|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 525tds touring -93 som automatlådan krånglar på. Felet yttrar sig lite olika. Ibland drar den ej (lägger inte i växel) efter ett antal sekunder drar den. Ibland går inte kickdown och då växlar den varken upp eller ner. Kan det vara någon givare i lådan eller glapp i kontak eller är lådan slut? Bilen har gått 35 000 mil. MVH Bengt | |
|
När byttes oljan senast? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Olja och filter är bytt i lådan | |
|
Prova om det går att läsa ut felkoder. /Anders |
|
|
Felkoderna säger att sensorerna i lådan är defekta //Bengt |
|
|
Är det fyllt till rätt nivå? Det är mycket viktigt att det görs på rätt sätt vid rätt oljetemperatur. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ja, det är det enligt montören. Men jag förstår din tanke. Jag tänkte likadant, för felet yttrar sig som om det skulle vara för lite olja i. //Bengt |
|
|
Hade samma problem på min 530. Så fort jag saktade in och sedan tog fart igen så slirade lådan. Hamnade ofta i nödprogram. Berodde på att oljan "skvalpade" runt i lådan p g a för lite olja. Har du kollat läckage? Jag upptäckte inte att jag hade läckage på kylaren till automaten förrän bilen var upplyft. När bilen stod stilla läckte det ingenting. Under körning och tryck så läckte det, vilket sedan syntes under motorn... För lite olja verkar du i alla fall ha! |
|
Thommy |
Tjo. Jag skrev ungeför likadant i detta forum för ca. en månad sedan och fick massor med svar. Jag var ambitiös som f..n och skrev ut 4 sidor med en massa info om oljebyte i aut.lådan osv. Gick och våndades ett antal dagar. Fick sedan kontakt med en fd. bilmek som sa att "det var mycket överdrifter" och han sa: "Ta det lungt". Det viktigaste är inte temperaturen Det visade sig att han hade rätt. Jag körde bilen till "min" verkstad, lät den stå och kallna ett par timmar. Jag kollade nivån och kvaliteten, d.v.s.visuellt och lukt, på den mängd olja som fans i lådan. Oljan var röd och fin och luktade som DX III ska göra. Jag fylde en liter!!, sedan var problemet borta.Startade och körde igenom alla vxl. med bromsen på. Hissade och öppnade pluggen och kunde därmed kontatera att nivån var alldeles för låg. Jag använde en 100ml. spruta med förlängningsslang innehållande en bit bockad svetstråd för att komma "in" i lådan. Fylde tills olja började sippra ut. Drog dit pluggen, körde igenom vxl. igen och fyllde tills nivån var ok. Sedan växlar lådan klockrent. Skit enkelt. |
|
Imorgon ska jag fylla olja!!!!!!! Och jag ska göra det själv!!! :) //Bengt |
|
|
Bilen går som en klocka. Fyllde 1,5 liter. Tack för tipsen! //Bengt |
|
|
Kul att det löste sig! Du är inte den första som fått oljan bytt och där den som gjort det hävdat att det är gjort på rätt sätt... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| var sitter oljekylaren ?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.