|
|
|
|---|---|
|
Hej Måste ha nya baksulor till M3:an nu och för tillfället sitter standard dimensioner för 19" på dvs 225-40-19 fram och 255-35-19 bak. Har sökt och läst en del att man kan få problem med DSC systemet om man har olika rullomkrets fram och bak, vissa säger att d får skilja max 2% och andra att 5% går bra. Ja e sugen på å sätta på 275-30-19 bak och då blir bakdäckens rullomkrets ca 2,5% mindre än fram. Framdäcken e bra så d känns odödigt å byta dom eller måste jag?? inte direkt gratis med michelin PS.. Ypperligt tacksam för snabba svar då ja ska beställa nya svålar omgående.. | |
|
Har vart i kontakt med bmw gbg, sthlm å borås och d e ingen som har koll på hur DSC systemet påverkas.. verkar knappt fatta att d kan påverkas av olika rullomkrets fram och bak, mycket märkligt tycker jag |
|
|
Hej gnator, Jag tänkte precis som du lite dyrt med original dim, köpte 265/30/19 bak och har inga som helst problem kört ca 200 mil! mvh Ive M#POWER |
|
| jag kör med 365/30-19 inga problem | |
|
Du kör alltså med original dimension fram? låter ju betryggande att d funkar :) Fick för övrigt reda på att det var 3 garantikampanjer som skulle göras på min bil när ja ringde bmw där ibland byte av vevlager, trodde d endast berörde bilar tillv 200110-200202. Trodde aldrig ja skulle få d gjort på en 02:a import som gått 7k mil... gött :) |
|
Lars Jakobsson |
Mr Power>> Hur får du dit 365 19" utan att det tar i? :P |
|
Tror nog att han skrev fel med 365 det ska inte gå om man inte breddar skärmar både utåt och innåt . M som i Motor |
|
|
kolla här inget e omöjligt Länk |
|
|
365/30 låter ju som att ta i lite... Hjulen blir ju JÄTTEstora.. Min Cabrio Länk |
|
|
365/30 låter lite väl mastigt.. kan för övrigt tillägga att det ej uppstod några problem med DSC vid byte, ble mycke snyggare oxå än dom gamla 255 :) Ska iväg å hämta bilen nu efter byte av vevstakslager och uppdatering av smg.. längtar efter den Förresten är den nån som vet vad det är för uppdateringar till smg?? försvinner LC som käkar koppling, endast burnout mode kvar? |
|
Lars Jakobsson |
Gnator>> Jag har 285/30/19 bak :P Och nej, den nya uppdateringen tar inte bort LC, vet ej var detta rykte kommer ifrån..men det är inte från BMW! Jag har kört med senaste uppdateringen i 2mån nu.. |
|
jag har kört med 255/35, 265/30 och 275/30 bak samt 225/40, 235/35 och 245/35 fram, inga problem.. Mvh Evers |
|
| Jag lyfter denna tråden. Jag fick problem med dsc på min m3 2003 när jag bytte bakdäck till mindre än original, nämligen 235/35/18. Symtomen var att dsc systemet blev hyperkänsligt och ströp motoreffekten INNAN hjulen ens börjat spinna. Detta gjorde att jag var tvungen köra med dsc off hela tiden. Provade senare ett par fälgar med originaldimension på däcken. Då försvann problemet lika fort som det uppkommit. Mvh tobbe | |
|
Sirtobbe Du borde kanske åkt 235/40-18" eller 235/45 |
|
|
Ja, det borde jag. Men att välja den dimensionen var ett medvetet val baserat på en något fördelaktigare utväxling. Som bekant är ju även däcken en faktor, likt lådan och slutväxeln. Borde bytt slutväxel till 4,10 som jag vart sugen på. Sålde den dock innan den planen satts i verket. Mvh tobbe |
|
|
Bra tråd i ämnet Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.