AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
5.476

6-serie E24 vs Bristol Blenheim

Sida 1 av 4
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Har någon annan uppmärksammat Bristol Blenheim 3, och att den faktiskt är ganska lik 6-serien E24! Lite klumpigare, kanske lite fulare, och med baklampor som "alla andra" (Rolls & Bentley) brittiska bilar... Det sjuka är ju att Blenheim 3 nyproduceras i utförandet på bilderna (se länk). Känns som att bara britterna kan göra en så gammalmodig bil. Dessutom till ett sådant pris, ca 150 000 GBP, typ 2 miljoner kronor!

Länk

Hjärnan väljer E24, men hjärtat kanske tar Bristol, för att den är så ovanlig. Vad tar ni?
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Bristol, alla gånger. Bara för att den är så speciell :)
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

En E24 är den inte särskilt lik tycker jag!
Mer lik en Jaguar framtill och en avhuggen E23 vid bakluckan!
Tar en E24 alla gånger!!

MVH Patrik
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Äh, man kan inte ogilla en bil som har reservhjulet STÅENDE i framskärmen bakom framhjulet :D
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Lik eller inte, Bristol är ju generellt mer lik E24 än Jaguar, tycker jag! Av alla tusentals karosserier i världen kan väl inte så värst många sägas vara mer lik E24 än denna.

Och ja, reservhjulet bakom ena framhjulet - innanför plåten - är ju otroligt orginellt! Det finns många udda detaljer och lösningar på denna bilen. Kvaliteten vet jag inte mycket om, men om man skall tro tillverkaren (läste i texten för länge sedan, kan ha fel), så är väl chansen att få sin Blenheim lagad ungefär lika stor som att få reservdelar till sin Volvo 240 - alltså mycket stor.

Men E24:an är en fantastisk bil även den, blir alltid mycket glad när jag ser den - som en stor och lyxig gammal 3-serie.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

"Men E24:an är en fantastisk bil även den, blir alltid mycket glad när jag ser den - som en stor och lyxig gammal 3-serie."

Nä nu!!!! =)
Retas du med mig eller?
E24:an är enligt mig den 3:e vackraste skapelsen från BMW efter E:9 an och 507:an på 1:a plats.
Gammla 3 serien är enl. mig en av de med minst vackra former, visserligen fräck och tuff på sitt sätt men för övrigt väldigt kantig och fantasilös som en Volvo 740.
Skulle jag ha en E30 vore det för köregenskapernas och den lätta viktens skull.
Dock står en E30 M3 sportevolution2 på önskelistan!
Nu fick du lite teasing tilbaks! ;-)

MVH Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

P.S!
Alla andra E24 älskare och kännare, stötta mig nu!! =)

MVH Patrik
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Haha, det var väldigt vilken öm punkt :)

Ärligt talat tycker jag att E24 ser ut som en utstretchad E30. Därmed är inte sagt att skillnaden inte är stor, sett till helheten! E30 har jag i ärlighetens namn aldrig tyckt om. Har heller inte tyckt illa om den - men som du själv tycker - den är fantasilös som en 740. E24 däremot, anser jag vara oerhört mycket mer exotisk än E30, men fortfarande har den ju samma formspråk... Lite samma med 3 E46 och 7 E38, de har sina likheter, men E38 är ju mycket mer utsträckt och elegant!

Kör nu din E24 med stolthet, lik E30 eller inte - det är en klart mer speciell bil!
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Med risk för att tappa tråden fullständigt här så måste jag få säga att jag har väldigt svårt att se några om helst likheter mellan e24 och e30. Hade du sagt e23 hade jag hållit med. Vad det gäller Bristol så får det nog bli tack, men nej tack.

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tack GooCart!
Visste att en till E24:a ägare skulle haja till snart! Hihi
Snart är väl E31:an en breddad 2002:a också! ;-)

MVH Patrik
Inte ens närheten till likhet någonstans ö h t.

Bristol Blenheim är världens kanske allra fulaste bil, alla kategorier.

BMW E24 är en av världens vackraste.

Alla som ser likheter bör omgående besöka optiker.

