|
|
|
|---|---|
|
Har upptäkt att det läcker lite från nånstans mellan framhjulen, en röd vättska. Är inte detta bromsvätska eller finns det fler vätskor som är röda i bilen? //Ric Wraaaaooom | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Servoolja brukar vara röd. MVH Hasso |
518i slow mobil |
servo olja och automatolja... samma typ... ATF E28, bilen man älskar.... BMW e28 registret #154 www.bmw518.dot.nu för bilder |
|
Okej, men hur pass farligt är detta? Automat olja är det ju inte för det är manuell låda men det sitter ju en liten cyllinderformad plåtbehållare i motorn som det mycket väl kan komma ifrån, kan det vara servooljan? //Ric Wraaaaooom |
|
|
servooljan ska väl inte vara röd, ska man inte ha CHM olja? och den är ju grön...? cylinderformad plåtbehålare? är det oljefiltret du menar? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
bmw annvände/annvänder sig av båda (grön och röd) vätskorna till servosystemen....det är blandat hejvillt...så kolla på färgen innan ni fyller på! MVH Pelle cs4605 |
|
|
Nej jag menar inte oljefiltret det har jag själv bytt utan denna behållare sitter ovanför filtret och sitter vertikalt med en slang i botten som går ner till kardanaxeln eller vad det heter. Röd är i alla fall vätskan men det är ju bromsvätskan också. Den är rätt tunnflytande och inte så jättefet. //Ric Wraaaaooom |
|
|
om det går ner till framhjulen så är det ju servon. och vad det gäller servoloja, så står det på min CHM på locket, men det är röd olja alltså ATF. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Det låter som om det skulle vara behållaren till servostyrningen. Läcker det vid behållaren är det nog bara någon slanganslutning som läcker (billigt/enkelt). Läcker det vid styrväxeln är det kanske innre läckage i styrväxeln och då måste du troligen byta styrväxeln (dyrt tyvärr!)eftersom de tydligen inte går att renovera. Åtminstone gick det inte på min förra E36:a. I vilket fall se till att fylla på med mer vätska så att servopumpen inte går torr, då kan den skära ihop i värsta fall (dyrt). Lycka till |
|
|
Tackar så mycket för svaren! :) Jag får hoppas att det är vid slang anslutningen vilket det verkar vara då oljan rinner ner längs slangen. //Ric Wraaaaooom |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.