|
|
|
|---|---|
|
Har en 525 touring -93 , har haft den sen i sommras, nu i veckan kom coolant level upp i displayen, kollade nivån, den var nästan i botten, men inget läckage. Motortempen visade på normal, öppnade luftningslocket brevid påfyllningslockat, då komm all vätska tillbaka. Sedan efter någon dag var nivån nere igen, gjorde samma sak öppnade luftningen. Någon lösning på mitt problem??? Mvh Robban | |
|
Luftfickor i kylarsystemet ? // dulleh "En Gång BMW, Alltid BMW" |
|
| Eftersom det försvinner så lär du ha ett läckage. Finns många ställen där det kan läcka litegrann. Min skorv läcker vid tillsatsvattenpumpen vid värmeventilerna. Kolla där, termostathus, vattenpump m.m. | |
| Har exakt samma problem. Någon som har en lösning på problemet?? | |
|
Har du testat att fylla på vätska på normalt sätt, genom påfyllningsöppningen osv? Vänta till motorn är helt kall och fyll upp till rätt nivå. FP |
|
|
Har också samma, men grejen är ju att det inte försvinnner någon vätska utan det är som om det uppstår ett undertryck i systemet som suger bort vattnet i en hemlig ficka och när man så öppnar locket rusar tillbaka ut och återställer nivån. Har funderat på att borra ett litet hål i locket men det kanske stör hela balansen ? mvh,komfortnissen |
|
|
Det får givetvis aldrig vara hål eller öppning ut från kylsystemet eftersom det arbetar med övertryck under drift. Vätskan kokar normalt vid c:a 100° i atmosfärstryck, genom att öka till 1-1,5 bar övertryck kan kokpunkten höjas till 110-120°, vilket förhindrar ångbildning osv vid hotspots som kan bildas inne i topplockets kanaler osv, där tempen ofta ligger just runt 110° eller högre. Detta är en viktig del av hela kylsystemets princip, att sedan vätska har betydligt lägre temperatur framme i kylaren eller i andra delar av systemet, i kupévärmaren osv är en helt annan sak. Påfyllningslocket har två viktiga funktioner, förutoim kontroll och påfyllning naturligtvis. Dels öppnar det vid för högt övertryck, oftast runt 2 bar, för att inte slangar och annat skall sprängas sönder eller lossna. Dels öppnar det vid ett visst undertryck (vacuum) i systemet när detta kallnat för att inte slangar skall sugas ihop eller luft skall komma in via t.ex axeltätningen i cirkulationspumpen osv. Endast i expansionskärlet är luft tillåtet, inte någon annastans i systemet, byt locket om det finns minsta misstanke om dålig funktion på detta. Att öppna locket på en driftsvarm motor innebär nästan alltid att vätskan börjar koka och expandera, därför rusar det tillbaka och flödar över osv. När man öppnar på en helt kall motor som stått flera timmar efter att den svalnat så hörs ett lite pys när ett lätt undertryck försvinner om allt är tätt och OK. Om det är ett mera kraftigt undertryck när man öppnar, eller om slangar är tillplattade på den kalla motorn så är vacuumventilen troligen igensatt i locket. Det händer att "oförklarliga" fel försvinner när man byter till friskt lock. För högt undertryck kan göra att luft sugs in vid t.ex pumpaxeln och sedan samlas till slut en luftficka på ett olyckligt ställe och gör att motorn går varm vid drift osv. Även en övertrycksventil som öppnar alldeles för tidigt kan ge varmgång, men av helt annan grundorsak. FP |
|
|
Lyfter tråden! Varför händer det så att vätskan rinner tillbaka till expansionskärlet när man öppnar luftskruven? Jag har en E39 540 med motor M62TU, V8 alltså. Expansionskärlet läckte så jag lät en verkstad byta och samtidigt byta kylarvätska samt lufta. Jag har även latentvärme vilket jag förstår gör luftningen lite mer komplicerad. Nåja, efter verkstadsbesöket ville jag kolla nivån i expansionskärlet. Motorn var kall, den hade stått ett par dar. Jag öppnade locket och pinnen var en flera centimeter under kanten, dvs. det var inte max fullt snarare lite för lite. Körde bilen och allt var normalt. När jag ett par dagar senare skulle köra så plingade varningen för låg kylarvätska. Lät bilen kallna och skulle fylla på glykol. Jag har fått för mig att man skall öppna luftskruven när man fyller på, det kanske är helt fel? Jag öppnade i alla fall locket och pinnen visade ungefär som förut. Därefter öppnade jag luftskruven och då rann det till vätska så pinnen var ett par centimeter ovanför kanten. Vadan detta? Har jag gjort fel? Har jag för lite eller för mycket vätska? Har jag en luftficka nånstans? Enligt denna tråd är det fler som upplevt detta. Nån som har svar? |
