AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.635

radion går inte att stänga av ibland, vad kan vara fel?

Sida 1 av 2
te
92
te
325 cab -91
325 touring -91
jag har ett konstigt fel radion går inte att stänga av ibland och inte att sätta på den heller vad gör man åt det? någon som vet det är en 523aT 99
Stängs den inte när man vrider av nyckeln heller, eller är det bara brytaren på panelen som strejkar?

FP
te
92
te
325 cab -91
325 touring -91
det är korrekt den stängs inta av när man vrider av nyckeln heller och ibland så går skärmen igång också konstigt
Prova med batterireset, lossa minuskabeln en halvtimme och försök igen.
Många mystiska fel rättas till av detta.

FP
To
31
Tojje
528ia -99
M5 -01
X3 F25 -12
Har haft ett liknande fel på min 528ia-99. Radion hängde sig ibland mitt under körning, och att stänga av eller på tändningen hjälpte ej. Dock försvann ljudet när man slog av tändningen, bara ett svagt surrande hördes i högtalarna. Detta hände med några hundra mils mellanrum. Efter 30min reseten och ett nytt batteri har detta fel försvunnit, peppar peppar..

mvh Andreas
te
92
te
325 cab -91
325 touring -91
jag var på Wölkes å dom bytte 2st reläer får se om det fungerar nu
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har du navi?
MIn hängde sig 3 ggr, men det var ett bra tag senast. Första gången satte jag in nykeln i tändningslåset och vred om till 2:a läget och sedan tillbaka och tog ut den men det hjälpte inte. Till slut startade jag bilen och stängde av den. Då stängde radio av sig.
Nästa gång det hände gjorde jag om samma procedur.
Den tredje gången som det inträffade så skulle jag snabbt hoppa in i en affär och då tänkte jag att den får spela tills jag kommer tillbaka. Det tog max 3-5minuter i affären och när jag kom tillbaka så var den avstängd! Då hade den stängts av sig själv.
Efter det har det inte inträffat mera!
Så det kanske hjälpte att den fick stänga av sig själv.

MvH Bmw 4-ever
te
92
te
325 cab -91
325 touring -91
ja jag har navi så fungerar det inte nu så får jag prova det
te
92
te
325 cab -91
325 touring -91
det fungerade INTE med reläer så dom tror att det är radiomodulen som e kass
Be
9
Bemmen
540IA Sedan -97
ska lyset vid P på växelspaksknoppen lysa fasst bilen inte är igång? är ett dovt konstant surrande inne i bilen oxo.

Lysdioden vid P slocknar efter 16 minuter när bilen går ner från vänteläge till viloläge. Något surrande ska inte höras när bilen är i viloläge.

/Anders
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Min gör samma sak. Misstänka att de va min navi som spöka men den gör nu samma sak även när navi är urkopplad.

te: Vilka reläer var det som byttes?

Kanske måste köpa ny radiomodul, är en sån svindyr?

Jag har haft ute allt vad som stereo heter i bilen och kollat och slipat och tvättat alla kontakter osv och sprutat med kontaktspray.
Be
9
Bemmen
540IA Sedan -97
ok men då är nog alt som det ska då, har ägt bilen i 2 veckor bara har inte lärt mig allt ännu :)

te
92
te
325 cab -91
325 touring -91
ravve: Dom bytte 2st avlastningsreläer dom kostar 63 kr/st artikelnummret är
661368373700 hoppas att det fungerar för dig!! Jag får väl leta efter en radiomodul. Är det någon som vet vad en sådan kostar?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
te: Vad var motiveringen att byta dessa?

Vet du var dom sitter?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Säker på att ditt art nr stämmer?
Länk

Kolla 1:an på denna länken, de nummret är ganska likt ditt :-)
te
92
te
325 cab -91
325 touring -91
det var att radion startade/stannade ibland när man körde över ett gupp eller vägbula och det är nummret som står på fakturan

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hehe ahfan de gör min också känns de som. Inte alltid men i samband med att den stängs så tycker jag att de kändes som man precis körde på nåt gupp eller ojämnhet.
Reläet sitter på höger sida bak. Det ska vara det bakre sista reläet på touring och det näst sista på sedan.

/Anders
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kan ett sånt defekt relä även ligga och dra tjuvström?
Jag har problem med det också ibland nämnligen.

Kan ju tänkas att elektroniken i bagaget utsätts för en del fukt som kodens osv. Är ju inte alls lika isolerat där bak som resten av bilen.
Njae, knappast troligt. Ett relä som ligger draget hela tiden kan möjligen bidraga till extraförbrukning, men bara i storleksordningen 50-150mA. I fallet med avlastningsreläerna i BMW och andra bilar (det finns 2-3st i bilarna) så måste det först blir ett fel i t.ex tändningslåset som styr relerna, och om reläet förblir draget så kopplas ju även efterliggande kretsar in och drar ström osv.
Vanligaste felet på reläer är att kontakterna blir brända och inte gör kontakt eller att de svetsas samman pga överbelastning eller en yttre kortis i huvudkretsen.
Reläer är robusta tingestar som pallar med rätt mycket, både i motorrummet med stora temperaturväxlingar eller i t.ex skuffen, de dör vanligen först efter många års drift med brända och oxiderade kontakter.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.