AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
815

Effektpuckeln uteblev på V8:n

Transocean
Hej grabbar! Frågan gäller min 530i V8 årgång 93. Har haft bilen i mer än tre år nu och upplevt motorkaraktären ungefär så här: Upp till 3000 varv drar han bara snällt. Mellan 3000 och 4000 börjar det gå betydligt fortare, första effektpuckeln kommer efter 4000 varv. Den andra och sista kommer efter 5000 varv då bilen verkligen skuter iväg.

Idag vid påfarten till E6 gav jag plattan som vanligt men vid 5000 varv ryckte han till och skjöt inte iväg som han brukar. Petade in fyran men kunde inte dra upp till 5000 varv pga trafik. Testade senare med tvåans växel och ack, samma sak hände igen, han liksom ryckte lite. Under mina tre år med m60:n har jag alldrig upplevt liknande.

Nu till min fråga. Kan det vara soppapumpen som håller på att tacka för sig? Bilen är annars i bra tekniskt skick med bytt membran, stiften har gått 4000 mil. Det är bytta ventilkåpspackningar och bytt motorstyrningsrelä. Kan det va så att pumpen har för dåligt tryck? Vad kan det kosta att testa en sådan grej (klarar inte av det själv). Och om man byter pump vad kan den kosta i så fall och är den lätt att byta själv? Några kommentarer?

Juha
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Visst kan det vara nåt med pumpen, men mycket annat med. Lmm kanske inte fungerar som den ska?
Hör du nåt ifrån pumpen när den går? låter den mera än vanligt? så kan det vara pumpen. Min lade bara av på min fd 530 (v8).
Kanske felsöka den i datorn på bmw?

MvH Bmw 4-ever
Transocean
Nej, jag har inte lyssnat på pumpen då jag aldrig haft såna här problem med bmw:n. Så jag vet inte hur den skall låta. Hur kommer jag åt pumpen? Vad| är det som skall rivas? Jag antar att ingreppet sker genom bagageutrymmet eller? Det där att pumpen bara läggger av känner jag ifrån tiden jag hade saabar. det hände två gånger och man fick aldrig någon förvarning. Så det kanske är lmm eller nåt annat istället... jag blir så trött...

Juha
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Hej
Har du bytt bränslefilter? Det kan ju vara igensatt så den inte får tillräckligt med bränsle.

Ha de

Chrille.A
Transocean
Tjena Chrille, ja filtret har jag bytt 2 gånger så de måste va nåt annat. Jag misstänker pumpen, lmm är ett annat alternativ, eller kan det vara innehållet i dom slutkörda kattarna som har hamnat i min ett år gamla Ferrita slutburk?

Juha
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs ut felkoderna.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.