|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar vad det är för svagt surrande ljud bakom instrumentbrädan på min bmw 520 touring -97 som låter när man stänger av bilen. Jag får ibland urladdning av batteriet. Jag har sprillans ny generator, och kapaciteten på batteriet var ok när jag kollade på macken. Idag har bilen stannat igen. Måste ta och köpa en laddare på macken. Funderade om man skulle plocka säkring efterr säkring för att kolla när det där ljudet försvinner så vet man kanske vad det är som drar tjuvström. Skulle egentligen gissa att det är ngt med fläkten i instrumentbrädan? Någon som har ngt tips på detta forum? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är det den lilla fläkten bakom klimapanelen så är det fullt normalt, den stannar efter 16 minuter när bilen går ned i sleep mode läge. den suger in luft från kúpen tlll panelens termostat. Däremot så kan ett felaktigt effektsteg till kupéfläkten dra ur batteriet. du har kollat batteriet säger du på vilket sätt då ?? Notera även att batteriets kapacitet sjunker i procent relaterat till omgivningstemperaturen räknat från normal rumstemperatur. Börja med att sagt att ladda batteriet i minst 24 timmar det ska hålla > 12,7V när det är fulladdat, redan vid 12,3V är det dags att ladda i minst ett dygn. en Ctek laddare är en bra laddare OK hade visst nått extrapris i nått reklamutskick ///MVH Hasso Länk |
|
Kanske man skulle köpa nytt batteri? Biltema har väl ngt som är ok? Mitt batteri har 66Ah från BMW och är nog slut. Det är kanske ca 7-9 år gammalt nu . mvh Joakim PS! Köpte en laddare på Q8 idag märke Modernum 6/8 ampere, man kan snabbladda med den oxå. |
|
|
Något att fundera på vid batteriköp Länk |
|
|
"effektsteg" = allmänt kallat fläktmotstånd? Kan detta vara kass utan att man märker de tex på att fläkten inte stänger av sig? Ganska enkel operation att byta har jag för mig? |
|
|
lite allmänna tips: 66Ah batteri låter lite klent, satsa på minst 80Ah, gärna mera, och köp hellre märkesbatteri, t.ex Varta eller Tudor/Exide än lågpris på t.ex Biltema. Man har igen detta på lite sikt, garanterat. Den där Modernumladdaren skulle jag försöka lämna tillbaka om det går, "snabbladdning" är inte möjligt på blybatterier som på andra batterikemier, vad än tillverkarna skriver. Att bara höja spänningen så att laddströmmen hålls högre är klart riskabelt för bilens elektronik osv, kan kosta...) Satsa alltid på en spänningstabiliserad laddare, även dessa finns med högre eller lägre kapacitet men för vanliga bilar är 4-6A fullt tillräckligt, fullständig laddning tar alltid c:a ett dygn. FP |
|
|
Köp ett Powerbatteri på Micro det är ett globalbatteri under annat namn. Hade hellre köpt där än på biltema. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.