|
|
|
|---|---|
|
För någon vecka sen så verkade det som att inte sollonoiden ( stavning ? ) slog fram startmotorn som den ska utan den bara stod och snurrade i det fria. Detta hände bara vart 20 försök. Men igår så var det det 20:e igen och man vrider av och försöker igen.. Skraaap och motorn startar. Stängde av och försökte igen... Skraaap och den startar. Verkar som att den inte slår ut så längt som den ska. Någon som varit ute för samma fel och går det i såfall bara att byta sollioniden eller måster hela startmotorn bytas och är det svårt. Har läst i lite andra trådar att ett sådant byte på BMW verkstad går på ca 8000:- Men det finns beganade för ca 1500:- som man kan byta själv. Tack på förhand / crille | |
|
Hade samma problem på 735:an. Det som jag relaterade detta "skraaap" problem till, var när bilen stått ett tag och batterispänningen blivit låg. Dock tillräckligt för att få igång bilen. Problemet i sig var inte "skrapljudet" utan anledningen till "skrapljudet". Det som händer är att drevet till startmotorn ej kommer tillräckligt långt in på startkransen, utan slirar på kuggarna till startkransen. Så efter ett tag så var det bara att montera ned lådan (med allt vad det medförde) och byta svänghjulet som startkransen sitter på. Startkransen var inte fin kan jag lova. Så börjar du få detta fenomen, ta lös startmotorn och kolla funktionen ordentligt inkl solenoiden. Den enklaste och billigaste metoden kan jag lova. |
|
|
Tack för snabbt svar ! Inga mer startförsök här inte... Startade du länge med skrapljudet ? |
|
|
Nja inte så jätte många gånger, men föregående ägare hade säkert gjort en del han också.... Grejen är ju den, att efter ett tag så är en del kuggar lite här och där trasig på startkransen. Så även om startmotorn går in rätt på startkransen, så kommer den slira när den kommer till en del som saknar kuggar. Såg ut som 3 cm breda bitmärken där dessa fatala startförsök ägt rum... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.