AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
813

Läckage mellan hjulen under bilen

Visa användare
194
Ric
525i -89, och kör Pontiac Trans Am 350 V8 sommartid :)
Har upptäkt att det läcker lite från nånstans mellan framhjulen, en röd vättska. Är inte detta bromsvätska eller finns det fler vätskor som är röda i bilen?

//Ric Wraaaaooom
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Servoolja brukar vara röd.

MVH
Hasso
518i slow mobil
servo olja och automatolja... samma typ... ATF

E28, bilen man älskar....
BMW e28 registret #154
www.bmw518.dot.nu för bilder
Visa användare
194
Ric
Okej, men hur pass farligt är detta? Automat olja är det ju inte för det är manuell låda men det sitter ju en liten cyllinderformad plåtbehållare i motorn som det mycket väl kan komma ifrån, kan det vara servooljan?

//Ric Wraaaaooom
servooljan ska väl inte vara röd, ska man inte ha CHM olja? och den är ju grön...?

cylinderformad plåtbehålare? är det oljefiltret du menar?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
bmw annvände/annvänder sig av båda (grön och röd) vätskorna till servosystemen....det är blandat hejvillt...så kolla på färgen innan ni fyller på!

MVH
Pelle
cs4605
Visa användare
194
Ric
Nej jag menar inte oljefiltret det har jag själv bytt utan denna behållare sitter ovanför filtret och sitter vertikalt med en slang i botten som går ner till kardanaxeln eller vad det heter. Röd är i alla fall vätskan men det är ju bromsvätskan också. Den är rätt tunnflytande och inte så jättefet.

//Ric Wraaaaooom
om det går ner till framhjulen så är det ju servon.

och vad det gäller servoloja, så står det på min CHM på locket, men det är röd olja alltså ATF.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det låter som om det skulle vara behållaren till servostyrningen. Läcker det vid behållaren är det nog bara någon slanganslutning som läcker (billigt/enkelt). Läcker det vid styrväxeln är det kanske innre läckage i styrväxeln och då måste du troligen byta styrväxeln (dyrt tyvärr!)eftersom de tydligen inte går att renovera. Åtminstone gick det inte på min förra E36:a.

I vilket fall se till att fylla på med mer vätska så att servopumpen inte går torr, då kan den skära ihop i värsta fall (dyrt).

Lycka till
Visa användare
194
Ric
Tackar så mycket för svaren! :) Jag får hoppas att det är vid slang anslutningen vilket det verkar vara då oljan rinner ner längs slangen.

//Ric Wraaaaooom
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.