|
|
finns att köpa ett speciellt lock till kylarna... så inte trycket blir lika högt. fungerade skitbra för mig och! Sweet! |
|
|
Det låter inte så bra, om det nu finns sådana påfyllningslock. Med för lågt tryck riskerar man lätt skador inne i motorn/topplocket pga okontrollerbara hotspots osv. Det finns en anledning till att hålla ett relativt högt tryck i kylsystemet vid driftsvarm motor, det är för att vätskan inte skall koka och bilda ångblåsor som i sin tur ger lokalt sämre kylning och sen är katastrofen ett faktum med skev/sprucken topp osv. Temperaturen inne i kylkanalerna är betydligt högre än ute i slangar och kylare, oftast 115-120°C och då får vätskan inte koka, vilket övertrycket ser till. Motorn är konstruerad för att fungera bra vid denna temperatur, att laborera med detta kan ställa till det rejält. FP |
|
|
alltså. den håller ju fortfarande tryck i systemet, men för oss i norden, ja europa så behövs inte dom där vanliga locken. kör man i öknen. där det nu är skitvarmt i vanliga fall. där kan det behövas extra hög kokpunkt. men en vanlig bmw motor ska ju ändå inte stiga över halva mätaren, min låg precis under mitten.... och där ska den vara helt enkelt. och bildas absolut inge ånga. och skitbra vattenflöde... så tycker vi hör norröver *sverige alltså* ska köra med speciallocket... för mig fungerade det superbt! Sweet! |
|
|
Men du skrev ju att trycket inte blir lika högt, då sjunker ju också kokpunkten osv. Det man gör vid körning i tropikerna (för de som måste ändra utrustningen för detta) är att öka kylarens area osv, det sker ingenting inne i motorn eller med t.ex kylsystemets arbetstryck osv. Tillåtet område på mätaren är mellan blått och rött fält, det är bara att läsa i manualen. Normalt läge är mitt imellan, fast inget drastiskt händer om nålen rör sig utanför mittläget. Dock kan det vara en bra signal på att något avviker från normal drift. Det där locket du hänvisar till, kan det möjligen vara nåt servicemeddelande eller liknade, det har förekommit lack med fel osv. Trycket inne i kylsystemet betämms inte av locket, utan av designen på pump, flöde, kylarens arena, luftflödet genom denna osv tillsammans med termostaten givetvis. Lockets övertrycksventil öppnar endast när det uppstår nåt annat fel som höjer trycket över en viss gräns. FP |
|
|
är ju locket som trycker ur all överflödigt tryck. och ja. kokpunkten sjunker ju lite, men om motorn då går upp i temp så är det ju något som är fel i motorn ju. eller? är det som jag skrivit här och nu som jag fick höra när jag bytte kylare i min bil. att trycket i bilarna är onödigt stort. speviellt när det är ett plastexpantionskärl på sidan om kylaren. vilket skulle leda till att det skulle hålla längre. men som du skriver. bmws kylsystem jobbar ju i ryck, men trycket blir ju ite skitmycket lägre, utan bara lagomt. Sweet! |
|
|
Jag tror du har har blivit missledd av reparatören här. Alla motorer jobbar med övertryck i kylsystemet, inte bara BMW. Locket skall aldrig öppna utom när något går snett så att trycket stiger FÖR högt. Att laborera med den interna temperaturen och avvika från det som tillverkaren designat in får ske på egen risk. Det blir ingen synlig ånga osv som du skrev tidigare, det är inne i kylkanalerna i topplocket som det kan bli ångblåsor, dvs tillfälliga kokningar och hotspots. Inte bra alls för topplocket. FP |
|
|
okej... skumt när det var en såeciell kylservice verkstad som sa det. jajja. men det fungerade aldelens utmärkt för mig iaf... så, vet int riktigt vad jag ska säga mer. Sweet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.