|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Gick igenom BMW EBA (installationsanvisningar för extrautrustning)och hittade en lite ovanlig pryl, Gnagarskydssystem. Består av en strömförande slinga och elaggregat som fungerar som elektriskt djurstaket och monterades oftast under motor och vxl-låda. Nånstans där de kör bmw måste de ha allvarliga problem med råttor. Det kopplades via alarmanläggningen så det aktiveras samtidigt som larmet. Hmm det kanke kan moddas så det skyddar mot andra typer av råttor som tar sig in andra vägar än underifrån:-) BMW nr för ex. E46 är: 82 10 9 416 945 men verkar finnas till de flesta modellserier. / Micke | |
| Hört av en bekant att detta används friskt i sädra tyskland där de allt som oftast tydligen har gnagare under huven :-) | |
|
Ok, ja det börjar ju bli en del råttor med i de svenska städerna. Tänk om det även gick dra slingorna på något sätt så det hindrade kattskrällen från att ta sig upp på den varma goa motorhuven med...då skulle det nog säljas en del sådana system! / Micke |
|
|
Hade för några år sedan en Audi A6 Avant 2,7Tquattro tiptronic -99a som jag ställde i garage 3mån pga. arbete utomlands. Vid hemkomsten startade bilen snällt men gick lite ojämnt. Första regnvädret larmar tiptroniclådan för el-fel och går i nödläge (går att köra men växlar utan elektronisk styrning) därefter tvärdör bilen. Det visar sig att råttor har käkat på gummi-fuktskydden som sitter över i stort sett alla el-kontakter i motor-rummet. Speciellt "goda" var tydligen de skydd som sitter över insprutningsventilerna, och lådans elektronik-anslutningar, här var kablarna "plåtrena". Nästan alla kabelstammar fick bytas, kostade 14000:-,försäkringsbolaget ville först inte ta kostnaden på garageförsäkringen, efter förhandling och hot med TV-programmet Plus, fick jag pröjsa 3000 i självrisk. Skall nu I SAMMA GARAGE vinterförvara min älskade Z3:a, och hur f*n skall jag skydda bilen? Min tanke är att köpa en bärkasse råttfällor (ca. 50st) och sätta i en ring runt bilen, men om någon kan tipsa var man kan köpa det elektriska skydd som mixmaster skriver om, så vore jag tacksam. Hur gör ni? |
|
| ZM3: Finns på BMW.. | |
|
Mailfunktionen är visst borta så la upp ett exempel på hur gnagarskyddet monteras på en Z3:a här: Länk / Micke |
|
|
Tackar för svaret mixmaster. Har fått ett tips att ställa bilen på pallbockar. Pallbockarna sätts först i plasthinkar, de små pälsterroristerna lär inte kunna klättra på plasthinkens utsida. Jag testar detta först, 4 plasthinkar kostar ju inte mer än en Öl på puben! |
|
|
Plasthinkar är ingen bra idè, isåfall måste du fylla dem med ett par cm vatten. En vanlig skogsmus hoppar utan problem upp på kanten av en stor plasthink men de får problem att hoppa om de står i ett par cm vatten. |
|
|
"Tänk om det även gick dra slingorna på något sätt så det hindrade kattskrällen från att ta sig upp på den varma goa motorhuven med..." Trodde jag var ensam om katter i motorn ;) På den tiden när jag jobbade med att skruva Volvo så råkade jag ut för en kisse i motorrummet. Vred om startnyckeln och hörde ett kusligt "miiiaaaaa" och sedan dunk, dunk, dunk. Var inget trevligt att sanera motorummet från kattdelar...... |
|
|
Jag menade nog kissar på huven:-) Å förresten så får det nog vara en liten kisse om den ska rymmas under huven nånstans på en BMW. Tror inte jag är ensam om problemet då jag på parkeringsplatsen här på jobbet brukar se en hel del bilar med tassavtryck på huven. Brukar ju oftast gå bra iofs om man nu inte samtidigt har en vovve som försöker jaga ned katten från huven...som då blir aningen stressad och halkar omkring där. / Micke |
