AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.485

Köpa en e39a för under 65000kr

Hej!

Skulle vilja veta hur bra dessa bilar står sig efter alla dessa år.
För mig spelar det inte så stor roll om det är en 523i eller 528i eller 535i bara den är fullt fungerande, rostfri och fin.

Vill veta om bilarna under 65000 är något att ha? Tycker om man kollar på annonser på blocket och här att de ser ofta väldigt fina ut och har mycket uttrustning ändå!

Vad tror ni?
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hej du
Som med allt begagnat ska man väl ha lite tur....
Själv gav jag 55000 för min 523:a. 96-års modell med knappt 17000 mil på mätaren, Fullservad, svensksåld och av servicechefen på Theanders i Lund.
All utrustning utom skinn...nästan iallafall...
Bilen går som en klocka och känns nästan som NY!!!
Så jag hade väl en del tur,eller?
Lycka till i ditt köp men kolla väldigt noga innan du köper

Frasse
735
Bör inte vara några problem att hitta en fin bil för de pengarna. Tidiga e39:or är mycket prisvärda. Men som kolla på några bilar innan du bestämmer dig för att bilda dig en uppfattning om hur bilen "ska" kännas. Det finns gott om vrak, både import och sv-sålda.
Om ekonomi är viktigt tycker jag 523:an är en mycket bra kompromiss mellan detta och körglädje.
MickeBMW, det är fel att tänka så att en bil automatiskt är sämre för att den är lägre prissatt. Det kan finnas en rad andra förklaringar t ex att säljaren verkligen vill bli av med bilen, att säljaren har bra koll på var ett rimligt pris är för försäljning. Motsatsen är dock klart vanligare anser jag, nämnligen sk "fantasipriser", dvs går det så går det.

av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Det bör inte vara svårt att hitta en e39:a för 65000:- i bra skick. Det finns mycket prutmån på e39:orna.

Jag köpte min vinterbil idag:
523i -96, skinn, ac, elhissar, sollucka, asc, 20000 mil.
Import -99 med trovärdig historik och servicebok.
Bra skick invändigt. Tyvärr har rosten börjat komma på baklucka och motorhuv.
Slutpriset blev 35000:-

/Anders
Man får knappt ens en Skoda för dom pengarna... Fattar inte vad som händer med E39. Nog för att den börjar bli gammal. Men var köper man en så pass modern, tyst, konfortabel, och körglad bil som håller ihop för lägre pengar???
Fast jag tror det blir mycket svårt att hitta en helt rostfri tidig E39 idag, om det inte rör sig om sommarkörda exemplar vilka torde vara mycket sällsynta och dessutom betydligt dyrare än de billigaste objekten. De tidiga modellerna är trots allt minst 10-11 år gamla och har ofta rullat 20kmil och uppåt.
Låter mycket bra!

avn: 35000kr? det var inget dåligt pris inte! Hur får man ner priserna så pass? var det av en vän eller dylikt?

Angående rosten så är jag jävligt hård på den fronten, förra bilen jag ägde var en 325 -94a och den var inte speciellt rostig när jag köpte den men med tiden blev den hemsk, dörrar, fram- och bakskärmar, huv och baklucka blommade som en blomsteräng.

Hur är körkänslan i dessa bilar i jämförelse med e36an? t.ex skillnaden mellan en 323a och 523a?
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
65' köper en bra E39, 35' gör det inte, om man inte har en jäkla flax! :o) Min rekommendation är 528'an, en trevlig motor som drar obetydligt mer än 523'an och ofta har bättre utrustningsnivå än densamma.

Mor och fars E39 528i -96 med 25k mil på mätaren sköpte vi i rostfritt och trevligt skick för 60'. Efter en polering och service såg bilen ut och gick som en välskött 00:a producerad veckan innan facelift. Världens bästa nybil i 7 år tror jag den blev, frågan är om den inte är världens besta begbil också? Det är i alla fall kriminellt mycket bil för pengarna...
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
MickeBMW: Jag åkte och tittade på en av de billigaste på blocket och prutade 10 000:- Priset i annonsen var 45 000:- (nedsatt från 52 000:-). Säljaren hade haft annonsen ute i en månad och det verkade inte som det var speciellt många som hade tittat på bilen. Det finns många e39:or till salu under 65'. Det är bara att leta upp en du vill ha och pruta hårt.

/Anders
Jaså där ser man! Hur kom det sig att inga hade kollat på den då? Den kan inte ha funnits i någon av de största städerna? För här i Stockholm känns det som om priset är högre än andra ställen i genomsnitt!

Hur står sig en 7 serie då? Såg tillexempel en 740iA 93a, 25k mil för 24000kr, helt sjukt billigt egentligen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.