AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.443

Dieselerfarenheter? ska ev skaffa dieselbil.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hej, jag är ute efter era erfarenheter av BMW´s dieselbilar.
Jag har fått ett uppdrag på jobbet som innebär att jag kör 12mil dagligen bara för att ta mig till och från jobbet.
Då är inte längre min bensinslukande Audi ett alternativ. (1,2l/mil på långdistans...)
Så jag behöver en diesel. Kommer köra runt 4000mil/år.

Jag måste ha kombi, vill absolut inte ha automat (ingen idé här att försöka övertala, har haft både bmw och audi med automat, hatade bägge).
De jag har kikat på är 320dT,330dT 02-03 och kanske även en femma med diesel.
Har barn i åldrarna 2 och 7år så ni som provat ha en 3:a , med barnstol bakvänt i baksätet, funkar det?
Upplevs 3:an som liten? hade en v40 tidigare, det funkade ok.

Är 320d för liten motor? prio1 just nu blir låg förbrukning. 330 är säkert jättetrevlig men drar ju mer. Landsvägsförbrukning på bilarna?

Med bra svar här så kanske man kommer tillbaka till bmw vilket vore skönt.
Skriv av er, jag vill veta allt! Servicekostnader, hållbarhet, 20000mila bilar, duger de? m.m.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är det verkligen ingen här som kör diesel?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har en 320dAT -03 som jag köpte i februari i år. Jag hade tidigare inte så mycket erfarenhet av dieselbilar och är väl fortfarande långt ifrån någon dieselfantast. Anledningen till köpte var att min fru pendlade 16 mil/dag och vi såg den ekonomiska vinsten med diesel.

Sammanfattningsvis så kan man säga att den går hyffsat snålt, dock inte lika bra som BMW lovar. Motorvägsförbrukning (120-125km/h) ca. 0,65, blandad körning med en hel del längre turer ca. 0,75.

Motorn på 150hk räcker till bra och turbon ger bra drag på omkörningar.

Det negativa är väl att den tomgång och i stan verkligen låter som en diesel och den körupplevelse som man får med en BMW-sexa är lååångt borta.

Storleksmässigt är den väl ungefär som en V40. Vi har ett barn på 2,5 och han sitter i barnstol fram och då är benutrymmet bak bra. Vi har även haft stolen bak men då bli vinkeln på framstolen sådan att det inte går att sitta fram. Det är samma sak i vår 530 och det beror mycket på den barnstol (Akta Duoflex) som vi har. Andra stolar finns som bättre lämpar sig för baksätesmontering. I övrigt funkar den bra som vardagsbil men den är numret mindre än 530'n på alla ledder samt ett par nummer mindre komfortmässigt. Dock så gillar min fru 3:ans mindre storlek när hon ska parkera.

Jag funderade lite på 330d men det föll främst på en rejält högre försäkring samt en något högre förbrukning. Jag provade aldrig en 330d och det var förmodligen tur så här i efterhand.

___
//Ulf
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
På onsdag hämtar jag ut min tredje BMW-diesel, en ny 320d E90 sedan.
Tidigare har jag haft en 320d E46 sedan -99, plus min nuvarande 120d -05.
Manuella bägge två.
E46:an hade den 'gamla' 136-hästaren, som redan den var fullt tillräcklig för bilen. Nackdelen med den motorn var, att den var riktigt kraftlös under 1500 varv, det var ganska lätt att få 'kärringstopp' om man inte var lite elak mot kopplingen. Förbrukningen under mina 18.000 mil snittade på ca 0,57-0,58 l/mil, varav det mesta rask landsvägs- och motorvägskörning.
Min 120d har gått 12.400 mil, med ganska precis samma snittförbrukning som E46:an. Detta trots mindre bil, 6-växlat och lite 'snällare' körning. Min teori är att 1-seriekarossen har sämre luftsläpp än E46, och det påverkar förbrukningen ganska mycket i högre farter.
För övrigt påverkar körsätt/hastiget förbrukningen betydligt mer på en diesel än på en bensinare, och automatlåda ska vi inte tala om - räkna med 15-20% högre förbrukning med automat än med manuell, i alla fall på landsväg.

Jag har som sagt mycket positiva erfarenheter av BMW-dieslarna. Jag kör 6-7000 mil/år, och sparar därigenom ganska mycket bränslepengar på diesel, men även om kostnaderna vore likvärdiga skulle jag välja diesel idag - dieslarna går helt enkelt så bra, att motsvarande bensinare närmast ter sig trist och slö....

