|
|
|
|---|---|
|
Hej jag undrar hur grovt avgassystem jag ska välja till min 325:a. Jag har bestämt mig för ett ferrita system. Det är från katten och bakåt jag hade tänkt mig. Är ett 2.5" lagom? Eller ska jag kanske t.o.m välja dubbla 2.5"? Är 3500kr mycket för ett system från kat och bakåt, inkl montering? Tacksam för svar. En fråga till, spelar det någon roll hur utblåset ser ut? Man får ju välja själv och jag vet inte riktigt vilket jag vill ha. Någon som har smakråd? :) | |
| Hade även tänkt rensa katten. Borde jag göra det eller ska jag låta den vara? Ger den betydlig effektökning, och hur blir det med ljudnivån? | |
|
Är det inte bättre att ta bort katten helt? Behöver väl inte ha det på en 88a. Min 89a däremot är det krav på kat. Sen tycker jag du ska ha ett 3-tums. Mer behövs knappast ej. Och ett utblås av Hartgemodell. Brett rektangulärt med rundade kanter. Sketsnyggt på E30. Blir nog ingen märkbar effektökning, men den låter nog gött efteråt. Och 3500 tycker jag låter helt OK. |
|
| Katten måste tyvärr sitta kvar på en -88 men den behöver inte fungera. På en -87 får man dock ta bort den. | |
|
Priset låter bra! Ett orginal kostar väl 2.800.- utan montering. Jag tycker du ska ha dubbla 2,5 pipor. Annars är ju enkelpipa ganska coolt också... DTM känns däremot ute. Mr C |
|
|
Varför inte ha som nya M3:ans slutpipor...två tjockväggiga raka pipor... :0) 7900rpm |
|
| Är här någon som känner till var man får man tag i en 2x2,5" slutdämpare...som inte kostar en förmögenhet??? | |
| Petri: Två tjockväggiga lät faktiskt ganska snyggt det ska jag nog "ta" :] | |
| Jag har hittat sport avgassystem till min 318iS -88 från katten o bak inkl monteringsatts för runt 1000:- är de bra pris eller? | |
| Haidar, det tycker jag låter som ett mycket bra pris... | |
|
När du ändå sattsar på ett nytt avgassystem så satsa på ett extraktorgrenrör också och ett enkelt tre tums EJ dubbel väger mer och dånar som FAN kan inte var i coupen!! har vetenskapen !! Jonas |
|
| m3killer: Beror inte ljudnivån mycket på dämparen också? Ferrita anpassar ju "ljudet" till hur man vill ha det. Eller betyder 2x2.5" automatiskt massa ljud i kupén? | |
|
Antagligen i och med att det är två avgas rör så förmodar jag att det dånar mer! nu har ja ett J-T extraktorgrenrör ett enkelt tre tums med två simons ljuddämpare. Den största runda och den största ovala, och det dånar nästan för mycket nu också!! tycker jag medans andra säger att det är perfekt!! Jonas |
|
|
Du får troligen färre hästar med ett för grovt system (typ 3"), det låter bara mer. Läs lite om optimering av avgassystem på denna länk. Sölve är mycket välrenomerad i rallysammanhang och vet vad han pratar om! Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.