Ravve, Självklart så behöver man inte komprimera fjädern för att få ut dämparpaketet. Det gör man sällan numera. Det går även enkelt att montera lös fjäderbenet (dämparpaketet) själv. Man tar bara tag i fjäderbenet och trycker det neråt och sedan ut. Jag har bytt på 2st e39or. Den en bara fram och den andra runt om. På båda var det helt omöjligt att få dit fjäderbenslagringen fram utan en bra fjäderspännare. (Funkar inte med Biltemas! eftersom fjädern har så få varv och är kort) (På båda bilarna monterad jag dit nya orginalfjädrar och Monroe) Kan möjligtvis tänka mig att det går med sänkningsfjädrar "som är kortare" eller ett par gamla orginalfjädrar "som är slut". Vänliga hälsningar Mats |
|
|
Jag betalade 900:- för båda sidor fram. MEN - då blev bilen repad, ena bromsoket monterades fel (vridet 360° = ombesiktning!) och alla bultar åtdragna med maskin = nästan omöjligt att lossa någon av de bultar/muttrar de varit på. Man får vad man betalar för... // Länk |
|
|
Biltemas fjäderspännare funkade perfekt på Eibach Pro-Kit fjädrar iaf. Måtten på dessa är identiska med originalen. |
|
s0924 |
Kolla med verkstan bakom OK i Kållered (vid infarten till IKEA. De bytte för 1500 kr helt runt på min Merca e270 för några år sedan. Dämparna hade jag skaffat själv. |
| en enkel fjäderspännare är två små spännband tryck upp fjädern med en liten domkraft under nedersta staget när hjulet är borta och montera spännbanden 2 st behövs på vardera sidan av fjädern då har du inga problem att få ut fjäderbenet utan att ta bort innerskärmen.låt dom sitta kvar när du sedan tar bort stödlagret eller skall byta dämpare det underlättar id stötdämparbyte fram och inget annat verktyg behövs för att klämmma ihop fjädern. | |
|
kikade just på autodata tider för rep av detta främrä fädring demontering och montering total tid 2.75 tim bakre fädring 1.85 tim sen är det ju vad de tar i timmen |
|
|
kikade just på autodata tider för rep av detta främrä fädring demontering och montering total tid 2.75 tim bakre fädring 1.85 tim sen är det ju vad de tar i timmen |
|
|
2,75... de va långsamt... jag och en kompis fixa de på 2,0 och vi har aldrig gjort de innan. 1,85 bak kan man bara precis glömma om det inkluderar att riva hatthylla osv. Möjligtvis 1,85 för endast dämparbytet men pillet inuti bilen tar mycket längre tid än man tror. |
|
| jag vet en två verk i partille som är bilgare | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.