|
|
|
|---|---|
|
Fixade min första bmw för ca 1 månad sedan ( Länk ), därav mina "gröna" frågor. Vem vänder jag mig förmånligast till gällande service av en bmw, en z3 2.8 i mitt fall? Detta gäller i skåne, främst runt Malmö. Jag har inte koll på hur servicelampesystemet fungerar i en bmw, men det lyser en gul och en röd lampa i min bil, var ett år sedan den servades sist. Antar att det snart är dags igen. Någon som vill förtälja exakt hur detta lampsystem fungerar? Har förstått intervallerna, insp 1 - olja - insp 2 - olja etc. Vilket är bäst, serva bilen innan eller efter avställning? | |
| Fel. Serva bilen innan avställning eller efter påställning, givetvis. | |
|
Här är ett utdrag från en service-guide som påbörjades för ett tag sedan men ännu inte avslutats pga tidsbrist, hoppas att det besvarar dina frågor. *** Nästan alla BMW bilar är utrustade med en såkallad Serviceindikator som har till uppgift att beräkna när nästa service skall utföras. Serviceindikatorn är oftast placerad i anslutning till mätarna i instrumentpanelen och ser ut så här: [Bild på SI]. När en service är utförd lyser 5 gröna dioder endast under de första sekunderna efter att tändningen slagits på. Dessa 5 dioder motsvarar intervallet till nästa servicetillfälle, efter hand som bilen brukas och nästa servicetillfälle närmar sig minskar antalet gröna dioder stegvis. När alla gröna dioder är släckta, tänds en gul diod tillsammans med texten ”OILSERVICE” eller ”INSPECTION”. Denna gula diod lyser även under körning. På detta sätt talar bilen om när det är dags samt vilken service som skall utföras. Den röda dioden tänds alltid tillsammans med den gula dioden och innebär att serviceintervallet har överskridits. Även här lyser dioderna under körning. Att överskrida serviceintervallet kan på vissa modeller leda till att nästföljande serviceintervall förkortas. Hur serviceintervallet beräknas varierar beroende på vilken modell man kör. På de äldre modellerna hade BMW satt ihop en avancerad formel som bl.a. tog hänsyn till antalet kallstarter, varvtal, hastighet och förbrukning i sin beräkning av serviceintervallet. På nyare modeller baseras serviceintervallet på antalet liter förbrukad drivmedel. Med andra ord, förlängs serviceintervallet av en gynnsam körstil samtidigt som serviceintervallet förkortas av en ogynnsam körstil. Efter varje utför service skall serviceindikatorn nollställas. ***** För att serva bilen rek. jag dig att först och främst vända dig till någon av dessa verkstäder: 1. Need For Speed Länk (Snacka med Tobbe och hälsa från mig) 2. Åke Perssons bilverkstad Länk 3. Frihamnsviaduktens bil (servar alla märken, inte bara BMW) Det finns även andra firmor i skåne området som håller på med BMW men som jag personligen av olika anledningar aldrig skulle anlita, dessa är bl.a. 1. Autosport 2. Jarls bilservice 3. Fritz bilservice _____________ Bilen: Länk |
|
|
Ps. givetvis ska bilen servas innan du ställer av den, eftersom "svart" olja är frätande och har skadlig inverkan på motorns alla lager. _____________ Bilen: Länk |
|
| Snygg bil Jonteandersson! | |
| Kör du lite så byt olja varje år samt filter. | |
|
Hej! Jag servar min bil hos Jarls i Helsingborg och har bara god ord att säga om dem. Lätta att ha å göra med och enligt mig har de gjort ett bra jobb. Länk , FMZ3 |
|
|
Tack för all hjälp alla! Mugge; jag stack ner till NFS och snackade med Tobbe. Fick väldigt bra intryck av grabbarna och kommer högst troligen lämna in min bil där. |
|
|
Det är en seriös firma, så det blir nog bra :-) _____________ Bilen: Länk |
|
|
Jag gjorde Inspektion II nyligen på BMW Malmö(Fredriksberg) och fick ge 3800 SEK. Tycker jag var ett bra pris av en auktoriserad verkstad. Mvh Kristoffer Bilen =) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.