Enough said!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Tycker e24 är en ibland världens vackraste klassiker...därför jag köpte en och skiter i vad det kostar!
ÅÅÅÅ nej den är inte lik e30 tycker jag.....möjligtvis e28an påminner om sharky men definitivt inte e30!!

Bristolen var ju ful mot bmw klart snyggaste coupe!

FREDDAN
Den där Bristol:en är en tämligen avskyvärd skapelse, får absolut inte nämnas i samma mening som E24 :)

/Olof
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Her er en mer moderne kreasjon fra Bristol Cars... :)
Länk

"Freude am Fahren"
Är inte Bristol Blenheim bilen som Jeremy Clarksson tyckte kändes som att den var byggd av honom och en häst? Vill minnas att jag läst en riktigt rolig artikel om denna bil av honom.

Kvaliteten var väl inte på topp har jag för mig... :-)

/Micke
Finns ingen likhet öht mellan skönheten E24 och missfostret Bristol.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Hm, jag är ny på detta forum men har läst en del inlägg i olika trådar, och jag trodde ändå att BMW-fantaster var mer "öppna" än så här!

Kalle Hansen - Kanske bättre att besöka en designskola för att SE likheter med Bristol Blenheim :) Betrakta t.ex. den sluttande bakluckan, den vinklade fronten, den övergripande taklinjen, överhänget bak (även fram om man bara flyttade Blenheimens hjul bakåt), markeringen av hjulhusen/skärmarna...

Övriga - Likheten med E30 (coupén förstås) står jag fast vid vad ni än skriver! Baklampor, midjans slanka jämna linje, proportionerna dörrhöjd/fönsterhöjd, hela vinklingen av fronten ("inverterad" mot de flesta av dagens bilar). Olikheter är t.ex. E24:ans vinklade baklucka samt längre överhäng.

Några bilder jag tittat på:

Blenheim 3 Länk (första bilden)
E24 Länk
E30 Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Bristol gör världens fulaste bilar som samtidigt är de i särklass coolaste eftersom de är de fulaste och så totalt ovanliga.

De har också en skön inställning till utrustning. Bilarna saknar elektriska fönsterhissar med motivationen "Well, people have arms, don´t they".

"Different therefor better" bruar vi säga i Jaguarkretsar. Bristol har tagit den devisen till helt nya höjder!

Klart att E24 är en mycket vackrare bil, men den är seriously uncool jämfört med Bristol.

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
VAd tycks om följande citat om designen:

"By blending modern elements with traditional Bristol proportions we have achieved an elegant Grand Tourer which looks distinguished in any surroundings"

Om man resonerar som LeoniAquila så kan man hitta likheter mellan alla bilar, genom att ta olika detaljer som är gemensamma!

Exempelvis så är Ford Focus av förra generationen, och Lamborghini Murcielago i princip samma bil - de har nämligen samma sidoblinkers (fast de sitter upp-och-ned på Lambon).

Ska man beskriva Blennheim så är den absolut mest lik en 80-tals Ford Capri som våldtagits av en tidigt 90-tals Opel Senator.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Kalle Hansen, jag tycker att du överdriver gravt! Såväl FLERA detaljer som - i viss mån - helheten stämmer överens mellan bilarna. Lite skillnad mot att ta en blinkers från en bil och sätta upp-och-ned på en annan.

Men den här debatten börjar väl bli meningslös vid det här laget, alla har vi olika ögon, och alla vill vi nog se olika saker, ibland.

Blenheim verkar ju vara ganska illa omtyckt här. Det förvånar mig egentligen! Varför tycka illa om en orginell bil? Är det något jag tycker illa om i alla fall, så är det massproduktion, något man snarare kan beskylla BMW för än Bristol... Nu tycker jag inte illa om BMW för det, utan precis tvärtom. Men på helt andra grunder än varför jag gillar Bristol. Och hade jag haft pengarna till en Bristol hade jag ändå valt en BMW, eller två, rättare sagt.

Nåväl, alla tycker som de tycker, men i den mån jag orkar tänker jag nog fortsätta att försvara en handfull bilmärken utöver BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.