|
|
|
|---|---|
|
Mest för att försöka förstå en motors konstruktion bättre. Tänker på skillnaden mellan t.ex. en 3.2 liters M motor som har en stor kammare och korta insugningsrör, och en 2.5, 2.8 eller 3.0 som bara har insugningsrör. Eller kan man kalla den lilla lådan innan insugningsrören för plenumkammare? Skulle det vara lönt att sätta en M motors insugsdelar på en vanlig motor? /Fredrik | |
|
hehehe, såg den annonsen med ;) /// Bimmarkomanen |
|
|
Eftersom din motor är strypt av std insuget, så kommer det göra en stor skillnad. "luftboxen" innan måste väll nästan ses som ett plenum? ___ BMW M. Nothing beats open spjälls and high varvs. Jag trivs bäst på sladd. |
|
| Den lilla lådan som du kallar det är en sk. "plenumkammare". | |
|
Okej, så då har alla moderna motorer någon form av plenumkammare, det är bara skillnad på storleken mellan olika modeller. Då förstår jag bättre. Vet faktiskt inte om jag är så sugen på att stoppa dit ett M insug, hade onekligen suttit snyggt i motorrummet men jag tvivlar på att det hade gett den motorkaraktär jag gillar. Mycket vrid och låga varv, en M motor brukar vara betydligt mer varvhungrig. Vad jag förstått så beror det mycket på längden som insugningsrören har om en motor behöver varvas mycket för att ge effekt eller ej. /Fredrik |
|
|
Hej. Är väldigt enkel princip i grunden. Man ser bara till att få resonans i röret. När insugsventilen är öppen far luften in i motorn. När ventilen stänger tar det stopp och luften studsar tillbaka. Sen vänder den och far innåt igen, det ska ske samtidigt som ventilen öppnar igen. Kort rör = kort tid att vända = högt varv Långt rör = lång tid = lågt varv. Plenumkammaren är för att kuften ska ha någonstans att vända. På en motor med hög effekt behövs större kammare för det är mera luft i rörelse. Förr på förgasartiden kunde man ändra rörlängd genom olika långa trattar. En del nya bilar har rör som ändrar läng beroende på vartal. |
|
|
hur långt är ett kort och hur långt är ett långt? beemwee |
|
| Hael: Det räknar man fram, då måste man ha mer info om maskinen i sig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.