|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 535i 1990. Det har börjat bubbla lite i nedre kant på tre av dörrarna vid plastlisten. Jag tänkte fixa till det innan det växer. Hur bör man gå tillväga? Tacksam för lite tips. Jag hade tänkt mig att ta bort plastlisterna och fixat till det och sen sätta på nya plastlister. Man måste köpa nya lister om man tar av de gamla väl? Vad kostar lister till alla fyra dörrar hos BMW? Är det lätt att sätta på de nya listerna? Hur gör man? Och hur får man bort de gamla? Tacksam för lite tips och info! Mvh Matte | |
|
Till min kostade de fyra listerna 680 kr på BMW. Jag passade också på att byta clipsen som håller fast listen. De kostade 264 kr för 20 st. Listerna är inte så svåra att ta loss. Öppna dörren, tag med båda händerna och vinkla ner/in mot bilen. |
|
|
Då får man försöka ta av listerna och se hur det är under. Ska köpa nya lister. Sen får man väl se hur man fixar rosten? Tar gärna emot tips på det? Kanske man får lämna in till lackering sen också och lacka åtminstone upp till listen uppe på halva dörren. Någon som vet någon som är extra bra på att åtgärda lite rost i Skåne, gärna i Lund/Eslövs trakten men åtminstone i Skåne. Även här tas tips tacksamt emot eftersom man vill få lite stuk på sin nygamla pärla. Mvh Matte |
|
|
Om din bil inte är i superskick med låga mil är det inte lönt att lämna in!! Gör det själv, tyvärr är det svets som gäller i många fall om det ska hålla länge, men annars ta bort listerna genom att rycka loss clipsen, slipa ner rosten så gott det går, du ser snart vilken typ av rost det är frågan om, antingen får du plåtrnt relativt enkelt eller så blir det kvar gropighet=svets krävs. I vilket fall som helst så rengör området sedan, lägg på rostborttagare (ett ämne som förenar sig med rost och fungerar som primer på metall ockå). Måla på samma medel 1 timme senare igen, vänta ett dygn ta på hammarlack som också målas 2 ggr, men vänta ett dygn emellan gångerna. Fördelen med detta är att du får en MYCKET tät yta där dessutom rosten är stoppad ifall den inte var allt för djup (dvs ren gravrost ) som dessutom är mkt slagtålig och hård. Den stora nackdelen är att hammarlack är inte övermålningsbar som man säger, den brukar kunna bli krackelerad dvs får honungskakeliknande struktur på det område man lackerar över. Men jag har lyckats bra med detta typ av tillvägaggångsätt både på min 318 och 535, de är röda och grå. På kanske 20 olika ställen jag behandlat har endast hammarlacken krackelerat på 2 ställen och det viktigaste är ju att rosten hålls borta. Denna metod anses hålla otroligt bra, jag har bara 6månaders erfarenhet en så länge men vi får se vad tiden säger. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.