AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.145

Hoppande(eller gnisslande torkarblad)

M.
44
M.JOHAN.
530IA SEDAN -04
Jag undrar om det är några fler än jag som har problem med att torkar gummit gnisslar till vid medelmåttligt regn.När jag kör med regnsensorn på så börjar det efter ett tag att gnissla när dom vänder(irritterande) har även en kamrat som har samma problem,bilarna som det gäller är 530-04(e60 mod).Har provat att sätta dit nya blad hjälpte ett litet tag.

Tvättat nyligen i automattvätt med vaxning? Jag brukade få detta problem på min gamla bil, i samband med att jag tvättat den i automattvätt. Lyckades härleda problemet till vaxskiktet som lägger sig på framrutan. Försvann efter att jag avfettade framrutan i samband med handtvättning av bilen. Kanske är det samma fenomen?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det kan nog bero på bladen också har jag märkt. Jag har experimenterat på SAAB:en:
1. Köpte torkarblad på Biltema = gnissel och hopp efter några veckor.
2. Köpte torkarblad på SAAB = gnissel och hopp efter några månader.
3. Köpte enbart gummi på Mekonomen = Ingen gnissel efter dryga halvåret.

På bimmern började bladen hoppa som besatta när jag avfettat rutan. Men efter lite vägsmuts och mycket spolarvätska är de lugna och fina igen!

//
Länk
fredde2
Har haft samma problem.

Kolla skruvförbanden i torkararmarna, framför allt på passagerarsidan. Sitter ett förband dålt under en kåpa.

Dessutom tror jag att det finns ett specielt medel som BMW tillhandahåller för att behandla rutan just för att få bort detta problem.

Jag fick bort mitt problem med nya original-blad.
M.
44
M.JOHAN.
530IA SEDAN -04
Bilen handtvättas bara,men det kan kanske vara tvättproblem ändå jag har glanvaxschampo när jag tvättar ska prova att avfetta rutan,

Fredde2 vet du vad medlet heter som Bmw har för att avhjälpa problemet?
Men pbengtss inlägg säger ju att avfetta ej hjälper förr blir det värre
Jag får väl prova lite olika lösnongar.

Tack för svaren.M.JOHAN
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Hade samma problem ja oxå!
En dag skulle tväta av bamse fågel bajs på rutan o använde vatten med diskmedel o sen var både rutan fin o torkarna gick mjukt o fint!
Bra att testa iaf...

BMW - Beroende Med Wilja!
fredde2
Jag kommer inte i håg vad det heter. Kolla med en åf, de bör ha koll.
prova med ett bilvax som heter diamant en blå burk finns att köpa där dom säljer husvagnar, det är superbra,obs, utan slipmedel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.