AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.330

m20 b25 blandar olja & vatten - topp sprucken eller annat...?

Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
Som rubriken lyder: 325:an (e30) mixar till en fin krämig gegga när man kollar under ventilkåpan. Den drar lite vatten, men inte så fasligt mycket, ca 3-4 cm i expansionskärlet på 10 mil.
Bytte toppackning (samt en massa annat i packningsväg, vattenpump, bultar etc etc), toppen var inte skev (har inte heller gått varm) och inga sprickor kunde hittas efter en visuell noggran översyn (där kan man klart missat nåt).
Kollade kompressionen och ca 10 kg på alla cylindrar (borde väl betyda att det inte är en spricka till förbränningsrummen?).
-MEN den blandar fortfarande "gegg-olja"...!
Om toppen är sprucken, borde det väl tryckas ut olja i vattnet och inte tvärtom? Oljetrycket är väl högre än trycket i kylsystemet? Det känns lite surt att casha in en ny topp om det nu skulle vara nåt annat som är problemet (ex motorblocket).

Vad kan man mer testa för att utesluta felkällor? Det vore skönt att veta vad som är fel.
Packningen vid vevhusventilationen var rätt dålig men det bör inte kunna komma in vatten den vägen. Några tips?

För övrigt går bilen hur bra som helst.

mvh
Johan
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Hade exakt samma fel som du på min 325:a, där hade toppen spruckit,kan va extremt svårt att se beroende på var den finns, såg den inte heller vid första demonteringen. Har för mig att sprickan var mellan kamaxelöverfallen nånstans. Fick inte heller olja i kylet bara tvärtom.
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
carlsson535 -> du var alltså tvungen att provtrycka toppen för att upptäcka sprickan?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Sprickan som jag hade, och många andra oxå, går uppåt, normalt sitter den i botten av 5e kam lagringen. När toppen är kall syns den knappt alls.
Där finns det inget oljetryck, bara rinnade olja.

Min bil funkade hur bra som helst, bara att olja o vatten sakta men säkert blandades åt båda håll.
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
tånni: gick o se sprickan med ögat, var dock inte jag som gjorde det
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
provtryckte inte
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
ok, blir att riva ner det igen och kolla ännu en gång innan nya grejer inhandlas.
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
Tänkte skriva lite hur det hela löste sig som hjälp för kommande forumsökande:

ventilkåpan avlägsnades och toppen torkades av för att sedan bli nedsprejad med såpvatten.
Därefter trycksattes kylsystemet med hjälp av kompressor till ca 1 bar (kopplades på expansionskärlet). Voilá -> mellan två kamlagringar skummades det för fulla muggar i såpvattnen.
Sprickan märktes upp och toppen revs av (denna gång på 1/5 av tiden då "vanan var inne" så att säga...).

Toppen lämnades sedan in till en "gammal räv" som svetsat ett gäng m20-toppar i sina dar. Material avverkades vid sprickan för att kunna komma ner i den tillräckligt (?), toppen förvärmdes och sedan svetsades det. Verkar fungera hur bra som helst hittills i alla fall.

Så summa sumarum: gör en provtryckning á la hemmastajl för att säkerställa om det är spricka eller inte (denna variant funkar såklart inte om sprickan går nedåt/förbränningsrum etc) för att slippa slösa på packningar/bultar och så klart för att hitta sprickan.

mvh
/Johan
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Tack för den infon.

Alla tidigare rön säger att det inte går att svetsa i kam lagringarna.

Jag har alltså kastat en bra topp i soptunnan =(
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
Nu behövde det inte svetsas i själva lagringarna - men det skulle inte heller vara något problem bara man hade rätt kunskaper/material och bearbetade bort svetsfogen efteråt.

Som sagt verkar svetsningen av min topp fungera - fast jag har ju inte kört med bilen mer än 1,5 v efter.

mvh
/Johan
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
Motorrummet tillsnajdat efter inköp - det blir stor skillnad med lite högtryckstvätt, vaxning, lack och vinylglans :)

Länk

mvh
/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.