AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.648

dags att hälla i lite glykol.

Visa användare
127
smileface
e30 325 cab -92
e34 525ia touring -96
nu börjar det bli kallt och det är väl dags att inhandla lite glykol.. mitt kylsystem är proppfullt med vanligt vatten så jag måste tappa ur lite för att få i glykol. jag har hört att det är lätt att få luftfickor på bmw. vad är bästa sättet att tappa ur vatten utan att få luftfickor. och är det skillnad på glykol och glykol eller funkar biltemas lika bra som den på mackenk??

tacksam för svar

hellre GasHäng än RattGlapp.
Jag skulle tappa ur allt så du får ny blandad glykol i hela systemet.

- Släpp på kylarslangarna
- Släpp på tappskruvarna på motorblocket (osäker var de sitter på din modell)

En frusen motor är en dålig motor!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Precis...kan passa på att byta kylarvätskan på på än gång...de ska ju ändå göras i mellanåt.
Men kör du bara med rent vatten nu eller? hoppas inte de,är inte alls bra..

De här med luftfickor behöver du inte tänka på eftersom din bil är självavluftad...expansionen sitter ju ovanför motorn.

De går bra att blanda glykol av olika märken så länge du håller longlife-glykolen och den vanliga ifrån varandra,dom får inte blandas med varandra..
Kosta gärna på destillerat vatten när du blandar kylvätskan, eller satsa på färdigblandad vätska. Självavluftning vore trevligt, tyvärr funkar det dåligt i praktiken, nåt som många BMW-ägare kan vittna om. Expansionen sitter väl oftast högre än t.ex motor och kylare, svårt att öppna locket annars för påfyllning och kontroll osv.

FP
Visa användare
127
smileface
e30 325 cab -92
e34 525ia touring -96
jo jag kör nog bara vanligt vatten nu.. termostathuset sprack i somras och när jag hade bytt det så hade jag inget glykol så jag sklog i vatten bara.. varför är inte det nå bra? och om nu inte självavluftningen funkar hur gör jag då?

hellre GasHäng än RattGlapp.
Är det någon som vet om det MÅSTE vara "G10 glykol" (eller var det G11 et stod?) i en VW eller om det går bra att fylla på med en vanlig (billigare) variant om man ändå tömmer hela systemet? Bilen i fråga är en Passat från -91 o är min vinter/surfbil o har den vanliga 1.8-liters spisen på 90 halta hästar...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Glykol är inte enbart till för att vattnet ska frysa och ska alltid blandas 50/50 innan det slås i systemet.
Antikorrosionsegenskaperna är lika viktiga att ta hänsyn till enbart vatten tär på motorns material. Därför ska man byta kylarvätskan vartannat eller var 3dje år efter som de korrosionsskyddande egenskaperna avtar med tiden.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dawwe. Jag monterade motorvärmare på min Seat som hade G12 glykol, den är absolut inte blandbar med andra longlifeglykoler.
G11 är väl samma restriktioner för (inte blandbar med G12 hellar). men du kan självklar tappa ur allt och använda annan glykol men inte blanda som sagt.

///MVH Hasso
Länk
Hasso: Danke:-)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Självavluftningen fungerade iaf perfekt på min förra V8..men kanske hade tur då? :)

Aha,så man kan alltså inte blanda vilken longlife glykol som helst med varandra? har ja fått höra av en som "trodde"´sig kunna då...
Har ingen erfarenhet av tidigare V8:or men M62 (E39) har traditionella luftningsskruvar och procedurer som M52:orna. Självluftning har jag inte träffat på däremot.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Haas: Det är ät tydligen inte konkret rakt över när det gäller G11 tex, om man kikar runt på olika tillverkares specifikationer och rekomendationer. men dumt att chansa.
På en föregånde faktura till Seaten med vattenpumpsbyte o kamrem
stog bara "röd glykol" på fakturan från en Mekonomen verkstad i Hallonbergen ( står enbart G12 på burken å bilen) så blev jag lite undrande då G12 är mera violett än röd och den i buekrn var violett inte röd.
Därför började jag söka runt på webben efter uppgifter om vad som var blandbart med vem o vad. och frågan är ju bara vem ska man lita på.??
Röd glykol finns ju som G11 men den är inte blandbar med G12 enligt .
Ringde verkstaden och de använde Castrols longlife glykol antifreeze SF (pink) vilket då motsvarar Audi/VW TL 774D =G12 A8D enligt instruktionsboken
Så det är specen TL774D från biltillverkaren VAG i detta fall som avgör om det ska vara G11 eller ska vara G12. rörigt som attan är det.
Däremot så kikar man på OKQ8 longlife glykol som motsvarar både TL 774D och F och dessutom ska vara blandbar med andra typer av glykoler så blir man ännu mera förvirrande.
Sedan används RÖD eller Violett som referens också på G11 o G12
Blandar man fel sorter så blir glykolen brun och måste bytas omgående.
enligt Seatens instruktionsbok
Så vad som är 100% rät t eller fel nja jag blir inte 100% säker på vad som är vad. Hittade enbart OKQ8 som påstog att deras glykol kunda blandas.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Man ska väl inte köra v8 med bara vatten eller? Hasso är det inte så?
Du kan det där bättre.
Har för mig att jag läst någonstans där det stod att när man anväder glykol så höjer man kokpunkten som annars är vid 100 grader. Och att v8 kylsystem jobbar med mycket högre temperatur på kylarvattnet än som det raka 6:orna.
Stämmer det hasso?

MvH Bmw 4-ever
Hasso har redan svarat...vanligt vatten är inte så bra. Det där med kokpunkten är lite intressant, den höjs nog marginellt med glykolaen, däremot höjs den pga övertrycket i kylsystemet. Det är ingen skillnad på temperaturen i en V8 eller 6:or 4:or osv. Det kan däremot skilja lite mellan olika motorer i allmänhet.
Ofta blir man lurad av stämpel på termostaten som visar öppningstemp och kan vara nånstans runt 80-95 grader. Själva driftstemperaturen inne i kylkanalerna i topplocket osv brukar ligga på 105-110 grader, allt beror på var man mäter.
En positiv egenskap med glykolen, förutom korrosionsskydd är att ytspänningen sjunker på vätskan, det blir bättre värmeavledning när vätskan cirkulerar runt i kanalerna och kylaren.

FP
Mitt bidrag till detta blir "byt termostat samtidigt"
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Tänk bara på att det alltid är VATTEN som kokar bort i kylsystemet, inte glykol. Så glykolkoncentrationen ökar med tiden...

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
586
wdac
325i -05
hur många liter är systemet på? har en 2.5L 6a.
Visa användare
586
wdac
325i -05
men vattnet borde väll inte koka bort? ångan borde aldrig lämna kylsystemet de är ju slutet å allt??
Det gör det inte heller om allt är som det skall, inga läckor osv. Har aldrig noterat nån sänkt fryspunkt i mina bilar mellan bytena av kylvätska under de senaste 15-20 åren eller så.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.