|
|
|
|---|---|
|
Är just nu mycket snack om etanolbilar... Lägre förmånsvärde vid leasing + att man man sparar på jordens resurser och så vidare. Kan någon reda ut vem eller vilka som tjänar på att köpa en etanolbil? Både Volvo och Saab säljer ju en massa flexifuel/biopower-bilar och allt vad de kallar dem... För den som skall skaffa leasingbil är det ju förmånligt iom att förmånsvärdet sänks, men för en privatperson som ska köpa bilen ny och betala den ur egen plånbok, är det då lönsamt? Tänkte reda ut detta för en gång skulle, tacksam för svar!!!! - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - | |
|
Som privatperson ser jag inga som helst fördelar förutom miljösamvetet. I stockhlm så kanske man slipper biltullarna när det är dags för dem igen dock. Jag hade en 9-5 BioPower på fjällsemester nu i vintras så jag kan säga att som privatperson finns det inte en chans att få ekonomi i bilen. Den drog 1,2 liter milen på etanol och 0,82 på bensin. 0,82x10,71 = 8,78 kr/mil mot 1,2x8,64 = 10,36 kr/mil. 1,58 kr dyrare per mil alltså på etanol. Denna bil blev dock trevligare på etanol då den fick 180+ hk (det har mätts upp ännu mer i AMS faktiskt) mot 150 hk på bensin. Till detta ska också läggas att etanolbilen har betydlligt tätare serviceintervall än en bensinare, ingen aning om varför faktiskt. Som tjänstebilsbilist så får man 25% rabatt på förmånsvärdet och då kan det ju vara en annan femma. Något som jag dock märkte under min tid med etanolbil var att det inte fanns en mack som hade etanol norr om stockholm! Jag letade och letade men hittade inga. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Miljösamvetet.. Koldioxiden är lägre ja, men : "Enligt Saabs egna tester så är avgaserna lite skitigare med E85 än med bensin.." (Läst i AMS nr: 21 om 9-5 2,3 Biopower) | |
|
Det som gör att Etanol aldrig kommer att kunna slå (producerat i Sverige) är att det går åt mer än 1kW energi för att framställa etanol med 1kW energiinnehåll. Den som har lite bakom pannbenet (dvs inte miljöpartister) inser att ett sådant bränsle aldrig någonsin kommer att fungera. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Du kan ju alltid välja att köra på bensin när det är billigare och vice versa. Har du möjlighet till förmånsbil eller liknande hade jag absolut övervägt en etanolbil på grund av rabatten på förmånsvärdet. Som privatbilist är jag inte lika övertygad. Du får iaf gratis parkering i många storstäder (oftast upp till 2 timmar). Min far har en 9-5 2,0t BioPower och jag måste säga att den är riktigt trevlig att köra med E85. Det är stor skillnad i prestanda gentemot att köra den på bensin. Kör man försiktigt (riktig snålkörning) så går det att köra väldigt billigt med etanol. Är man däremot gasglad går det att få bilen att dra nästan hur mycket som helst. Jag upplever att förbrukningen är betydligt mer känslig för olika körsätt vid körning på E85 än på bensin. Å andra sidan kanske det blir samma pengar ändå med tanke på det lägre etanolpriset. När vi räknat på skillnaden i kronor för E85 kontra bensin har vi kommit fram till att med hans körsätt går det numera jämnt ut trots att journalisterna påstår att det nu skulle vara dyrare att köra på E85. Tidigare var det ren "vinst" samtidigt som vi fick ett högre effektuttag. Beträffande miljön är jag inte övertygad om att etanolbilar skulle vara varken bättre eller sämre. Antalet tankställen växer sakta men säkert. Bara det faktum att också Volvo nu säljer etanolbilar tror jag gör att trycket blir mycket större på mackägarna att tillhandahålla E85. |
|
|
Andres "Det som gör att Etanol aldrig kommer att kunna slå (producerat i Sverige) är att det går åt mer än 1kW energi för att framställa etanol med 1kW energiinnehåll." Var har du de sifforna ifrån? Om man tex tittar på de nya pilotfabrikerna där man gör biobränsle, tex ft-diesel, syntebensin eller gas osv från skog eller jordbruks råvaror så siktar man på ett resultat av 200 kg bränsle per ton råvara. Och det går inte åt 200 kg bränsle för att få fram 1 ton råvara, snarare en bråkdel. Du kan inte titta på testfabrikerna i östergötland, där jäser man ju spannmål som prov, det är klart att det inte blir positv energibalans om du slänger bort 90% av det som väcker på fältet i form av halm osv. |
|
|
Jag har också hört att "det går åt mer än 1kW energi för att framställa etanol med 1kW energiinnehåll." Ja kanske. MEN man ska vara noga med att fundera över vem som ligger bakom denna uppgift och varför. Det finns säkert olika synsätt här. Sen är det säkert inte optimalt på något sätt. Men sett till vilka alternativen idag är (vätgas står inte helt för dörren ännu även om BMW snart sägs erbjuda det till kund) och den lilla tekniska förändring det kräver så tror inte jag att E85 är så tokigt tills dess att elbilen eller vätgasbilen gjort revolution. OffTopic: Appropå elbilen, detta är lite intressant Länk Mvh |
|
|
