|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Sprang över den här artikeln på aftonbladet. Kan vara intressant läsning för dem som inte vet så mkt om Bristol! Länk |
|
|
Tack för tipset, det var kul läsning! Inte minst "Den första Bristolbilen, modell 400, var rent tekniskt en BMW som kopierats, förbättrats och byggts med samma kvalitetskrav som Bristols flygplan." Likheterna med 6-serien E24 må vara långsökta (eller enligt vissa obefintliga) när man ser på bilderna, jag håller dock fast vid allt jag skrivit innan :) /L |
|
|
Bristol Blenheim 3 är verkligen vansinnigt ful. Den är inte särskilt lik en E24 alls tycker jag, för kort överhäng fram, lätt bakåtlut och en jätteklump bakom bakhjulen. Den vill ju vara en Bentley eller Rolls men lyckas inte alls särskilt bra. Inte särskilt konstigt att den är ovanlig. Dessutom för den tankarna till en billtillverkarkultur i kris med stort K, ineffektiva och komplexa British Leyland. Dett finns dock andra bättre exempel på udda brittisk biltillverkning, en av mina personliga favoriter är klassikern Ultima GTR: Länk |
|
| jag tar en bristol säljer dem o köper flera e24:or :D,,, tycker personligen att e24 är mycket snyggare gillar den mer.. bristol känns itne sp speciell och det är kanske det som är grejjen med den.. folk som vill ha något exklusivt utan att det märks | |
|
Crisse, Den här bilen behöver inte försöka vara Bentley eller Rolls, skulle tro att de allra flesta som köper en Blenheim för 2 miljoner även har råd med Bentley ( och många har nog en av varje). "Dessutom för den tankarna till en billtillverkarkultur i kris med stort K, ineffektiva och komplexa British Leyland." Nja, ineffektiva må så vara, men det är en del av grejen. Mig veterligen är Bristol dessutom den enda brittiska tillverkare som inte ägs av någon annan. Jag kan ha fel men har hört detta nånstans. Det säger inte så lite om ett märke, att det står på egna ben! Gör Bentley, Rolls, Jaguar eller Land Rover det? Nej... bmw_jerry, Precis, det är det som är grejen med den! Men i den bästa av världar så tar åtminstone jag BÅDE en Blenheim och en E24! E24:an i svart, helt i orginalskick. /L |
|
|
LeoniAquila: TVR står väl också på egna ben. Kanske har fel iofs. I alla fall så har de en del balla modeller. ///BMW - Was sonst! |
|
| Förutom att dem är ägda av ryska maffian så står väl TVR på egna ben ja ;) | |
netz |
LeoniAquila Skönt att se att du inte bemöter Crisse´s klarläggande om fulheten. Det kan finnas en logisk förklaring varför dom inte blivit uppköpta.. bilmärket som sådant är ointressant och har ingen målgrupp =tveksam framtid.I mina ögon är det en vämjelig skapelse utan harmoni. Men bilen skapar lite förströelse i höstmörkret :-D Mvh Netz |
|
Jag är som sagt osäker på vilka som ägs av vem, om även TVR är eget så är det bara att gratulera dem. Visst är dom balla, ja! John Travolta kör ju en TVR i nån film, hur grym som helst. Netz, intressant analys om varför Bristol inte är uppköpta ;) Tror mest det beror på att de klarar sig utan externa pengar, den räcker med den excentriska brittiska adeln för att kränga tillräckligt många bilar! Hade de bara haft Blenheim hade de säkert dött ut på sikt, men med Fighter och den där roadstern kan det nog gå bra ändå! Fightern är ju världens starkaste bil numera, värre än Veyron! Länk Och jag fortsätter bestämt av hävda likheterna med E24, samt Blenheimens charm och skönhet (nåja)! :) /L |
|
netz |
Självklart är ju "analysen" djup och genomträngande.. Den rumphuggna Fighter T är ser intressant ut, Hade jag haft en Svart e24 i garaget hade jag nog inrett sovrum där och somnat gott med blicken på e24an´s linjer, hade nog inte haft samma rofyllda sömn om det hade varit en Blenheim. over and out Netz |
|
Netz, Då är vi åtminstone överens om den förträffliga E24:an i svart ;) /L |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Angående svart E24! Denna herre har en härlig samling bilar,bla en svart E24 M635 och en E9 3.0Csl. Finns en bild på mitt drömgarage också! ;-) Länk MVH Patrik |
|
LeoniAquila: "de allra flesta som köper en Blenheim för 2 miljoner även har råd med Bentley ( och många har nog en av varje)" Detta tvivlar jag inte en sekund på och jag tror mig ha en aning varför vissa (extremt) excentriska engelsmän köper denna bil. I England ges pluspoäng för att vara traditionell, udda och konservativ. I vissa engelsmäns liv får det kosta vad det kosta vill att omgivningen skall få denna uppfattning om en. Huruvida den är lik Bentley/RR/BMW E24 är väl kanske en subjektiv fråga. Personligen tycker jag, precis som netz, att det är en skapelse som helt saknar harmoni. Dock tycker jag inte att du kan avfärda teorin helt att Blenheim är tänkt till samma målgrupp som Bentley/RR. Hur skulle man annars tänkt? Är den till för fattiglapparna som inte har råd med Bentley? Vem ska köpa denna bil? Dess enda försäljningsargument