|
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Håller på med att swappa motor i min E9:a,M106 motorn ska ner och tanken är att använda original 4vxl Getrag 262 i den. Men är jag tvungen att byta svänghjulet då det sitter automatlåda på 745:an? I sådant fall, undrar jag om det möjligtvis går att använda svänghjulet från E9:an? MVH Patrik |
Paap Reeder |
... eftersom ingen tycks veta gissar jag på att svänghjulen passar. Exvis dito min M30 samt M5/E34-3,6 o s v. Har svårt att tro att inte 745:ans skulle passa på exvis min M30- vev. MVH /// Paap R |
|
Svänghjulet måste definitivt bytas. Med automatlåda är det egentligen inget svänghjul, mer en 'fästplatta' för momentomvandlaren. För manuell låda krävs ett riktigt svänghjul med anliggningsyta för kopplingen. Vevaxeln tycks vara samma på 745i som på t ex 3.3Li, M535i E28, 732i/733i E23 och några till. så svänghjulet från E9:an kan säkert passa. /// Gunnar E. |
|
|
En liten fundering bara.... tål verkligen Getrag 262-lådan vridmomentet från turbomaskinen? Känns tveksamt... /// Gunnar E. |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
gunnare! sant som du skriver, "svänghjulet" som finns just nu efter turbinen demonterats är ju igentligen bara startkransen! Så min egentliga undran är om startkransen måste bytas i och med momentomvandlare och koppling ska på? MVH Patrik |
Enl Perre på bil&motorteknik ska den det! Han påstår att hela drivlina ska klara uppåt 550-600hk och ett ganska bra vrid. Det mest känsliga är ju då kopplingen! Funderar på en 3,6:a koppling om den passar. Annars hade ju en M5 E28 koppling och dess Getrag 280 varit ett rart alternativ. Men man får nog drömma vidare! MVH Patrik |
Varför jag vill använda original lådan är främst pga hastighetsmätargivaren (vire). Annars måste jag leta rätt på en låda med lös sprängkåpa, och ev modda för vire. Lite jobbigt just nu,tycker jag inte hinner med ändå! =/ MVH Patrik |
|
Patrik, jo, det är helt riktigt att hela 'plattan' som startkransen sitter på måste bort, eftersom det 'manuella' svänghjulet bultas direkt på vevaxeln. Kolla också så 'styrlagret' i vexaxelcentrum är det rätta, det ska ju centrera tappen i framänden på ingående växellådsaxeln. Brukar hur som helst vara klokt att byta när man har grejorna nere, det är ett billigt lager men ett helsike att byta om det börjar föra oväsen..... (fråga inte hur jag vet!). Att lådan klarar effekten är säkert sant, men det kritiska är vridmomentet... En turbosnurra från en 745i har rejält mycket mer vrid än t ex en M88 eller S38. Men jag förstår problematiken med hastighetsmätarwiren, det är inte lätt att lösa. Du får väl skruva ner turbotrycket lite grand....... Kopplingen är nog lättare att hitta en lösning på. Skulle gissa att delarna från t ex Alpina B7 Turbo (E24/E28) passar rakt av, och dom lär garanterat tåla vridmomentet. M5-kopplingar är svårare, då behövs nog ett dubbelmasse-svänghjul för att det ska stämma med djupet på tryckplattan mm. Dock ska även det svänghjulet passa på din vevaxel, däremot är jag osäker på hur startkransen hamnar. /// Gunnar E. |
|
Paap Reeder |
Hej M635! ..motorpyssel! Litet så långt jag kommit ... ... innan jag fick hem blocket till min M5/E34-3,6 sades det att det inte gick att montera aut på en M-motor eftersom momentomvandlarens styrtapp inte skulle få plats i urtaget på veven. M-motorerna skulle sakna "konventionellt" povotlager utan de skulle bara ha ett mässingsglidlager får växellådans styrtapp och man var tvungen att låta borra upp ett 22? mm hål i veven. Det visar sig nu att det går mycket bra. Min M5-vev har ett konventionellt povotlager ...bara rycka ur med glidhammaren ... och montera på automatens momentomvandlare. Därav drar jag den slutsatsen att svänghjulen (infästningarna mot veven)passar "mellan" dina projekt. Kan däremot inte garantera att 3,8:an inte har pivotlager typ glidlager. Det kan ev vara så att jag kan få fram en 3,6-koppling ... som jag inte köpte eftersom jag ju kör aut ... Vill du kan jag undersöka vidare. (Kör isf ett mejl till min powerpost) ... eller om vi syns i Solna på torsdag?? MVH /// Paap R |
