|
|
|
|---|---|
|
Hej: Idag hände något tråkigt min kamrem gick av. Bilen bara dog ,ungefär som man stänger av motorn ,Har kollat remmen och den är av... Behöver man byta hela toppen eller går det att fixa ändå. Har en 320 -89. Mvh Hoss | |
|
ajaj..du ska ha en otolig tur om inte de flesta ventilerna är krokiga, även om vissa klarat grejerna. så tyvärr så är sannolikheten stor att det är minst ett toppbyte på gång. (har du otur så har även någon kolv fått stryk..) Bara att riva bort toppen och kolla. |
|
|
Ibland är det billigare att byta mot en beg. motor istället för att renovera den med brusten kamrem... men kolla vad som är sönder först! Vanligtvis är det kolvar och veniler som tar stryk. Inte toppen... _____Vraum!_____ |
|
|
Vad kostar en begagnad motor!om det är så illa. Det kanske är bättre att skrota bilen,jag betalade inte mer än 10000kr för bilen, vill inte kosta på den hur mycket som helst |
|
| En motor borde du kunna hitta för under 5000 i alla fall. Kanske 2, 3 eller 4? Skrotarna brukar vara rätt dyra i vissa fall så kolla på blocket och powerbörsen i första hand. Det första du bör göra är att kolla vad som är skadat och i vilken omfattning. I bästa fall är bara nån/några ventiler krokiga. | |
|
En bättre beggad motor är nog det bästa alternativet då det som sagt ofta blir krokiga ventiler. Om du vill kan jag ev. köpa din motor för en liten summa förresten;) PM:a i sånna fall. /Danne |
|
| Riv inte av nån topp bara innan du provat med en ny rem, ibland har det otoliga hänt !! | |
|
Inte kul detta. Jag gjorde exakt samma sak på 325:an i vintras. Kamremmen gick av. Då gick ALLA ventiler sönder o 6-7vipparmar rakt av. Jag bytte dock toppen. Gick lös på ca:7000:- ink allt. Gjorde jobbet själv ///Micke |
|
|
Kan man ha sån tur att ventilerna klarat sig. Hörde inget alls från motorn när det hände ,lät som man bara stängde av motorn ,motorn gick inte på något högt varv alls. Vad händer om man hänger på en rem ch testar ,kan det bli mer motorskador. |
|
|
ur med stiften och dra runt den några varv [försiktigt] då du lagt på en ny rem. känn efter ordentligt då du drar runt den och så fort (om )du känner något misstänkt så kolla upp vad det kan tänkas vara innan du fortsätter, märks inget så prova att starta, du kan som sagt ha haft en jäkla tur men ovanligt är det.. |
|
|
Inte för att vara dum eller så men jag tror du har sallad i toppen. Lät inget speciellt från min heller. Men så va de ju inte. Aja....kan ju ha haft en otrolig tur oxå. Ta bort ventilkåpan o kolla hur de ser ut. Den är ju borta på 3min. Då ser du om någon vippa är av. Är någon av så är de bara till att plocka bort toppen tyvärr. ///Micke |
|
|
Vid vilket varvtal gick remmen? Min rem gick av vid ca 1500rpm och då kröktes ca 3-4 insugsventiler, allt annat klarade sig!! |
|
| mellan 1000-1500 varv kan jag tänka mig | |
|
Några ventiler är garanterat krökta - på en BMW-sexa är alltid minst två ventiler öppna så pass mycket att de kolliderar med kolven, och kamaxeln 'tvärstannar' knappast när remmen går av. Ju lägre varvtal desto snabbare stannar kamaxeln, och desto färre ventiler blir krökta. Större risk med insugsventilerna, eftersom dom är lite större än avgasventilerna och 'sticker ner' lite längre i öppet läge. Men, som sagt, är remmen av är några ventiler krökta, om så vevaxeln bara hunnit snurra ett enda varv. Inte ens lönt att prova med ny rem, du saknar kompression på minst två cylindrar..... Med så lågt varvtal som 1500 vid haveriet, är det dock god chans att kolvar, vevstakar och lager klarat sig. I så fall skulle du kunna klara dig med att byta de ventiler som krökts - gör du jobbet själv är materialkostnaden inte avskräckande, du behöver såklart en topplockspackning och ny kamrem + spännare utöver själva ventilerna. Plus att det kan vara en god idé att byta ventiltätningar när du ändå har allt nerplockat, dom kostar bara några kronor styck. Eller så försöker du hitta en begagnad topp till rimligt pris, det är nog det alternativ som innebär minst 'mekande'. Även här behöver du ny toppackning samt rem + spännare. /// Gunnar E. |
|
| Alltså i rena pengar snackar vi om förmodligen dryga 2000kr + dn egen arbetstid!! | |
|
Jag har ventiler till salu om du vill ha. MVH JIMMY |
|
| har kollat under ventilkåpan men hittar inget konstigt hur märker man något missöde,går det att se direkt..... | |
|
Under ventilkåpan syns ingenting, det är själva ventiltallrikarna som tar smällen, och hamnar 'snett' när nedre delen av ventilstolpen kröks. Möjligen kan det märkas på lite större ventilspel, men för att se det måste du ju dra runt kammen med risk för att fler ventiler kröks.... så gör inte det! Du bör ta bort toppen för att inspektera eländet - den måste ändå bort, eftersom det är omöjligt att en M20 klarar sig utan krökta ventiler vid kamremshaveri. Frågan är inte OM du har krökra ventiler, utan hur många som är krökta.... och hur kolvar/vevstakar/lager klarat sig. /// Gunnar E. |
|
|
hur märker man om någonting är galet på kolvar och stakar,måste man plocka isär hela motorn,är det vanligt att kolvar och stakar tar stryk.... |
|
|
Är det inga direkta märken i kolvarna har det säkert klarat sig. Bör ha gått bra eftersom haveriet skedde vid lågt varvtal. För att vara riktigt säker bör man plocka ner hela motorn, och mäta lagerspel, kolla så vevaxel och vevstakar är raka, och att kolvarna inte har några skador. Jag skulle chansa om kolvarna ser OK ut när du tar av toppen - det hör till ovanligheterna att 'underdelen' tar så mycket stryk att den behöver åtgärdas. /// Gunnar E. |
|
|
Tips: stoppa i en begagnad m20b25 istället, (325 motorn) ganska smidigt och många extra pållar. sök här på forumet om vad du behöver byta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.