AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
5.475

6-serie E24 vs Bristol Blenheim

Sida 2 av 4
"Varför tycka illa om en orginell bil?"

När blev det rätt att glorifiera skräp? Blenheim är en relik, som köps av excentriska reliker från ett svunnet brittiskt rike.

Visst är det underbart att britterna har en genuint hantverksmässig approach till att bygga bilar - på gott och ont. Aston Martin Lagonda är en designsymbol, Lotus Esprit en underbar supersportvagn och Range Rover ett tidlöst statement mot omvärlden. Ingen av dem är kända för sin kvalitet, utan för vad de är. Bristol Blenheim är bara en föråldrad relik, varken en designsymbol, speciellt sportig eller tidlös - enbart ful och dyr.
Det är som att sätta en Rolls Royce-grill på en Datsun Cherry och sedan höja den till skyarna som världens bästa bil....

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Visst har den väl stulit dragen från sexan men de är inte så jättelika ändå. Både utsidan och insidan är 6-serieaktiga. Baksätet är ju snarlikt till exempel och profilen på karossen har 6-serielinjer. Fram och bak är det dock inte en enda likhet.
Jag hade valt 6-serien, den är betydligt finare.

///BMW - Was sonst!
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
E38B12, jag förstår helt enkelt inte din inställning. Du tycks högakta ett flertal brittiska bilar, men anser Bristol Blenheim vara skräp och inget annat. Då säger jag bara: skönt att någon fortfarande vågar vara konservativ ända in i ryggmärgen (till skillnad från de flesta som ligger mitt emellan BMW:s hysteriska designprogressivitet och Bristols konservativitet), att någon vågar vara riktigt orginell, att någon lägger mångdubbelt mer tid på att bygga själva bilen, att någon skiter i att modet talar för 18" fälgar som allra minst.

Jag tycker det är orättvist av dig att kalla bilen för skräp. Betvivlar att du någonsin har sett eller kört en Blenheim - rätta mig om jag har fel. Och ja, den köps nog av de mest excentriska britter - vilket är 10 gånger mer utsökt än en brittisk avdelningschef som stolt kvitterar ut sin nya Range Rover Sport med 22" pimp-fälgar.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Jag tycker en Bristol påminner mycket om hur Morgan var på 80-talet. Brittiskt charmig, alla som åkt Triumph TR-6 eller MG vet vad jag menar, halvdålig men med en stor portion känsla.
Nu var det dock säkert 6 år sedan jag fingrade på en Bristol sist.

Det finns mycket värre saker som lämnat imperialismens hemland, om jag säger MG-Metro eller Morris Marina?

Sen är det väl odiskutabelt att e24:an allmänt är sett som en av världens vackraste coupéer...

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

LeoniAquila!
Ber om ursäkt om jag varit till grund för denna pajkastartråd, var ej min mening.
Lekte lite med tantgentbordet med humor i sinnet.
Jag tog absolut inget som helst illa upp av dina tidigare inlägg!
Hoppas du inte gjorde det själv.
Tyckte bara att dina jämförelser var något udda med tanke på E24/Bristol och E30:an/E24!
Men man får ju inte hänga upp sig på det, nu är ju det en hel del stadiga besökare här som har råg i ryggen och vågar utrycka sina känslor och synpunkter beträffande bilmärket BMW.
Man vänjer sig snart och tar det med humor och en nypa salt.

Fridens!

MVH Patrik
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Patrik,

Tack, men ingen fara! Jag tar inte alls illa upp, och noterar att vissa inlägg - däribland dina - har lite mer glimt i ögat än andra!

Kul i alla fall att se denna stora mängd reaktioner. Generellt är jag en person som gillar att röra om i grytor, i alla fall när jag står för det jag säger, och så är det i detta fallet! Har den allra största respekt och förståelse för de som direkt tar E24 före Blenheim.

Hälsningar!
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Förlåt, men jag har inte sett att någon påpekat att Bristol är en direkt efterföljare till BMW:s förkrigsproduktion. I "Historien om BMW" av Andrew Noakes på sid 45 finns historiken.
Länk till bild på Länk
Visst är bilen charmig på sitt sätt. Charmig men knappast vacker. De utsträckta framskärmarna med framaxeln så långt fram ger ju ett klart intressant utseende. Bakdelen är bara groteskt ful. Jag tycker det är kul att så udda tillverkare och bilar kan leva kvar. En viss charm ligger också i det faktum att bilen är så otroligt dyr och samtidigt så "bruksigt" ful.

E38B12: Din presentation "Jag är en excentrisk, självutnämnd konnässör med en absurd passion för det vulgära, ovanliga, onödiga och sanslöst dyra." tycker jag stämmer in ganska bra på en person som skulle köra Bristol ;-)

Mvh Johan
LeoniAquila,

Jag högaktar underbara bilar. Detta handlar verkligen inte om att våga vara annorlunda och konservativ. Den enda anledningen till att Bristol finns kvar, och vad jag misstänker är en stark anledning till varför ditt hjärta slår så hårt för detta avskum av modern brittisk bilindustri är att bilen är så fruktansvärt dyr i förhållande till vad man får. Det kommer alltid till att finnas folk som tycker det är dunderskoj att hosta upp flera miljoner för att vara säkra på att vara ensamma om saker, det unnar jag dem. Men att köpa en Bristol kan närmas liknas vid att köpa en fullkomligt diamantbeströdd LCD-klocka - visst är du ensam om det, men omvärlden skrattar åt dig för att du sitter där med något extremt dyrt och helt värdelöst.