Här finns viss information om det: Länk //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Framställningskostnaderna för etanol är ungefär dubbelt så dyr som för bensin (6.50kr vs 3.50kr litern). Med dagens raffineringskapacitet i världen krävs det nästan en fördubbling av råoljepriset för att etanolbilen skall bli intressant för privatpersoner. Visserligen kompenseras E85 till viss del av statliga subventioner. För tjänstebilisten är det förstås annorlunda med sänkt förmånsvärde, dessutom får du en förmånligare milersättning när du tankar E85 i tjänsten i stället för bensin vilket kompenserar en del. Ett annat problem är ju att det som orsakat skenande bensinpriser på senare år även har drabbat E85, dvs högre efterfrågan än tillgång. Om man tänkt sig köpa ny bil idag är det nog klokare att välja en partikelrenad dieselbil. Exempelvis är en V50 2.0D betydligt trevligare och mer ekonomisk försvarbar än en V50 1.8F. De pengar man sparar in på dieselns lägre förbrukning och skatterabatt de första 3 åren lär med råge täcka kostnaden för eventuella fördelar med trängselskatter och perkeringsavgifter som etanolbilen har. |
|
|
För att inte tala om hur trist V50 1,8F är att köra, maken till moped har jag inte träffat på länge. 9-5 är i alla fall ganska kul att köra. Förstår inte varför Volvo inte har etanolkonverterat V70 170 hk. Den skulle sälja så otroligt många tjänstebilar att kostnaderna för konverteringen torde ätas upp nästan direkt. Obegripligt att de inte gjort det, kostar det så mycket att typa om en bil? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Saab har släppt 2.3t Biopower nu. Vill minnas att jag läste 210hkr. Rolex: Hur ska du köra, stadskörning, landsväg? Hur långt kör du? Var/hur parkerar du? Hoppa över V50 1.8F. Köp en Focus FFV istället. Större än V50, körgladare och billigare. Behöver du en stor bil så ska du ju ha 9-5. De som tjänar mest på att köra etanolbilar är folk med tjänstebil som kör bilen på bensin och som har boendeparkering på gatan i storstan. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
För Er info kan jag säga som har kört både Focus och kör numera V50 Etanol, så är Volvo host host snäppet bättre. I alla avsnitt, acc+toppfart,körglädje om det nu finns någon??kvalité på bilen. |
|
|
Djävligt tung läsning Andreas. Verkar som vi är 100% körda..... Biobränslen funkar/räcker inte. Skulle vi byggar några tusen kärnkraftverk runt hela jorden så kommer några av dessa pysa ut nog med skit för att förpesta hela klotet. Sol och vind osv omvandlat till väte räcker väl till 1% av vår förbrukning. |
|
|
Jag är inte emot biobränslen eller alternativ till olja, snarare tvärtom. Däremot är jag emot dumheter och illa genomtänkta lösningar som endast är politiskt motiverade. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Starre: Ägde du Focus 1.6 eller 1.8?? Siffror säger annat. Jag tror det är mer placebo effekt om att Volvon skulle vara snabbare. V50: Prestanda, 0 - 100 km/tim på 10,9 sekunder. Toppfart 200 km/tim Förbr: 10.5 Focus FFV HGV Prestanda: 0-100 km/tim 10,5 sekunder, toppfart 198 km/tim. Förbr: 9.7 Focusen har dessutom lägre förbrukning. V50 hamnade dessutom på fjärdeplats i gröna bilisters "bästa miljöbil" Fikusen kom etta. Lite mer info om vilken miljöbil man ska välja: Länk Länk Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Herr Gaspedel: Accet upplevdes snabbare i V50 och mera kurs stabil i högre hastigheter. Förbrukningen i min ibland extremt lugna körning är under litern utan problem även i stads körning. Gröna bilister lever ibland på en annan planet när det gäller vissa saker:)) Om jag fick välja en etanol bil så ligger än så länge Saab på en förstaplats, |
|
|
Starre: Jag håller med dig om Gröna Bilister och ibland undrar man om de har kontakt med planeten de lever på =) Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Det enda som talar till Focusens fördel är väl inköpspriset. För 169.900 (C-Max FFV) får man ingen ny V50 med lull-lull. Det är väl detta som kvalificerar den som "bästa köp". Sen att V50 har bättre utseende, andrahandsvärde, komfort och kvalitetskänsla antar jag är inget som "gröna bilister" prioriterar högt. |
|
|
herr gaspedal: jag är inte själv intresserad av att köpa en etanolbil själv men tänkte bara kolla upp detta ämne lite närmare... var bara lite nyfiken på att få reda på om det nu var lönsamt för en privatperson som kör normalt per år att köpa en etanolbil. mycket bra svar i tråden hittils tycker jag iaf. tidigare har ju den normale bilanvändaren som regel aldrig tittat på något annat än en bensinare när det varit dags att byta bil, men numera så verkar det som om gemene man kan tänka sig både etanol- eller dieselbil. free your mind. - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Rolex: Att köpa en Etanol bil för skattade pengar är ingen bra idé, däremot om det är firma bil. Som andra har sagt lägre förmånsvärde, boendeparkering gratiis i vissa områden. Om man som privat person ska köpa en egen bil för egna skattade pengar anser jag att det är ekonomiskt självmord nästan i alla fall. Än så länge gynnas endast företagen och föraren till firmabilen av de olilka skattelättnader som finns. Det enda som privat ägare tjänar på är regeringen ev kanske ska få en reduktion på priset med 10K resp 20K om man bor i stan=Stockholm. |
|
|
Andreas Lofgren: De två amerikanska forskarnas rapport baseras istortsett på inhemsk producerad etanol och är inte förenligt med hur etanolen produceras i Sverige. Här talar man om ett energital mellan 1,2 till 2. Tyskarna använde etanol i sina V2-raketer för att bensinen var för dyr. Hur går den ekvationen då ihop att det skulle åtgå mer energi att framställa etanol än vad man får ut? Jag hoppas man kan producera såpass mycket att man kan låginblanda 10-30 procent i all bensin till en början samt ställa om en aning och köra smartare bilar till vardags. Två.åtta: Spännande läsning om EV1:an. Blev lite sugen på elbil :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.