AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
791

Försäkring vid ägarbyte

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Måste bara få skriva av mig.
Köpte nyligen en ”vinter bil” av en person som i sin tur hade fått denna bil som dellikvid vid en affär ca en vecka tidigare. Några nya fordonshandlingar fanns således inte utställda på honom, och ägarbytespapper kunde inte skrivas direkt, utan ett sedvanligt kvitto utbyttes och id-handlingar kontrollerades noga. Affären skedde den 8/10 vid lunchtid och jag trafikförsäkrade omgående bilen följande dag. Underskrivna ägarbytes papper ankom mig under tiden jag var på semester och jag kunde posta dessa först i söndagskväll när jag kom hem (22/10). Den gamla ägaren påstår nu att han har fått en räkning med betalningsföreläggande från Trafikförsäkringsföreningen. Hur är detta möjligt när bilen hela tiden har varit påställd och trafikförsäkrad? Enl. mitt försäkringsbolag if så kan man inte plocka bort trafikförsäkringen när ett fordon är påställt, det skulle enl. dem vara ett tjänstefel från den handläggare som gjort det (om han nu har lyckats med det). Enl. if så "bakdaterar" vägverket datumet när de får in en ägarbytesanmälan och har bilen under tiden haft dubbla försäkringar så får den gamla ägaren tillbaka pengar av sitt bolag. I mina ögon så verkar det som att den gamla ägaren har lyckats med bedriften att ”avförsäkra” ett påställt fordon. Har någon varit med om något liknande?
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Ägaren innan dig fick från Trafikförsäkringsföreningen dem dagarna han var ägare då verkar det som och det är alltid ägaren som ska stå på försäkringen, vilket har kommit fram i efter hand helt enkelt.

If nissen gjorde nog helt rätt ochså för den delen.

Mpower
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Det går inte avförsäkra ett påställt fordon, så fort det ställs på blir det Tff eller att man ringer själv och försäkra bilen.

Mpower
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Eftersom det verkar som att papper skrevs och skickades till VV när förre ägaren (dvs han som sålde till dig) köpte bilen, förväntar sig TFF att han aktivt tecknar en försäkring. Förrförre ägarens försäkring tog ju slut när pappret kom till VV. Alltså var bilen oförsäkrad när den såldes till dig. Och därför kräver TFF förre ägaren för dom dagarna. Inte ditt problem alltså :-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.