AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.242

Svårstartad 525tds-95

Ro
2
Robban R
BMW 525 TDS-95
Hjälp! Bilen är en 525TDS-95 som vägrar att starta, efter glödning så går startmotorn runt finfint o nästan så startar motorn men ack nej!
Testat ca 100ggr, batteriet e OK, glödstiften tror jag e OK, de förbrukar ju iallafall ström enl ett test jag läste på forumet!
Förpumpen i tanken e hel, dieselpumpen är bytt för ca 4veckor sedan på verkstad.
Backventil sitter monterad på matarslangen bak vid pumparmaturen, skall den inte vara på retursidan??
Nån som vet vad det e för fel, enl ägaren så går bilen bra ända tills man stänger av den, vill säga om man bogserar igång den!
HJÄLP!!!!!

Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
En bekant hade samma problem. BMW i Gävle kunde inte hitta något direkt fel med hjälp av diagnos datorn. De hade misstankar om krånglande pump. Om glödstiften krånglade skulle de upptäckts i diagnosen sa man. Pumpen byttes utan förbättring. Nu bytte man glödstiften ändå eftersom dessa, hade man senare fått reda på, kunde koksa igen vid tex taskig termostat och fel arbetstemp utan att lämna felmeddelande. Efter detta så går bilen enl ägaren "som en dröm".

Det är väl så att om inte glödstiften blir av med värmen pga isolerande beläggningar så behövs inte samma tid för att dessa ska bli tillräkligt heta, varvid hela glödningsförloppet avbryts och förkammaren får då inte den värme som behövs för antändnig.
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
kan det vara å att det e en spridare eller 2 som läcker kanske?? prova o montera en backventil på returen framme vid motorn , bmw har en som dom rekomenderar... om inte din verkstad vet, kolla med en annan...

mvh Danne

390Nm - oljebrännare! nu med 20" 'igen'
Länk
Ett varningens ord gällande backventiler. Ringde en dieselmek angående just detta då vår bil också börjat uppvisa tendenser till att vara svår att starta. Nämnde då vad jag hört om backventiler och han varnade för att montera extra backventiler då man genom detta kan generera övertryck i bränslepumpen med följd att den går sönder, något som visst inte skulle vara billigt. Han nämnde 10-15000 men det säkert nån av er bättre. Vill hursomhelst bara varna för att montera backventiler lite hursomhelst. Bättre att låta någon annan ta ansvaret för att det kommer att funka utan problem.

/Mvh
BMW jonas
hart en kompis som köpte en disel bil som vägrade starta men efter han bytt glödstiften så går bilen utan problem chansa att byt glödstiften
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har varit med ett liknande problem på en Audi TDI. I det fallet var dieselpumpen felinställd.
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Om dieselpumpen är bytt på verkstad så tycker jag att det låter som garantijobb.. Det lär väl inte ha varit gratis, så då får väl verkstan se till att bilen går att starta.
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Det kan vara förpumpen som sitter vid tanken, jag hade samma problem på min gamla bil, el jag hade det inte men han som köpte den av mig en vecka efter ägarbyte. Han bytte den och problemet var ur världen.

Livet är för kort för att köra diesel!!!
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Ähh glöm mitt inlägg jag läste lite mellan raderna på ditt problem.

Livet är för kort för att köra diesel!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.