|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Njae, jag är inte alldeles övertygad om att besiktningsmannen i fråga tar det där på rätt sätt. Jag tänkte mera om man kunde hänvisa till VVFS2003:22 eller så? Jesperado? Du kanske vet? | |
| Ingen? | |
|
Följetongen går vidare! Jag har nu visat upp intyget från Audi (som säger att bilen är utrustad med originalmonterade xenonstrålkastare men saknar lyktrengöring samt nivåreglering från fabrik) samt hänvisat till CoC-intyget som är nämnt på märkskylten i motorrummet. Hos SBP´s tekniska upplysning säger man ok, inga problem, MEN besiktningsmannen ifråga vägrar att godkänna bilen! Jag har fått olika svar från alla som jag har kontaktat på SBP och vägverket. Ingen verkar veta vad som gäller! Vad göra? Finns det ingen bestämmelse man kan hänvisa till som alla respekterar? |
|
|
s25519: Tråkigt att det ska krångla för dig, så ska det naturligtvis inte gå till. Har du fått besked från Bilprovningens tekniska upplysning kan du givetvis hänvisa till detta. Berätta vad som sagts och ge ett namn som referens, accepterar han inte detta får han ju själv ringa upplysningen och fråga. Jag jobbar inte på min ordinarie arbetsplats för tillfället och har tyvärr inte tillgång till handböckerna, jag kan tyvärr inte alla paragrafer utantill heller. Har du fått bilen underkänd ska du ha ett protokoll från registreringsbesiktningen, på detta ska det stå med stöd av vilken paragraf bilen underkänts... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jodå det har jag! På protokollet står att xenonlampor finns, men lyktrengöring och nivåreglering saknas. Hänvisning till VVFS2003:22. I övrigt inga anmärkningar. Jag lyckades få tekniska upplysningen (vi kan kalla personen ifråga Börje) att ringa upp besiktningsmannen ifråga (vi kan kalla honom Björn) och diskutera den uppkomna diskussionen. Dock är det tydligen så att upplysningen inte kan tala om för besiktningsmannen vad han ska eller inte ska göra?! Finns det något mera jag kan göra för att underlätta ärendet? |
|
|
CoC-nret på bilen är E1*93/81*0013*15 om det kan hjälpa på något sätt. Finns på skylten i motorrummet tillsammans med chassienummret, helt enligt kravet på vägverkets hemsida. Börjar kännas lite Kafka-inspirerat! |
|
|
s25519: Samma tekniska upplysning som du ringer till använder vi anställda inom Bilprovningen för att få support. Vid tveksamheter ringer vi alltså supporten, och de berättar för oss vad som gäller. Jag hade i första hand tagit kontakt med platschefen på den aktuella stationen. Bara berätta vad som hänt och att du har stöd av Bilprovningens egna tekniska upplysning. Funkar inte ens det så ta kontakt direkt med Bilprovningens kundtjänst. Vill man inte från något av dessa håll lösa problemet så överklaga beslutet enligt instruktionen du ska ha fått ihop med besiktningsprotokollet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.