är att den är 1 - ovanlig och 2 - handbyggd enligt engelsk tradition. Räcker detta tycker du? Är det dess utseende som gör den värd pengarna? Materialvalen i inredningen? Jag kan förstå att du ser något vackert i oberoende biltillverkning och den image som märket Bristol vill bevara, men jag har svårt att tro att Du, eller någon annan med normala västerländska värderingar ens skulle överväga Blenheim 3 som ett alternativ vid ett nybilsköp à 2.000.000 kr. Kom ihåg att det jag diskuterar nu enbart handlar on Blenheims existensberättigande (som tråden handlar om) och inte några andra av Bristols modeller. Därför skulle jag vilja veta mer precist om, och i så fall varför, du LeoniAquila drömmer om Blenheim 3 framför andra bilar med en prislapp på 2 mille. |
|
|
netz: Jag ska hälsa till bilen nästa gång jag går till garaget:) Den stackarn står parkerad bredvid en Toyota Camry :( Fortsatt o.t.: Väldans vilken bylsig skinnklädsel det var i M635.an du länkade till Patrik, såg lite trist ut... Fast drömgarage hade han den mannen... Crisse:Lugn nu, L.A gillar Blenheimen, kärleken är blind (bevisligen;), det är bara att acceptera. mvh Fredrik |
|
|
Hehe inser nu att mitt inlägg ser lite mer obstinat ut än vad jag hade tänkt mig :)... Hade bara varit kul att höra om det fanns någon rationell förklaring men det är nog att önska för mycket :) MVH |
|
|
Här kan ni jämföra en Bristol med en e24'a. Länk (Jag hade lite att göra på lunchen) Sextrettifemman Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
GooCart! Där ser man verkligen olikheterna!! Som att morpha en Volvo V70 och en SAAB 9-5 combi. Tackar för den!!! =) MVH Patrik |
netz |
635CSI Fy farao!!! Tänk på kultur krocken, sätt upp en skärmvägg eller nåt emellan!! en BMW med en japp´s influenser under ett halvt år hemska tanke.... |
|
Crisse, "Huruvida den är lik Bentley/RR/BMW E24 är väl kanske en subjektiv fråga. Personligen tycker jag, precis som netz, att det är en skapelse som helt saknar harmoni." Ja, jag kan hålla med dig till viss del. Proportionerna är konstiga i vissa vinklar... E24:an är snyggast! --- "Dock tycker jag inte att du kan avfärda teorin helt att Blenheim är tänkt till samma målgrupp som Bentley/RR." Jag avfärdar inte den teorin, men menar (eller tror/tycker) samtidigt att Blenheim inte försöker "vara" en Bentley/Rolls. Den försöker helt enkelt spela i samma division, alternativt divisionen strax under. Hur väl den lyckas, ja det kan man ju bara bedöma subjektivt... --- "Vem ska köpa denna bil? Dess enda försäljningsargument är att den är 1 - ovanlig och 2 - handbyggd enligt engelsk tradition. Räcker detta tycker du? Är det dess utseende som gör den värd pengarna? Materialvalen i inredningen?" Ärligt talat, för mig räcker det ganska långt att den har en själ, men inte ända fram förstås. Bilen är inte ful i mina ögon men om jag hade 2 mkr och endast 2 mkr att lägga på en eller flera bilar, så faller valet inte på Blenheim. --- "Jag kan förstå att du ser något vackert i oberoende biltillverkning och den image som märket Bristol vill bevara, men jag har svårt att tro att Du, eller någon annan med normala västerländska värderingar ens skulle överväga Blenheim 3 som ett alternativ vid ett nybilsköp à 2.000.000 kr." Nä, som sagt ovan - det är inte förstahandsvalet! Däremot, om jag hade 10 mkr, skulle den mycket väl kunna få stå på uppfarten! --- "Kom ihåg att det jag diskuterar nu enbart handlar on Blenheims existensberättigande (som tråden handlar om) och inte några andra av Bristols modeller. Därför skulle jag vilja veta mer precist om, och i så fall varför, du LeoniAquila drömmer om Blenheim 3 framför andra bilar med en prislapp på 2 mille." Visst är det Blenheim vi pratar om nu. Men som jag tror har framkommit nu, handlar det faktiskt bara om själ och ett stycke historia/kultur. Det är en spännande bil, ful eller snygg, som förmodligen ger en ganska speciell känsla att sitta i. Men att lägga 2 miljoner på 1) Blenheim eller 2) Maserati Quattroporte + Porsche 911, då blir valet alla gånger nummer två! Som 635 CSi skrev, kärleken är blind, jag tillägger gärna att kärleken även kan vara korkad :) ------------ GooCart, Tackar för det snygga jobbet som visar att Blenheim och E24 är HELT IDENTISKA! Äh, skämt åsido - nu kan man jämföra mycket tydligt och enkelt - och tycka vad man vill, jag tycker fortfarande att bilarna har sina likheter... ------------ M635 forever, Ha-begäret är nästan skadligt efter den där svarta E24:an på bilderna ;) ------------ Tänk vad denna tråd har rört upp åsikter, mycket intressant! E24:an måtte vara djupt älskad. Det förstår jag, det är en mycket fin bil. Hälsningar till alla /L |
|
| synd att man inte var vuxen på 80-talet då 6-serien var kung.. tänk o ha haft en sån då.. en helt ny m635ci hellst i den blåa färgen..mmmm mums | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.