|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ja dom verkar vara förtjusta i sillikon tändkablar, min bruksbil startade inte här om dagen, 1 cm av kabeln mellan spolen och locket var borta. | |
|
Någon på forumet som har testat gnagarskyddssystemet som monteras under bilen? Undrar om det finns till 1-serien? Efter sommaren har jag nämligen hittat råttlort uppe på motorn ett flertal gånger. Har bilen stående utomhus på en hyrd plats invid huset där jag bor (Stockholm), det är träd och buskar runtomkring och säkert fullt med råttor... Jag kör inte bilen varje dag, ibland blir den stående någon vecka. Har inte motorvärmare. Men rimligen borde den vara intressant som råttbo bara så länge det är varmare där än under buskarna? (Fiat-ägaren som har platsen bredvid lämnade bilen med motorvärmaren PÅ över en månad förra vintern. När det till slut var dags för en tur vägrade åket att starta. Under huven fanns ett fullt inrett råttbo med välfyllt matförråd och allt...) Såvitt jag kan se har krypen inte gnagt på någonting. Ska man låta dom hållas? Råttgift och fällor är ju inget alternativ utomhus, antagligen inte den där ultraljudsprylen heller. Och BMW Original Gnagarskydd är väl inte billigt antar jag? /Erik |
|
|
Hehe, trodde bara det var jag som haft problem med att mössen hemma vid bodde i motor rummet, men på bilen jag hade då var det inga gummi delar som var skadade. Nädå, denna musen samlade sitt vinter förråd med små nötter c:a 1 cm i diam i fjäderbens tallriks skålarna och när jag rensat dessa en 3-4 ggr så gav jag upp och gillrade två mus fällor uppe på motorn. Den ena lyckades den överlista men den andra fångade den lille saten. Musen verkade bo mellan insugsrören mellan 3-4 cyl för där låg en massa skal. Rätt kul att berätta såhär efteråt men inte när det hände, man kunde ju vänta sig rätt fina elfel om nötterna tog slut... ///Mvh Sibbe Länk |
|
|
Ringde till BMW Group Solna idag, pratade med en sympatisk och hjälpsam kille på reservdelsavdelningen. Gnagarskydd hade han dock inte hört talas om. När jag efter bästa förmåga beskrivit anordningen sa han bara: "Å fan." :-) Han gick för att fråga någon mer erfaren och kom tillbaka med beskedet att produkten existerar. Men tyvärr inte till 1-serien... Surfade på www.bmw.de och där fanns Marderschutz att beställa, fast bara till E46, såvitt jag kunde se. Kan det verkligen stämma? För övrigt har jag bett bostadsrättsföreningen lägga ut råttgift vid parkeringen, vad det nu kan tjäna till... Förhoppningsvis stryker det med några fler råttor, men inget hindrar ju de som finns kvar att klättra upp och boa in sig ovanpå motorn... Råttfällor på motorn känns som absolut sista utvägen. Sabla strul att behöva gillra fällorna varje kväll, och plocka bort dom varje morgon. Utskrattad av grannarna lär man bli också... Det verkar rätt trångt mellan motorn och huven dessutom, får en fälla verkligen plats? Nästa steg blir att utforska om någon elektronisk pryl i stil med de som finns på www.musfritt.nu går att montera i en bil (tack för länken Vantage!). Men har ni några fler tips så mottas de med största tacksamhet! /Erik |
|
|
Hej, jag fick min på första försöket (med två fällor) så jag tror att du kan prova med de med och förvänta dig gott resultat. Men visst det kan ju vara enb hel drös om du har otur... God jakt ///Mvh Sibbe Länk |
|
|
Hej! Detta är en hjärtefråga! Jag har haft en del problem med möss. Störst är problemet om man bor på en plats med gott om "natur" omkring sig. Då finns ett outtömligt lager av dessa oemotståndligt söta jävulstyg som kastar sig över allt tänkbart som går att bita i. Dels var det föräldrarnas Volvo som hälsades på flera gånger. Även om det var en Volvo och därmed definitionsmässigt helt OK som råttföda så är det ändå inte kul när det luktar råttpiss i bilen(och spolarvätskeslangen äts av flera gånger). På 635:an är det främst gummidamasker som odjuren smakat på, PLUS baksäte och växelspaksknopp! Det jobbiga är att mössen har så bra luktsinne. Har en gång någon mus hittat