|
|
|
|---|---|
|
På väg hem igår började det att gnissla lite, eller tjuta/pipa. Det kom o gick i vågor. Tänkte att det kanske var ngt skit med bromsorna så jag tvärnitade från ca 110kmh. Det slutade ett tag för att sedan återkomma... Väl hemma tar jag mig en titt och känner genast värmen från höger bak. Fälgen hade man kunnat steka bacon på... Någon med tips på vad det kan vara? Stratade om bilen sedan o prövade att rulla ner från huset och det gick både framåt o bakåt utan minsta problem och det är en väldigt liten lutning på vägen, men trots det kunde bilen rulla från stillastående. *BAWORAK* | |
| DU kanske skullelyfta upp bakdelen från marken och snurra däcket för hand innan du börjar spekulera, men det låter onekligen som anliggande bromsar. | |
|
Kan vara handbromsbeläggen som gått sönder. Börja med att kolla om den tar lika på båda sidorna. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik> Tack för tipset; Kollas enklast genom att hitta en grusväg eller? *BAWORAK* |
|
|
Det går även bra att bromsa på asfalt, man kan faktiskt känna om bilen bara "sätter sig" på ena sidan. Prova vad som händer om du backar, ligger belägget löst så rör det på sig. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hur menar du med det sista? *BAWORAK* |
|
|
Ser nu att du skrivit att det hjulet går lätt. Annars kunde du känna om bromsen släpper när du backar. Detta har hänt på min E34, en belägget hade släppt från bromsbacken och lagt sig ovanpå det andra! Det kan även vara hjullagret som håller på att lämna in. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok, med andra ord gäller inte det du skrev om att backa... Hur vet man om det kan vara hjullagret? Det jag hörde var som sagt ett intermitent högfrekvent tjutande/ilande. Inte hela tiden, men kanske 30 sekunder o sedan tyst för att återkomma i trettio sekunder osv... *BAWORAK* |
|
|
Exakt samma sak hände mig för några veckor sedan på E6, då med gammel-SAAB:en. Först tjut utifrån, sedan brännblåsa då jag tog i fälgen. Jag tog av hjulet och knackade överallt med en hammare. Massor av skit och grus ramlade ur och sedan var problemet helt borta. Undvik att andas in dammet om du gör detta!!! // Länk |
|
|
Ok, får hoppas att det bara är ngt skit som för dig och inget värre. Ska byta till vinterdäck nästa helg, så då lär jag kunna märka ngt. LIte jobbigt bara då jag har dem i Båstad... Kan ngt alvarligt inträffa om man kör med det en längre sträcka? *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.