|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är orolig för min motor. FILM: Länk Låg på 5000 rpm när ett knäppande ljud hördes från motorn,motorgången blev bluddrig och det lät som att den bara gick på 5 cylindrar. Motorn startar utan problem,däremot hörs ett knackande/tickande från topplocket som inte följer motorvarvet utan kommer lite som det själv vill. Innan har motorn varit HELT fri från knackningar och missljud. Jag personligen misstänker att en vipparm har gått sönder,men är ej säker. Se filmlänken nedanför och se om ni har en aning? Om det är vipparmen,är det ett dyrt/svårt problem? | |
|
Kan möjligen vara en avslagen vipparm. Eller en bränd kolv. Eller en avslagen ventiltallrik. Eller nåt annat.... Behövs lite mer symptombeskrivningar, typ om det finns kompression, hur tändstiftet ser ut, om det puffar konstigt i insuget, om du har oljetryck, om du har vatten i oljan..... alla observationer kan vara ledtrådar! /// Gunnar E. |
|
|
Jag ska kolla allt jag kan imorgon! Eftersom motorn låter som en Audi 5:a var jag rädd för att en kolv hade gått,dock låter ljudet som en avslagen vipparm. Ska gräva i motorn imorgon. Motorn har tappat effekt,är däremot fortfarande lättstartad och fullt körbar. Puffar inte konstigt i insuget,ljudet därifrån är normalt. Skriv vad jag ska leta efter så att jag vet vad jag ska undersöka. :) |
|
|
Det första är väl att lyfta på ventilkåpan o kolla.... Och om alla vippor är hela skruva ur stiften och försöka se om det finns några spår av något. Kolla även om kompression läcker ner i vevhuset (öppna oljelocket med motorn igång och lyssna/känn om det 'puffar'). Ett finger i tändstiftshålet medan du vrider runt motorn (för hand!) kan säga en hel del. En gissning är att avgasventilens tallrik slagits av och ligger nere i cylindern.... /// Gunnar E. |
|
|
Tack! Jag återkommer med svar imorgon. Om det skulle vara avgasventilen... Hur kan den ha slagits av? |
|
| Jadu.. av samma anledning som en vipparm eler något annat av metall går av... materialutmattning. Din motor har väl gått ett antal mil kan jag tro? | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Jag tror på en avslagen vipparm! OBS! starta inte motorn för än du lyft ventilkåpan och kollat. Hamnar den trasiga vipparmen (om den nu är av) på sniskan under biten som är kvar kan du kröka ventil och slå sönder kolv på en gång! MVH Patrik |
|
Min motor har gått 25800 mil i dagsläget,så den borde precis vara inkörd. :) Jag ska ut så fort regnet har avtagit och fortsätta arbetet. |
|
| hade samma på min den knackade (orginalkam gått 25000) och en vipparm gick av och den lät typ som en audi5:a som du säger:P de blev en dyr affär för mej, mellan 8-9000kr och då gör ja allt själv. | |
| samma sak hände för mej.. lyfte av ventilkåpan å såg att ena främre vipparmen gått av... orkade inte göra nå mer åt saken då bilen hade gått 28000mil å va i dåligt skick... så om nån ventil gick eller inte kan ja inte svara på men.. lyft av å kolla.. | |
|
E30-power: Då kan det knappast vara enbart en vipparm som du byter? Jag köper från Bmw,kostar 214 kr/styck. |
|
| nej, vipparmen gick av pga att kamaxeln va sliten och då köpte ja nytt från motornord (billigare än både mekonomen och bmw) *trimkam 3200kr *ny vipper 1600kr * nya ventilfjädrar 2200kr(ett måste vid byte till trimkam) * sotningssatts 1200kr. men hade ja beställt en orginal kam så hade ja sluppit de hårdare ventilfjädrarna men ca 6500 spänn kan man klara sej på om man beställer orginal grejer för orginalkam vs trimkam = 100kr skillnad (har ja för mej)... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.