|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska plocka loss oljefiltret på min E30 320 imorgon,är ett insatsfilter. Jag undrar hur man får bort koppen lättast? Är det ett riktigt oljefilterverktyg som gäller eller ska man använda en stor polygrip? Simpel fråga,dock tacksam för svar | |
| 10:ans nyckel tror jag det är, lossa bulten, dra den rakt upp, sen är locket löst och filtret ligger löst i behållaren. | |
|
Är det verkligen insatsfilter på en M20? Om minnet inte sviker mig så hade jag inte ett insatsfilter i min gamla 320. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| sitter ett vanligt filter på den Länk så det du behöver är en oljefilteravdragare eller en stor tång eller liknande, men vad du än gör dra inte till det med nått annat än handkraft sen, kan bli ett helvete att få bort det annars | |
|
Om du besöker en GDS hall, så brukar de nästan alltid ha filterdragare som man kan låna om man ber snällt. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| töm bilen på olja sen slår du en lång skruvmejsel genom filtret! sen är det bara att vrida loss det! ett tips jag fick förut och det funkar bättre än att strula med tänger och sånt krångel! obs alltså bara hur man tar bort det! man ska INTE göra så när man sätter dit det! funkar inge bra då! | |
| fanns två varianter på e30, plåtburken standard, sen kom ett miljöfilter som med insats som man kunde välja att få på servicen om man ville. vet inte vilket av filtren som ovan refererar till | |
| Precis, dom blev konverterade till insatsfilter av BMW gratis om ägaren behagade uppsöka en aukt verkstad för oljebyte. Detta gällde även M10 som tidigare var riktigt bökig att komma åt med avdragare, men som blev mycket lättare efter konverteringen. M20 var det mycket enklare att komma åt oljefiltret på vill jag minnas. | |
| Det kan knappast bli enklare att komma åt ett oljefilter än på en standard M20! Det sitter helt ensamt på en i övrigt plan yta av motorblocket. | |
|
någon som har bild på en M10 / M20 med insatsfilter? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.