|
|
|
|---|---|
|
har ett litet problem, körde med bilen och plötsligt börjar den gå illa, sämre och sämre, och tillslut dör den. reserv-lampan lyste för bränslemätaren, men den hade precis tänts så det bör ju vara några liter kvar. hällde i ala fall på mer soppa och efter ett tag så startade den, men sen gjorde den likadant igen, jag hade slagit på 5 liter. vet itne om systemet ska luftas? tänkte kolla bränslefiltret med. om strömmen varit bruten, ska man tänka på något då? läste nått om det har jag för mig. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] | |
eing9911 |
Lita inte på lampan för jag har fått blänslestopp en par gånger och den har då faan inte tänts (lampan är hel). Dock har mina mätare ett eget litet liv som ingen förstår sig på riktigt. |
|
antagligen var det soppa slut, och nu är det luft i systemet, det är ju ett skit med dieslar, endel ska ju luftas, endel får till och med köras till verkstan vet jag. jobbigt!!! någon som vet om man behöver lufta en tds? och hur man gör isåfall? ska ut och byta bränslefiltret nu. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag vet inte hur det är med luftningen på din bil men generellt om dieslar kan jag säga: Byt filtret innan du luftar systemet, annars får du lufta igen! Lycka till! |
|
|
Enligt Bavaria gubben i VästraFrölunda så är TDS:arna självluftande och det verkar stämma. Har krånglat en del själv med både filter och matarpumpen och det har alltid luftats automatiskt efter det. En lustig grej upptäckte jag efter att ha tankat med motorn igång (hade fått starthjälp med kablar) nämligen att tankmätaren visasde tom tank tills påföljande start, elektronikens under som vanligt. PS. Fyll upp det nya filtret före montage. Skruven i botten av filtret är kondens dränage och ingen luftningsskruv som jag trodde. |
|
|
ja, har märkt samma sak, att bilen fattar inte att man tankar om den är igång, måste startas om... likadant en gång startade jag bilen och det visade att det var dåligt med soppa, men det viste jag att dte inte var så jag startade om, och då var det rätt... nu har jag bytt filtret, men bilen vill inte starta, håller på att ladda batteriet, för det tar ju slut, den tänder lite halvt, så det är väl inte fullt i systemet än... [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Det är bara att nöta på starten, jobbigt både för dig och bilen kan jag tänka, men den luftar under tiden så den kommer nog snart... Fyllde du filtret med bränsle först? Skulle vilja veta. Står själv inför filterbyte och har aldrig provat den metoden själv, men det måste ju underlätta att slippa mata motorn med fyra dl luft innan bränslet kommer. |
|
|
Tjenix. Min elektronikspärr gjorde så att jag fick "soppatorsk". Det kan vara en anledning att ta med i kalkylen om man inte fattar varför soppamätaren visar något annat. Elektronikspärren stryper ju bränsletillförseln..... say no more ;o) (Gick dock på garantin.) // Jens |
|
|
jag fyllde inte filtret, men det gick ändå, om man har en stor batteriladdare, men det är nog bättre om man fyller filtret, fast jag tror att det pumpar fram bränsle så det fylls ändå... kanske inte, men som sagt det skadar ju inte. så det finns en spärr så det inte kan börja suga luft då eller? fattar inte varför mätaren inte funkar, lite jobbigt för jag kan inte ha full tank, då läcker det.. hål nånstans antagligen. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Hoppas verkligen att det funkar nu med det nya bränslefiltret för dig. Gör det inte det kan det nog vara matarpumpen i tanken, speciellt om det är något litet hål i tanken så att smuts kan komma in. När min matarpump la av så var det liknande syndrom som din. Den blev svårstartad som om den sög in luft i bränsleledningarna och väl igång kändes det som halvt soppatorsk. Det var nog så att pumpen började långsamt att mata sämre. Efter bytet provade jag med batteriladdaren på den gamla pumpen. Först var den helt död, men sedan jag knackat på den gick den igång. Inte för jag ansåg bytet onödigt men det visar ju att pumpen inte tvärdör när den blir sliten utan tvärtom kan göra ett halvtaskigt jobb rätt länge. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.