|
Alla m30 basserade maskiner har samma inbulting på svänghjul/vev..tex du kan montera ett e34 535 svänghjul på en e3 2500 tex. så ett e9 svånghjul passar rent fysiskt på din m106 maskin. Men plockar inte m106 motronic signal på kuggkransen? Om jag inte är helt fel ut så gör den det (5år sedan jag pulade med manuell konvertaring av m106 snurra) Så om mitt minne inte sviker så, e28 535 svänghjul, låda eller sprängkåpa med utag för motronic givare alt att svetsa dit ett utag. Resten med kopplings pedal osv är lätt att montera då själva pedalstället är ganska likvärdigt mellan auto e9 och man e9. Glöm inte att montera nållager/pivot lagret... Ang koppling köp vad som förutom dalhems skit zinter... |
|
Mycket möjligt att automaten plockar signal till motronicen via startkransen, där sitter ett par piggar i vilket fall! Men man kan "bygla bort" vissa signaler som de 3 boxarna lirar mellan motor och automat, så att man "lurar" boxen. Har inte riktigt satt mig in i den biten ännu, men det kommer, har en utförlig beskrivning om hur detta ska gå till väga. Hastighetsmätaren är ju av det konventionella slaget, dvs wire. Därför vill jag gärna använda mig av E9:ans original vxl. låda. Tänkte börja lite försiktigt med original boxar och ladd men dock med PPF:s Z55 turbokam, och se vad som har brister på drivlina. MVH Patrik |
|
Jag har funderat och kollade runt lite här hemma. Du måste annvända ett motronic svänghjul och även låda/sprängkåpa med dito utag om du ska köra med orginal motroic sprut. Sprängkåpa hittar man tex från e30m3 eller från en bil med sportlåda om du ska annvända orginal låda. Till min e12 som jag körde ett tag med b9/1 maskin med motronic, skaffade jag sprängkåpa från en e30m3. Hör med Peder/mobimech vad han har liggande. Klart man ska ha en snygg instalation med allt funkande inkl hastighets mätare.. |
|
P.P! Ok jag förstår! Men om jag använder mig av tex E9:ans svänghjul och krans(om det går det vill säga), och sätter i egna tappar på kransen samt ser till att givare hamnar där den ska så borde mer eller mindre det problemet vara löst, eller? Vad exakt är det för signal motronicen plockar därifrån? Trodde mer att det största problemet var knacksensorn som varken icke turbo motronic och jetronic har. Om jag skulle använda mig av eftermarknadssprut/styr så skulle dessa problem lösas lättare, inte sant? Jo det blir lite knep och knåp, men det kan det vara värt, ganska kul och intressant också! Men Jag ska få det att fungera, med eller utan hjälp!!!! MVH Patrik |
Tack alla, för spekulationer och hjälp hitills,antar att detta blir återkommande ämne för mig =) MVH Patrik |
|
varvtalsgivaren och referensgivaren som sitter på sprängkåpan är mycket viktiga och noga att dom kommer exakt rätt! den ena läser av en fastsvetsad tapp på svänghjulet å den andra "räknar" startkransens kuggar. tappen måste som sagt sitta på exakt rätt ställe och det måste vara rätt antal kugg på startkransen för att det ska funka. jag testade på att modda ett svänghjul, det slutade med att den gick som en påse kattskit pga att det var två kugg för lite... å sen ska man oxå få dit givarna på rätt plats...:) så det lättaste är nog att ta en lös kåpa och svänghjul från 535 e28... eller skippa originalsprutet och kör med eftermarknadssprut som kan ta signalerna framtill på motorn istället. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.