Om prio 1 är förbrukning, röstar jag för en manuell 150-hästars 320dT E46. Bör lätt gå att köra på under 0,6 blandad körning. änns den klen, gör en effektbox underverk, utan att förstöra bränsleekonomin (min 120d går av bara h-e med effektbox, med bibehållen förbrukning). Info> Länk
E46 Touring är hyfsat rymlig och praktisk (i alla fall minst som en V40) och dessutom en förbaskat bra och trevlig bil med få svaga punkter. Välj helst en -03 eller nyare, så slipper du oroa dig för problem med spindelleder och rostande motorhuv.
Hållbarheten ser jag inte som något problem alls - mina har gått i princip problemfritt, 18.000 resp 12.400 mil (på E46:an byttes länkarmar/spindelleder på garantin efter 11.000 mil, på 'ettan' har jag fått nya bakhjulslager vid 12.000 mil. Det är allt.)

Lycka till, hoppas du 'hittar tillbaka' till BMW!

/// Gunnar E.
Jag har inte särskilt mycket erfarenhet av BMWs dieslar, mer än en veckas bekantskap med en E39 525dA Touring -02 som svärmor hade ett tag för tre år sedan. Den hade precis som "Programmers" 320d högt dieselknatter vid stadskörning och tomgång men ett trevligt ljud i det högre registret (om man kan kalla det i en Diesel...). Bilen kändes mycket pigg att köra, betydligt piggare än en 525i.

525:an drog 0.66l/mil och då utsattes den för inspirerad landsvägskörning med många omkörningar samt snabb motorvägskörning. En manuell hade säkert dragit mycket mindre vid samma körcykel.

En liten parantes var att den bilen var utrustad med glasslucka, dvs tacklucka i glas :-). Kändes sådär att ha den öppen vid stillsam citycruising när motorn knattrade som en Passat Taxi...en vanlig bensinare torde vara trevligare vid sådan körning.

Vi har relativt nyligen fått tvillingar och det funkar att ha 2 st barnstolar i "tandem" i vår 320 E46 Touring, dvs en fram och en bakom. Däremot går det inte att ha barnstolen bakom förarstolen om det inte är en mycket liten förare :-). Detta gäller förstås den allra minsta storleken på stolar så jag kan tänka mig att det blir ännu trängre med större stolar.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kristoffer: En sådan lucka hade inte varit dumt...En Nogger tack ;)

Skämt åsido...Min har också glastaklucka men det låter inte riktigt lika inspirerande som ens gamla 328 med sportavgas...

___
//Ulf
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Bytte från 525i -04 till en 535d -06. Är otroligt nöjd med diesel och min ligger på ca 0,75 vid rask motorvägskörning. 535d finns bara som automat så i det fallet kan jag inte ge så mycket feedback.

Lite knattrig är den, men det är inget man bryr sig om när man trampar på gasen...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
tack allihopa, det enda som oroar är att det inte går att ha barnstol bakvänd bak, men det kanske finns utan airbag fram på passagerarsidan?
Hur är stolarna? Största anledningen att det inte blir ådi igen är stolarna, de är helt totalt kass, får så jäkla ont i ryggen.(sportstolarna verkar vara bättre,dock)
Vad är skatten på 320dT?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gissar att en svensksåld ligger på ca. 6000kr/år medan en importerad ligger högre. Jag betalar 6900kr/år för min som har mycket utrustning samt automat.

Jag har sportstolar i min och dom är bra. Standardstolarna som är alternativet känns lite platta och är inget jag rekomenderar. Sportstolarna gör dessutom bilen mer lättsåld när den dagen kommer.

___
//Ulf
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Jag har ISOFIX paket i min och då kan man stänga av airbagen på pass sidan. Har inte barn så jag kan inte säga om det funkar med barnstol bak, men jag skulle bli mycket förvånad om det inte går då det är bra med utrymme bak.

Har komfortstolarna och de är nog de bästa stolar jag vet, förutom Saabs 9-5 AERO säten. Klart bättre än Audis och de var en av de saker som gjorde att Audi inte ens var på mattan när jag skulle byta sist. MB:s kontur stolar är i samma division som BMW komfort i E60/61.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.