|
|
Fast man kanske får vara tacksam att huskatten ligger där och spejar efter gnagare som försöker ta sig in under bilen, har aldrig tänk på det viset! En något annorlunda metod för gnagarskydd i garage är ju då att hysa in nån katt i garaget med bilen:-) / Micke |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
på tyska heter det "marderschutz", och känns bäst igen på ett knäppande ljud när systemet är aktivt. det ska tydligen vara mycket effektivt! det fanns på en 530 iT -02 som en polare tog hem. gissa om vi fick fundera innan vi kom på vad det var! Mvh Johan |
Vantage |
Finns en pryl att sätta i el-uttaget som ger ifrån sej ett högfrekvent ljud som säga hålla ohyran borta ?? Om det är en ny "Gadget-pryl" från AB bluff&Båg vet jag inte men en släkting till mej har en i garaget sen 2 år tillbaka och han hävdar att källaren blivit Rått-Ren...hehehehe Det säljs mullvads-skrämmor med med samma funktion som denna pryl. Dom ger 10 års garanti och har hållit på i 20 år !!! med att sälja denna produkt. Kanske kan funka som skydd. Nu vet jag inte var den finns denna "skänk från ovan", tror det går att finna på jula etc. Ska forska lite så hör jag av mej:-)) Vantage |
Vantage |
Hittade en sida om denna pryl... Håll till godo:-))))) Länk Vantage |
|
Ahhh... det förklarar allt. Min tyska är inte så bra. Jag trodde att marderschutzsystem betydde "mördarskyddsystem" och mest var till för folk i huvudstaden ;-) |
|
|
Skämt och sido så HAR jag faktiskt råttproblem vid mitt garage. De små jävlarna äter upp marklisten till porten och ger sig väl sedan på bilarna antar jag. Dock tyckte jag det var både billigare och enklare att installera en behållare med råttgift à 100 kr... För det är väl ändå bara där bilen står över natt och längre tider som detta kan vara ett problem? Fredrik |
|
| Precis som tidigare skrivits så finns det enkla dosor att plugga in i eluttaget för att förhindra gnagare. Skickar ut högfrekventa ljud som enbart kan uppfattas av just gnagare och inte av husdjur (om man nu inte har råttor eller möss som det). Kostar drygt 150-200 kr och täcker 25 kvm. Perfekt i garage. | |
|
en väldigt bra metod är en spann med glykolblandning i, samt en landgång och vippa på spannkanten.. finns att köpa lite här och där, typ lantmännen osv.. med glykol i spannen kan inte djuren simma, och drunkar direkt istället för att simma sig trötta och sen dö en långsam död.. Mycket effektivt! OBS att det måste vara minst 10cm vätska i spannen.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
I mina föräldrars volvo hade en liten mus tagit sig in efter semestern. Den använde bilens ventilationssystem som motrväg då vi försökte få ut den. När vi till slut blev av med den hade den ätit av säkerhetsbältet samt lämnat lite svarta runda spår efter sig lite här och var. Musen hade följt med ett tag i bilen för min far hade sett lämningar av den lite här och där men inte sett själva musen förrän en gång då han öppnade handskfacket, där inne satt den lille gynnaren och kikade min far rätt i ögonen. :) ///BMW - Was sonst! |
|
| Tror nog också att råttgift är det billigaste och enklaste sättet i ett garage. Hade själv besök av nån gnagare på minM3 E30. Där jag långtidsparkerade för byte till båt till sommarstugan. Särskilt gott tycktes gummit på tändhattarna vara. Det gick aldrig så långt som till driftsstörningar men såg lite malätet ut i motorrummet. Där hade den elektroniska varianten säkert varit bra/ Hälsningar, Toomas. | |
|
Appropå skadjur och bilar så kan det ju faktiskt vara värre med annat än råttor tycker jag. Minns ni denna? Länk? /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.