AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
933

735:a med en del problem

*B
46
*Björklövare*
Bmw 735IA -91
Har nyligt införskaffat mej en 735:a ia 91.
Problem:

1.När jag lägger i backen är det som att den slår i backen väldigt hårt plus att den drar iväg på backen utan att man gasar.

2.Är ett morrande ljud från bakaxeln eller lådan vid hastigheter runt 40-80.

3.När jag startar bilen ibland så vill den dö direkt om man inte ger den gas.
Den vill som inte gå på tomgången men efter nån minut är de bra.

4.Ibland står de "engine oil pressure" på displayen när man startar den och oljelampan lyser.

Så tror ni som jag att man har gjort ett sjuhelvetes dåligt köp?

En till sak är det svårt att installera motorvärmare på e32 3,5? (Har gjort det på en bmw 320 e30 en gång).

Tacksam för svar
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
1. Byt olja plus filter i automaten. Att den vill dra iväg lite är normalt för automatlådor.
2. Byt oljan i automaten plus bakaxel innan du felsöker vidare.
3. Kolla över slangar och grejer kring insuget, kanske nått läcker lite vakuum? Smörj/rensa upp tomgångsmotorn med en rejäl dos 5-56 eller liknande. Hur ligger det till med stiften, tändkablar och fördelare?
4. Jag gissar på backventilen under oljefiltret eller glappkontakt vid givaren i topplockets bakkant. backventilen fixas så här: Länk Passa på att byta filter plus motorolja om det inte är gjort nyligen.

5. Kan du inte meka har du köpt dig en gris, kan du skruva finns det hopp.
I ditt fall skulle jag börja med att fixa nummer 4 innan jag lägger mera pengar på bilen.

//Magnus

*B
46
*Björklövare*
Bmw 735IA -91
Man tackar för länken 944_Driver!Ska göras illa kvickt,funkar de så tycker du att jag ska byta oljan i lådan + motorn?
Vars tappar man ut oljan ur lådan och även vars fyller man på den?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ja, får du ordning på oljetrycket så gå vidare med lådan och bakaxeln.
Jag har dålig koll på automaten på en 735ia men gissningsvis finns det ett urtappningshål någon stanns under samt ett påfyllningshål. För att byta filter i automaten så måste säkert tråget plockas ner och det är ju lite jobb. Du kanske kan hitta lite info om du söker eller så kommer någon som vet mer och svarar i tråden med lite tur.
Bakaxeln är enklare och billigare att byta oljan på, börja med att kolla om den verkar läcka nått och se hur nivån ser ut i den nu.

//Magnus

Eg
86
Egon84
535iA -92
Oljetrycksgivaren kan kärva också, ta loss den och rengör i fotogen/lacknafta, blås sen i hålet med tryckluft nägra gånger så hör du om kolven i den rör sig som den ska...

För att byta olja i lådan (antar att det är samma som på 535) lossar du röret som sitter längst ner på tråget, så rinner det ur en del olja där, sen lossar du tråget (som det fortfarande är lite olja i) och lossar filtret som sitter med torxskruvar (har jag för mig...), dit med nytt filter med ny o-ring och en ny packning till tråget.
Det går i 3 liter olja när man byter, totalt är det väl nio liter olja i lådan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.