AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.410

Hjälp inför E65 köp

tandeberg
Hej

Nu är det så att jag ska införskaffa mig en E65 då man verkar få Väldigt mycket bil för förhållandevis lite pengar. Men jag har några funderingar:
#Ska man köpa 735 eller 745?
# 02a 03a eller 04a?
Och vilken modell kommer hålla bäst andra värde?

/Tandeberg
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Hade det varit jag så skulle jag nog ha satsat på en 730i med 231h/k motorn.
Helt klart en 745 eller uppåt, mindre motor vore ett hån mot den bilen :)

745 kommer även hålla värdet bättre då ägandekostnaderna inte skiljer speciellt mycket mot 735. Tvärtemot vad alla motorjournalister spådde när bilen var ny så blev typfelen som begagnad bil få :)

En dunderfin bil, och 760 sjunker som en sten i pris ;) snart affordable

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Visst får man mycket bil för pengarna. Har avverkat ca 50 mil i en E65 745-02 som jag fått erbjudande om att köpa för 260kkr. 7k mil med en ägare. Uppskattad repbehov ca 15kkr, inget farligt i sig. Det är en dröm att köra bilen dock får man ha som backup 10-20kkr om året för oförutsedda fel som på alla lyxbilar för att hålla dom i skick. Kvaliteten är långt ifrån E38 även om komforttillbehören visst ger ett gott intryck. välj gärna en Svensksåld bil med bra dokumentation på gjorda uppdateringar och service. 745 eller 730d är de bästa alternativen. På 300kkr får du räkna emd 50 kkr värdetapp skulle jag gissa de första 3 åren.
Lycka till och ut och provkör ett par bilar så ser du.
Mvh
Asken
Ro
56
Ronin72
BMW 535DT
Asken, Ett värdetapp på 50 kkr på tre år ? Jag skulle tippa den tappar 50 kkr det första året...

Mvh
Henrik
tandeberg
Tack för svaren=)

Har kollat runt på mobile.de och måste säga att det lutar åt en 745 03 eller senare , Visst är man sugen på en 760 men det är en lite för extrem familjeräser
Betalar gärna lite extra för en "voll" , men vilka extra-utrustningar är att föredra?
760 E65 är fortfarande brutalt ovanlig i Sverige, lite samma sensation som när man såg en 750 E38 för 10 år sedan :)

Bara det är värt en slant ;)

MVH,
Victor
tandeberg
sant!
skulle sitta fint med en 760 på uppfarten, men hur är de i driftkostnader service MM?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ronin mfl: korrigering, det skall stå 50kkr per år de första 3 åren fär en 300kkr bil.
vh
Asken
Kan inte tänka mig att 760 skulle kosta mycket mer än en 750 e38 att äga och serva, dvs. gör man det på BMW är det inte billigt.

MVH,
Victor
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Hej Tandeberg,
Tvärtom alla andra så tycker jag du ska köpa en från tyskland. Köper du en från en auktoriserad BMW speciellt en Niederlassung då får du ett års fabriksgaranti på allt utom slitdelar. Det kan vara värt en del. Det får du inte i sverige. Och tvärtom vad asken skriver så kostar de inte 10-20 kkr om året i reparationer. Det är sånt avancerat skitprat som som förstör rykten för underbara bilar. Man ska nog ha ägt ett par stycken och kört ett par tusen mil innan man säger nåt.
Om sju serien sjunker som en sten i sverige så sjunker de som bly i tyskland.
Du kan handla 04 nu för vad 02 kostade för ett år sedan. :)

Välj en med mycket utrustning och akta dig för konstiga färgkombinationer invändigt. De vanligaste färgerna i tyskland är svart, svart och grå, sen kommer silver och blå. Där ser man ju lite vad marknaden väljer.

Nu har jag nog svurit i kyrkan men än sen då. :)
tandeberg
Håller med dej mattias , det är import som gäller då de är så mkt billigare och även mer utrustade. kraven är 1.hand , fullständig servicebok , 03 o nyare och av eventuell aktoriserad bmw handlare
Det är inte fel med en 735:a heller. Går att hitta billigare om man kan tänka sig en annan färg än grå, silver eller svart. Tyskarna är mycket mer konservativa när det gäller färger än vi i Sverige!
tandeberg
Hur tror ni priserna kommer att hållas på en 745 03 om 2-3 år?
Runt 150' brukar man väl få ge för en 5-6 år gammal 7-serie.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.