AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.016

Vollabnahme, vad betyder det?

hej, ni som foljer min blogg att jag har lite funderingar pa en b7:)

Har fatt svar att bilen nyligen gick igenom vollabnahme pa Tuv, vad star vollabnahme for?

Skriver pa ett eng tangenbord som saknar vissa bokstaver.....
Det finns typ två olika kontroller hos TÜV och detta är den större av dessa.
Anders N:

Vad skiljer dessa? Om bilen har gatt igenom den storre betyder det att bilen ar i mkt gott skick? Kollar man rost ex?
Scheckheft
Hej
I Tyskland skiljer man mellan följande:
HU= Hauptuntersuchung (huvudkontroll), kan liknas vid den undersökning som görs vid SBP minus avgaskontroll.
AU = Abgasuntersuchung (avgaskontroll) särskilt avgaskontroll. HU och AU behöver inte sammanfalla vis samma tidpunkt som i Sverige utan kan utföras vid olika tidpunkter.
Vollabnahme är en skärpt huvudkontroll och innehåller bl a både HU och AU. Därtill kollas t ex motornummer, växellåda + en del andra E nummer och dessa jämförs sedan med TÜV:s egen databas. En Vollabnahme måste t ex genomföras om ett fordon har varit avställt längre än 2 år. Detta enligt § 21 StVZO (Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung)
Vollabnahme är dyrare än både HU och AU tillsammans.
På din fråga Starre om man kollar rost så är svaret ja. Men jag vill ändå påpeka att Vollabnahme inte garanterar att fordonet ifråga är i "toppskick."

Långt svar på en kort fråga :)

Mvh
Scheckheft
Scheckheft
PS Starre: fick du min översättning av texten du skickade?

Mvh
Scheckheft
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Scheckheft, tack för ett informativt svar (även om det inte var jag som ställde frågan).

/Lars

Vägen är målet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.