Jiie,

Jo, men jag har också ett öga för god smak, något få förknippar en Bristol med ;)

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hmmm...
Jo, nog ser e24:an bättre ut. Mycket bättre kan en bil helt enkelt inte bli!

MEN vad gäller likheter olika modeller emellan så är det väl e21 och e24 som är lika om några bilar är det. e21:an är lillebror som åker trampbil och e24 är den välsvarvade storasystern.

Bristol då? Ja inte är den vacker, och likheterna med e24 beror nog mest på att den ritades sent 70 - tidigt 80-tal (eller???). Den ser ut som (jag måste ge mig på ett korsningsförsök) en e30 som brutalt våldtagits av en Bentley Turbo R (med runda strålkastare) som samtidigt rökt pipa och intensivt försökt inbilla sig att e30n är en slank och vacker e24 (inget ont om e30 dock:).
Men Brisoln har ändå charm på något vis, det vore skoj att se, provsitta och eventuellt provköra en.

/Fredrik

mvh. Fredrik
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Bristoln ser förståss ut som avkomman av Bentleyn och e30n (nödvändigt förtydligande...:)

/Fredrik

mvh. Fredrik
Kunde inte sagt det bättre än E38B12 :)

/Olof
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Skall man ha udda brittiska bilar kan man väl lika bra slå på stort direkt?
Länk
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
E38B12,

Vi kommer troligtvis aldrig att komma överens i just denna fråga; Bristol Blenheims berättigade vara eller icke vara!

Min uppfattning är att Bristol bygger bilar enligt det recept de själva föredrar, låt vara att de inte bygger sina egna motorer. Detta är nog det enda jag ogillar med Bristol - att de använder Chrysler V8. Men i övrigt tycker jag mest om Bristol för just Blenheimen. Det absurda priset utgör bara en "fascinerande bonus" och är på intet sätt en orsak till mitt tycke för bilen, som du verkar misstänka. Lägg ned debatten om pengar, du har inte en aning om vem jag är. Tror du verkligen att någon köper en Bristol för att den är så dyr, förutom möjligtvis någon fånig sportstjärna som inte vet var han skall göra av alla pengarna? Det tror inte jag. Man (och jag, om pengarna fanns) köper Bristol för att få ett stycke bilhistoria, från en lite säregen brittisk bilkultur. Möjligen också för hantverket, eller i alla fall tron att hantverket är bättre än den industriella löpande bandtillverkningen... hur kvaliteten och hantverket egentligen är låter jag vara osagt.

Om du ogillar enbart Blenheimen eller även övriga två Bristol-modeller vet jag inte, du får ogilla vad du vill, jag kommer att högakta Bristol tills de faller in i mainstream-fåran och bygger bilar som liknar alla andra...

Fredrik / 635CSi,

Håller till viss del med dig om E24:an i alla fall! Den är underbar. Funderar på att snart starta en ny tråd på "Alla BMW-modeller"-forumet, i fråga om design. Där kommer E24:an eventuellt att hyllas ;)
Jag vill absolut inte att Bristol skall upphöra som biltillverkare eller att Blenheimen skall läggas ned! Jag missunnar ingen att fascineras av deras bilar, och förstår absolut LeoniAquilas argument för detta.

Jag vänder mig enbart emot påståendet att den skulle vara lik E24 - jag tycker verkligen inte att det finns några likheter.

I övrigt tycker jag att Victors liknelse med armbandsuret var... klockren.... hä hä hä.... ;-)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Själv tyckte jag liknelsen var urdum. Häpp!

LeoniAquila,

Vill man ha ett stycke bilhistoria köper man något i stil med en Morgan, en gammal sextiotals-Ferrari eller en Folkabubbla - inte en Blenheim som för tankarna till oljekrisens England då lyckad bildesign var att kunna kränga på så många billigt inköpta Lucas och British Leyland-delar som möjligt på bilmodellerna. Jag är väldigt intresserad att höra dina andra köpargument - handlar det inte om pengar och "skräp eller ej, jag har något som ingen annan har!"-argument vad handlar det då om? För den är väl knappast vacker?

MVH,
Victor
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Det där var bland det fulaste och mest smaklösa jag någonsitt sett...
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Hej Victor!

Detta har blivit lite off-topic, men jag vill ändå svara på ditt inlägg.

Håller inte med dig ang. synen på bilhistoria, men det är ju en fråga om tyckande - vilket jag väljer att inte argumentera vidare för.

Men vad gäller köpargument, ja det handlar som sagt inte om pengar men faktiskt en hel del om "skräp eller ej, jag har något som ingen annan har!" som du uttryckte det ovan. Eller som jag själv gärna uttrycker det, "jag har en 'ganska' unik bil som är byggd för hand och inte massproducerad på löpande band". Jag har alltid gillat det som är annorlunda, hantverksmässigt och kanske lite udda - oftast i samband med god smak - men inte nödvändigtvis, för jag håller faktiskt med om att Blenheimen inte är ett under av skönhet. Men jag älskar den ändå, kanske förstår du nu varför... om inte, så orkar jag nog inte rota vidare i detta!

Ha en trevlig vecka!

/L
LeoniAquila,

Jo jag börjar förstå hur du resonerar.
Preferenser är ibland väldigt komplexa resonemang :)

MVH,
Victor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.