|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 316i (E30) från 1990. Motorn tickar rejält. Vad jag har förstått så är kamaxeln trasig. Det kostar en hel del att göra vid det hos en firma. (Jag är inte det minsta motorkunnig själv). Kan man bara fortsätta köra med trasig kamaxel? Det var ngt med lyftare som skulle bytas också sa dom.. Vad blir bättre med motorn om man fixar detta, mer kraft i bilen eller? Kamremmen vet jag inte heller när den är bytt. Bilen har rullat 17700 mil. | |
|
Att du inte vet när kamremmen är bytt kan få mycket allvarligare konsekvenser för din ekonomi än att du kör med en nedsliten kamaxel. Jag har själv gjort misstaget att vänta för länge med att byta kamrem, det blev dyrt. /Anders |
|
|
Jag bytte kamrem för bara några mil sedan, men nu har det börjat ticka om motorn. Kan man köra med det då, eller borde man åtgärda detta? / Leon |
|
|
i ditt fall som har m40 motorn så e den ju känd för att inte va den tystaste när det kommer till ventilknack ;D de e för högt tryckt på kamaxeln o detta gör att de sliter på kamaxeln och remmen mkt. |
|
|
Jo,det vet jag. Men kan man köra runt så utan att det är skadligt? / Leon |
|
| Jag har samma problem å jag hörde om man ska byta kamrem regelbundet asså var 4000mil då kan man köra länge. | |
| bör bytas vid 2000mil kostar ju inget ändå. | |
|
Ok. Jag bytte ju kamrem för kanske dryga 10 mil sedan. Så om jag bara byter den regelbundet, och även olja så ska det inte vara några problem? / Leon |
|
|
Att byta kamrem var 4000:e mil på M40-motorn är en 'försäkring' mot totalhaverier. Går remmen av eller kuggar över är det oftast så dyrt att laga motorn att det inte är försvarbart. Kamremsbytena har absolut ingen påverkan på 'tickande' eller slamrande ventilmekanismer. M40-motorn har en mindre lyckad konstruktion, som innebär höga påkänningar och stort slitage på kamaxel och vipparmar. Dessutom är materialet i kamaxeln inte av den slitstarkaste sorten, och det hela rundas av med att vipparmarna sitter i hydrauliska ventilspelsutjämnare (INTE hydraullyftare som många tror!) som gärna beckar ihop om man slarvar det allra minsta med oljebyten eller oljekvalitet. Allt detta sammantaget, betyder att kamaxeln i de flesta M40-motorer börjar bli nedgången nånstans mellan 15.000 och 25.000 mil. Motorer som fått bra olja regelbundet, och inte buskörs, kan kanske klara 30.000 mil. Sen börjar oljudet, som dels kan bero på slitna kamaxelnockar/vipparmar, dels på att ventilspelsutjämnarna inte längre gör sitt jobb (brukar orsaka slammer vid kallstart bl a). Är kamaxeln mycket sliten, brukar motorn också tappa ganska mycket effekt, särskilt på höga varv. Jag vet M40-maskiner med sliten kamaxel som vägrat varva högre än 4.000.... Att köra med slamret/tickandet är väl inte direkt farligt, men bra är det ju inte. Ibland blir det klart bättre av att byta till en syntetolja med bra vidhäftande egenskaper. Det kan också hjälpa att slå i en burk Wynn's Hydraulic Valve Lifter Treatment (finns hos Mekonomen bl a). Då är det, som Anders129 påpekar, betydligt större risk att köra med en kamrem som man inte har en aning om när den byttes sist. Går remmen av - och det gör den, om den är tillräckligt gammal/sliten - så är det 'godnatt motor' helt enkelt. Bör alltså bytas omgående, i förebyggande syfte. Tickandet får du nog leva med, om inte oljebyte och 'undermedlet' från Wynn's hjälper. En topprenovering på verkstad går säkert på minst 10.000 - fast då får du ju förstås en tyst motor, sannolikt också högre effekt och lägre förbrukning. /// Gunnar E. |
|
|
Ok, Tack så mycket för den genomgående informationen! Då får det bli att byta till lite finare olja till våren då. Den där Wynn's Hydraulic Valve Lifter Treatment låter ju som en god investering. Häller man i den i samband med oljebyte, eller kan man hälla på den nu i efterhand? mvh Leon |
|
|
Wynn's Hydraulic Valve Lifter Treatment häller du med fördel i ett par hundra mil innan oljebyte. Men vänta inte till våren med 'finare' olja, det är under vintern med en massa kallstarter och elände som bra olja verkligen behövs för att hindra onödigt slitage! /// Gunnar E. |
|
|
Ok. Jag har precis bytt till biltemas 5w50 tror jag den heter(bytte för ett tiotal mil sedan). Duger den, eller ska man ha någon märkesolja för det dubbla priset? Och hur ofta brde jag byta olja? Kan jag hälla i Wynn's Hydraulic Valve Lifter nu, eller vänta till lite närmare nästa oljebyte? / Leon |
|
|
Leon, om det är Biltemas helsyntetolja du hällt i, så duger den bra. Den är mycket prisvärd, och matchar många betydligt dyrare syntetoljor - och kvalitetsklassningen är flera snäpp bättre än vad din motor är specificerad för. Wynn's-smörjan kan du med fördel hälla i på en gång - om du har ventiltick vill du bli av med det så fort som möjligt, eller hur? Jag skulle kosta på ett extra oljebyte om kanske 500 mil, när 'undermedlet' fått göra ordentlig verkan. /// Gunnar E. |
|
|
Jag var inne på mekonomen, men dom hadde inte wynn´s Hydraulic Valve Lifter Treatment, men dom hade STP oil treatment. Är det något liknande, eller ska jag använda just Wynns? / Leon |
|
|
Om inte Mekonomen har Wynn's Hydraulic Valve Lifter Treatment hemma, kan dom ta hem. Fattar dom inte vad du pratar om, kan du kontakta generalagenten (Budakuten) Länk så fixar dom så din lokala butik får hem smörjan. STP Oil Treatment är inte alls samma sak och ska nog i princip undvikas. /// Gunnar E. |
|
|
STP Oil Treatment fungerar bra! Har använt Wynns under 2000mil och det har fungerat oklanderligt, motorn blev så tyst som den ska ungefär. Numera fungerar Wynns inte längre utan motorn väsnas ungefär lika mycket ändå, prövade då STP Oil treatment som är klart mer trögflytande än Wynns, efter en 20-50 mil försvann mycket av ljuden och tomgången sänktes 100rpm och bilen gick "ljudlöst" på tomgång. Sedan kom tyvärr en del av ventilljuden tillbaka och så har det varit i 300-400mil nu, men märkbart bättre än Wynns och inte dyrare att köpa heller. Vid nästa oljebyte blir det Omega, så får man se om det kan bli ännu lite bättre? |
|
|
Gunnare, jag har bytt och kontrollerat allt förutom spridarna och databoxen till min 318 M40. Tyvärr har ingenting hjälpt för att få den att varva ur normalt. Nu är det bara kamaxel, vippor, ventilspelsutjämnare kvar, men den tickar inte så mycket och kammen är inte speciellt sliten, men tydligen räcker detta för att motorn inte ska fungera normalt. Jag är bara osäker på ett moment och det är hur själva spännmomentet av spännrullen ska ske när man byter kamremmen? På bilderna i de beskrivningar som finns verkar det ganska otydligt, en ringnycket som håller en skruv medan en mätklocka (fjädervåg) är kopplad till en insexnyckel som också sitter på spännrullen) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.