in så hittar fler in, så är det bara (ha aldrig godispapper i bilen). Dessutom är dom nyfikna, och bra på att hoppa. Jag såg en gång en skogsmus fly från en av föräldrarnas katter. Den lille rackaren sprang utefter husväggen, in i ett hörn och gjorde långsträckta hopp uppåt, tills den fick fäste med framtassarna i en bit lekt och drog sig uppåt och in i husväggen. Otyg! Mitt krig mot mössen tog sig form som så att: Jag började med råttfällor, men råttfällor är överlag skit eftersom kvaliteten är låg. Mössen åt konstant ur fällorna. En god vän (BMW-ägare) gör som så att: *TIPS* Dela mandlar och limma fast dem med limpistol på "språngbrädan" på fällan. En vinter tog kompisen 100-talet möss på detta vis. Råttgift har jag aldrig testat (vill inte, för risken att katterna smakar på det) jag har också fallit för "musskrämmeförsäljarnas" propaganda att råttgiftet lockar djuren till sig. Möss ska hålla sig så långt borta från BMW som möjligt. Teoretiskt sett kan otygen också gå och lägga sig att dö i en tröskellåda eller dylikt, inte kul. Så jag har skaffat musskrämmor av olika fabrikat, för att gardera mig. Jag har också fler än vad som behövs, för säkerhets skull. Motorhuven står alltid öppen så att ljudvågorna verkligen når in överallt. Sedan har jag febrilt letat potentiella ingångshål till kupén. Först trodde jag att de kom in via torpeden någonstans. Bitmärken i ljudisolering, och skit i handskfacket (mysigt) tydde på det. Enda ingången framifrån (på en e24:a) är luftintaget för kupéfläkten. Så jag täckte för detta med eltejp och mycket folie och trodde jag kunde sova lungt, men icke! Efter sju resor och åtta bedrövelser kom jag fram till att "dom" tagit sig in genom ventilationshålen till bagageutrymmet! Gått via skärmarna över hatthyllan ned bakom baksätet ut i trösklarna, upp genom ljudisoleringen på torpeden och ut i handskfacket. Hålen till bagaget är tillbommade men jag väntar ändå på den dag då jag tvingas leta upp ytterligare ett baksäte i beiget skinn i nyskick... Omständigt! Jag önskar lycka till! mvh Fredrik |
|
|
Har nu beställt ett par batteridrivna ultraljudsråttskrämmare på internet. Går att använda i bil enligt försäljaren. (Hade tydligen fungerat i en Porsche, så då får det väl duga i en BMW också.) Återkommer med rapport... /Erik |
|
|
Hittade denna kombinerade ultraljuds- och högspänningsskrämma på conrad.se: Länk Fanns enbart i ultraljudsmodell med. / Micke |
|
|
Här kommer den utlovade lägesrapporten från råttbekämpningen... Har använt den batteridrivna råttskrämmaren ett antal veckor och det verkar faktiskt fungera. Innan låg det råttskit på motorn i stort sett varje morgon, nu har det varit rent så när som på en halväten hasselnöt en morgon. I rent konsumentupplysningssyfte kan nämnas att produkten i fråga heter Radarcan SC-10R och finns för 255,- plus frakt på www.skadedjursfritt.com. Det som återstår är att fästa fast apparaten permanent i motorrummet på något sätt. Hittills har jag öppnat huven och lagt in den varje kväll. /Erik |
|
|
Jo den glömmer man inte skapligt drygt med giftspindlar i hela bilen . M som i Motor |
|
|
mixmaster!!! har du EBA??? du råkar inte vilja göraen copy el nåt.....letar med ljus o lykta |
|
|
Japp, har funnits att hämta via piratbuktens hemsida så du kan ju testa där först. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Jag hade faktiskt problem med gnagare under huven när jag bodde i tyskland. En mård (sas det) käkade upp kylarslangen till bilen. Det var tydligen vanligt förekommande i regionen jag bodde. Det bedrevs ganska omfattande forskning för att ta fram slangar som smakade illa... De små djuren kravlar in för att där är varmt och skönt och stannar för att det finns så smaskiga slangar... ;) |
|
|
Såg på TV igår där det bl.a mårdar togs upp som ett stort problem i stora delar av Europa. Tydligen hade en mård förstört 100 bilar under en och samma natt i någon stad i Tyskland (tror det var Berlin) för ett par år sedan. Mvh/ Niclas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.