AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.555

En knepig oljefråga

Transocean
Den bakre vevaxeltätningen läcker på min 530 med M60 motorn vilket resulterar i ca 1 liters oljeförlust på ungefär 100 mil. Senast oljebyte gjordes för 1000 mil sedan och efter det har jag alltså haft 9 st påfyll. Ett resultat av detta problem har varit en övergång till Biltemas 10w-40 halvsyntet som jag köper i 10 liters dunkar. Oljan är api sl klassad och enligt många tillverkad av Statoil. Funkar för övrigt kanon.

Jag har alltid haft 1000 mil som maxgräns för oljebyte. Men nu när jag kontrollerat oljan rätt ofta har jag konstaterat att den verkar vara i hyffsat bra skick ännu alltså med relativt ljus färg. Jag kör samma olja i Frugans saab 9000 och den oljan är betydligt svartare än min fastän hon endast kört 300 mil efter oljebytet. Eftersom en del olja försinner pga läckaget och ny tillsätts regelbundet tror jag att min olja inte är så sliten som den annars skulle vara. Jag har 6 liter kvar i dunken, kan jag då med gott samvete fortsätta att köra 600 mil till innan det blir dags? I praktiken har ju allt av den originala oljan försvunnit. Jag vet att filtret klarar det i alla fall (Mahle). Vad tror panelen?

Juha
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
har du testat crc oljeläckage tätare... Den ska mjuka upp gammal gummi!

MvH Bmw 4-ever
Transocean
Jo, jag hade Omega 917 (en liknande produkt) i motorn och läckaget blev betydligt mindre men inte helt borta. Men du förstår säkert vad jag menar, kan man förlänga bytesintervallena när det hela tiden försvinner och sen tillsätts ny olja?

Juha
Oljebyte on the go är inte speciellt miljövänligt om inte annat. Förr eller senare så får vi själva i oss allt skit vi släpper ut i naturen. Så du kan nog inte köra runt så "med gott samvete" tyvärr. Testa med Omega eller ännu bättre byt tätning. Det lär nog dessutom bli billigare så i längden skulle jag tro...
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Har samma problem med olje läckage men i mitt fall behöver inte jag fylla på olja mellan servicena o jag ska byta den packningen.
Den kostar strax under 500kr hos BMW så det är inte direkt billig packning (växellådans utgående kostar 75kr) men det blir billigare i längden.

BMW - Beroende Med Wilja!
Transocean
Ja, Power Mac, att det läcker 1 liter olja på 100 mil kanske inte är så miljövänligt. Att köra en lite äldre bmw med v8 motor är överhuvudtaget inte miljövänligt. Jag skulle kunna tänka mig att köra elbil om det fanns tillräckligt goda sådana men då skulle någon miljöfanatiker kunna kontra med argument så som "hur produceras elen då...med kolkraft..fyyy...med kärnkraft..usch...med vindkraft?...havsörnen blir störda osv. Men nu var det inte miljöfrågan jag ville diskutera.

Omega har jag redan testat. Och en liter olja på 100 mil kostar mig 30 kronor, dvs om jag kör 10 000 mil så kostar det mig 3000 kronor "extra". Vad kan det då kosta att riva ner avgassystemet, kardanen och växellådan för att byta en 200 kronors packning på en verkstad när man varken har möjlighet eller kunskap att göra det själv? Jag tror att det blir dyrare än tre lappar.

Juha
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Rullande olje byte fungerar icke.Däremot så när du byrter olja nästa gång så kommer den läcka mindre pga att den nya oljan tätar bättre.Det finns även olja för bilar som gått långt som har bättre tätande egenskaper det kunde du kanske prova.
Varför tror du att man återvinner olja enligt lag, och varför får man nedslag hos SBP tror du? Men du frågade och jag svarade...
Transocean
Snälla forum medlemmar. Jag är mycket medveten om oljeläckans miljöpåverkan. Det är inte det jag intresserad att veta mera om. Jag vill veta hur mycket långsammare bryts oljan ner när en del läcker ut och ny olja fylls på. Tack.

Juha
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
När du fyller på olja så gör det inte saken bättre dvs oljan blir inte fräshare, den blir gammal lika fort som om du inte fyllde på nåt alls...

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
40
ulfem
518i Touring -96
Pröva denna från CRC.
Min slutade läcka i bakre packboxen efter
många års läckande. Blev snustorr, inte en droppe kommer nu.
Kostar en hundring ca. Har haft det i tidigare bilar också med
mycket gott resultat, packningarna sväller och tätar läckaget.
Länk

Mvh ulfem

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.