AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
723

Går det att byta till bensinmotor i en 525tds?

üb
14
überalles
525tds Touring -96
Med en skatt på nära 7000:-/år kör jag numer för få mil för att det skall löna sig att behålla vår gamla 525tds -96:a.
Problemet är att den verkar vara helt iskall som inbytes/försäljningsobjekt, blir erbjuden struntsummor (15-20kkr) trots att bilen är snygg o välskött, servicebok, skinnklädsel osv..
Vad göra? trivs bra med bilen i övrigt.
En galen ide vore att byta ut dieselspisen mot en bensinare, därför tacksam för synpunkter härom.
RL
16
RLindberg
535d Touring -05
Hur bökigt är det att lastbilsregga en personbil idag? Att hiva ur baksätet och sätta in galler inför en besiktning är ju inget större jobb, och kommer man ner till typ 2000 kr / år i skatt så kan det väl vara värt besväret.
ma
10
maruder800
BMW 525 TDS -93
RLindberg: Funkar det att göra så fortfarande??
Har funderat på att göra en sån ändringsbesiktning!

Co
54
CoqRouge
540iA Touring -98
Det ska mig veterligen fungera, på förra jobbet "byggde" vi om en del bilar för att få in dom som lastbil och det var inge probelm, var iofs 1.5 år sen nu. Tror det kan bli en kostsam historia att byta till en bensin motor och med tanke på priserna på E39 96 or så kanske det tom lönar sig att sälja och köpa en bensinare, även om du får rätt klent med deg för sin nuvarande.
üb
14
überalles
525tds Touring -96
Tror att man täppt till det skattemässiga kryphålet numera, hursomhelst funkar det inget vidare om man kör två barn, frugan och schäferhunden. Dvs frugan hade inte uppskattat att sitta bakom gallret.

Min ide gick ut på att köpa en rostig billig e34 bensinare och flytta över de delar som behövs. Kan tänka mig att det skulle innebära, motor, växellåda, tank, bensinpump, motorelektronik, mm.
Kanske blir en orimlig uppgift....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.