|
|
|
|---|---|
|
Har ett litet bekymmer... I början av sommaren köpte jag en uppsättning ACE-fälgar 16" med jäkligt fina vinterdäck, men nu när jag ska kränga dit dem på bilen (E39 -98) så ser jag att hålen är för små. Jag får in själv bultarna, men inte låsbulten och inte fälgkorset. Inte ens en 17mm hylsa går in, däremot en 16mm hylsa. Jag kan väl inte vara försten som har råkat ut för det. Har försökt leta i forumet men har inte hittat nån lösning. Fila ner bultarna till 16mm kändes jobbigt, borra upp hålen i fälgarna vill jag undvika... | |
|
Välkommen till forumet! Det finns tunnväggiga hylsor att köpa. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för det! :) Jag har pratat med ett par däckförsäljare här i Umeå men de står som fågelholkar... Nåja, jag får vidga vyerna lite. |
|
|
Biltema säljer tunnväggiga krafthylsor. De borde passa. Använder själv en sån hylsa till mina vinterfälgar som är av märket advanti racing. Vad heter modellen på fälgen? Va det nya fälgar du köpte eller beg? Är de gjorda för BMW 5-serien? |
|
|
Fälgarna är av märket Ace så det är inte BMW original. Jag köpte dem begade och har inte kvar numret till han jag köpte dem av... De passar på navet och har bultcirkel 5/120 så allt övrigt stämmer. Har tyvärr 30 mil till närmaste Biltema. Såg att www.specialfalgar.se har speciella bultar med invändig torx-fattning i skallen, så man får väl köpa en uppsättning. Dock inte billiga, 32 kr styck. |
|
| tänk positivt. Invändig torx är ju rena låsbulten! inte sjutton har tjuven med sig en sådan hylsa! | |
| Väldigt sant. :) Enklare att sno hela bilen än bara fälgarna... | |
|
Kolla om inte Granngården och Jula kan ha sådana hylsor också. Har du inga bilder på fälgarna och hålen för bultarna? Jag kan mäta yttre diamtern på den tunnväggiga 17mm hylsan jag har, så kan du ju se om den om möjligt passar i hålet, det är ju inte säkert. Gör den inte det, får du nog satsa på sådana där bultar med torx-fattning från Special Fälgar. |
|
| Den kraft hylsa som jag har är 2,4 cm i diameter. Var ute och mätte för en stund sedan. | |
| Det blev bultar från Specialfälgar, hålet i fälgeländet är bara ca 22 mm. Otroligt snålt med utrymme... Jag pratade med Laitis och ett par andra som har verktyg mm men deras tunna hylsor var också 24mm och en sådan går inte in i hålet. | |
|
Åsså kan vi avsluta den här tråden. :) Länk , nummer 15. Gick in lagomt i fälgen och såg rätt bra ut där de satt också. 32 kr styck + 32 kr för själva adaptern. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.