|
|
|
|---|---|
|
Vad exakt gör de åtta trattarna i insuget på min m60 motor? När jag i helgen bytte insugsmembran låg fyra lösa i kammaren... Klipsen på trattarna hade gått av på ena sidan. Vad gör dessa trattar? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk | |
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
De är i huvudsak till för att förbättra luftflödet ner till respektive cylinder. Både längd, diameter, kantens radie etc påverkar hur luftflödet blr ner till cylindern. |
|
Hur pass mycket påverkar de luftflödet? Hur exakt päverkas motorn? Går den märkbart sämmre eller är det marginellt? Som jag förstår det så borde dessa legat och skramlat ett bra tag nu , så man undrar ju lite VART plarbitarna som gått sönder tagit vägen... MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Jag skulle nog ersätta med nya för bästa funktion, de är avsedda att jämna ut/förbättra vridmoment osv genom att optimera lufthastigheten för olika varvtal. Små plastflisor eller bitar är nog inte så bekymmersamt, de har säkert kommit ut den "naturliga" vägen ur motorn, i gasform...) Jag har vid ett par tillfällen sugit in muttrar M5 eller om det var M4, i ett par olika motorer som lossnat från förgaseri och luftrenare. Det lät illa en stund, någon tog sig nog ut men jag minns att någon stämplades fast i kolvtoppen... FP |
|
|
Ser det ut så här typ? Länk |
|
|
Inte riktigt, men de polerade trattarna fyller samma funktion. Vi har ju lite annan plenum kammare på våra M60 motorer. Vi har fyrkantiga svarta plast trattar med rundade kanter. Har kollat upp det på jobbet och det går inte att köpa lösa :( Hur göra? Skroten säljer ju knappast lösa insug... MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Danjel: Du kan kasta trattarna! De gör bara mätbar skillnad i lab-miljö för M60:n. Jag rev ur dem på både min 530 o en av mina 740, o det blev ingen skillnad alls! Alla kommer att lossna till slut, då plasten havererar. Då kommer trattar o delar av dem att göra mer skada än nytta! /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Jag litar nog mer på BMWs tekniker och miljontals testtimmar än din egen empiri, KRAFTWERK. Enligt ditt resonemang kan man lika gärna riva bort stora delar av bilen, tex spoilers, eftersom de endast gör märkbar nytta vid en viss körsstil. Ändock gör dem nytta ibland, precis som trattarna i insuget. Har du kalla fakta som motsäger BMWs beslut att använda sig av dem, så är jag nyfiken och intresserad. |
|
|
Visst! M60:n är utvecklad för att vara så stark o potent som möjligt, det var en helt ny maskin för BMW, ej baserad på gamla 3.2:an eller lab-maskinen för bla. E23, så man följer regler o lagar, o gör den så miljövänlig o effektiv som möjligt. KAN man få en mätbar skillnad i utsläpp o effektivitet, som bla. följer Kaliforniens miljökrav, så gör man det. Visst funkar trattarna, men Du kommer ALDRIG att märka nån skillnad, vare sig i gång, effekt eller soppaförbrukning, TRO MIG! Jag har fixat o mekat med så många M60, så det jag skriver är underbyggt! Jag skulle ALDRIG skriva nåt som inte var sant eller funkade, o kan jag det inte, så skriver jag inte...så enkelt är det. Man KAN riva bort spoilers o annat, men då skall man inte köra 250Km/h heller... Mvh /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.