|
|
|
|---|---|
|
Hej Köpte en bmw 325im -86 för ett tag sedan. Har nu fått lite problem med elen på bilen. Varvräknaren har lagt av och nu har även bränslemätaren och temp mätaren börjat strula lite. Vore tacksam om någon som är erfaren hade en lösning på problemen. Tack på förhand Dagge | |
|
skruva bort intrumentpanelen och byt ut si-batterien. borde lösa sig då, om felet inte sitter någon annanstans :) lycka till! |
|
|
Ok jag haft isär det.. Vet du vart man får tag på sådana batterier. Och vad man ska ha för batterier. Det var 3 v Lithium batterier. mvh |
|
|
Clas ohlson har grejerna du söker, och även Elfa tror jag. sök på "SI AND batterier" här på forumet först, tror det finns art.nr listat där också. kolla även så att jordpunkter osv ser bra ut och inte ärgat eller vibrerat loss. |
|
| Min hade samma som problem som du beskrev, jag hade jordfel i lamphuset vänster bak. Fixade bort lite ärg och det funkade kalas. Men när du ändå har isär panelen, så passa på att byta batterierna. | |
|
Jag mätte styrkan på batterierna. Det ena låg väl på nästan 3,0 och det andra på 2,92, frågan är om det lilla kan göra att det inte fungerar. Ska kolla lite fler jordpunkter också. Vet någon någon klassisk där det brukar strula? Har kollat dom under instrumentpanelen. mvh |
|
| Mätte du batterispänningen med multimeter? Det ger missvisande värden. Du måste mäta dem med belastning för att kunna få fram dess egentliga spänning. Mvh carl | |
|
jo det gjorde jag. Är ingen expert på el direkt.. Men hur mäter man med belastning. mvh |
|
|
Har nu bytt SI batterierna i instrumentpanelen. Men det gick tyvärr inte ändå. Så felet sitter nog någon annan stans. Finns det något relä eller jordpunkt som jag kan ha missat kanske. Tacksam för svar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.