|
|
|
|---|---|
|
Har sökt efter min problematik men jag tycker svaren varierar så pass mycket (och även problemen lite för den delen) så jag ställer frågan själv ist. När jag kallstartar min E36a är tomgången som den brukar vara vid kallstart, varmt som kallt klimat. D.v.s tomgången ligger på runt 1100rpm. Grejen är bara den att om jag haft motorvärmaren inkopplad, eller startar i sommarklimat så sjunker tomgången ganska omgående (efter ca 2-5sek) till ca 800rpm. När jag kallstartar i vinterklimat händer inte detta, utan då blir tomgången högre istället. Jag startar, hoppar igång på 1100rpm, ligger kvar på 1100 ända tills jag lägger i en växel och far iväg. När jag sedan frikopplar i närmaste korsning e.t.c drar tomgången upp till ca 1500rpm. Sen håller den sig där, men sjunker allteftersom motorn blir varmare, och när den nått arbetstemp är tomgången helt normal igen. Nån som har nån idé om vad det kan vara som jäklas? | |
| har samma problem på min också.så är också tacksam för svar. | |
| typ samma här.... (jämför bilmodell)!! | |
|
Hmm...kan ju hjälpa till att lyfta tråden lite för jag har samma problem med min! Hög tomgång när den är kall men sjunker till normal när den är varm. Min vill gärna gå upp mot 12-1400 varv när den stått på tomgång ett par sekunder precis när jag har startat den. Något fel i databoxen är där inte, har varit inne med den på BMW. Enda felet då var avbrott i backspegeluppvärmninen. Någon som har idé vad det kan vara? Stora servicen är nyligen gjord, dvs inspektion 2 men problemet kvarstår. Bilen är en Alpina B3 3.3 e46! |
|
|
Ett år senare kan jag meddela att problemet fortfarande är ett faktum. har inte tänkt på det under våren/sommaren/hösten för det har inte varit kallt nog för att det ska märkas. Men nu när det blev kallare ute igen gjorde felet sig tillkänna. Rengjorde tomgångsventilen förra helgen utan resultat. (tomgången blev stabilare iallafall, men inte lägre vid kallstart) Kom igen nu, vill ha tips på vad man kan göra åt problemet... |
|
| Ska det inte vara så för att bilen snabbare ska komma upp i arbetstemp? Så är det iaf när man kallstartar morsans toyota. | |
|
precis lika dant på min.. skare inte va så då? hehe |
|
| Möjligt att vissa bilar har högre tomgång vid kallstart, men när det är en skillnad på 1000varv mellan varm och kall motor känns det inte riktigt rätt. | |
|
hej! har samma problem med min 325 också..men den är likadan när det har regnat med att tomgången är lite högre och orolig vid kallstart..varför? " Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på " |
|
|
kan lägga till också att tomgången har börjat vaja ibland me.. om man står en liten stund på tomgången så ligger den lite över 1000 sen vanligt men sen kan den få fnatt och gå upp till 1500...och som sagt det har bara hänt nu när det e kallt eller när det e blött ute.. " Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på " |
|
|
Hade också problem med hög tomgång vid kallstart på min 525 med m50-motor. Alltså samma motor som i 325an. Jag gjorde en felsökning på BMW och det var en felkod på gasspjällspotentiometern, så jag bytte den och efter det har tomgången varit bra. |
|
|
gasspjällspotentiometern är rätta svaret! vi plockade isär vår och putsade m.m... funkkade bra en stund sen började det igen... så köp ny!=) |
|
|
oki, tack så mycket! men kan man bara kolla upp det med datorn om det e det som är felet?? " Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på " |
|
|
hej! har bytt lambdasond på bilen nu och det va det som va felet, bilen går som en dröm nu =) " Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på " |
|
|
Jag har provat att byta tps'en (gasspjällpotentiometern) utan framgång. Tomgången lika knäpp som förut, så det kanske är lambdan som är körd för mig också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.