AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
974

320i -92 törstig?

Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Hallo!

Köpte min nuvarande BMW 320i -92 för någon månad sen, tänkt att användas som vinterbil. Har kanske kört 300 mil totalt, en hel del långkörningar á 50 mil/st.

Det jag vill anmärka på är bränsleförbrukningen som enligt mig är väldigt hög. Vid långkörning drog den ungefär 0,95 (~120km/h). Om man verkligen anstränger sig för att köra ekonomiskt drar den ungefär 1,1l/mil vid blandad körning.

Jag vet att vid senaste besiktningen låg CO-halten på 100 vilket är precis på håret. Kan lamdasonden vara trasig? Isåfall vad kostar en sådan?

Tacksam för svar :)

//Mattias
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Låter inte anmärkningsvärt mycket. Kör man 50/50 stad landsväg så landar det säkert i närheten av 1,1 l/mil. Testa att serva den ordentligt, byt olja+filter, luftfilter, bränslefilter, tändstift och se om du får ner det lite.

320 är en ganska törstig bil. Dricker lika mycket som storebror 325 men med betydligt mindre kraft. Bästa alternativet i den klassen är 318is som är "lika" stark som 320 men drar betydligt mindre bensin.
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Jag förstår..
Men å andra sidan har inte 318is en BMW sexa :P

Dock tycker jag den är VÄLDIGT känslig på minsta lilla gaspådrag för bränsleekonomin, i alla fall enligt färddatorn under varvräknaren.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag vet, bränslemätaren går i taket vid minsta beröring på gasen.

Kör man 6:a får man betala därefter ;)
Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Min lilla sexa dricker inte mer än mellan 0,8-0,85 vid blandad körning.
Det är en M 52:a.
Kör dock ganska snällt (snålt) för det mesta.

Wargen
Har själv en 320i från 92 och har fått ner den till 0,75 och det var blandad körning.

"I have done this a thousand times,and no one has been hurt (much)."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.