|
|
|
|---|---|
|
Jag är tidigare ägare till en 328i som såldes pga jakt på MC-kort. Tyvärr är axeln sönderslagen för stunden så MC ligger lite nere. Längtan till BMW har varit brutal det år som gått utan. Därför tänkte jag nu skaffa en ny. MEd tanke på att MC fortfarande ligger inom planen för i år är det ingen jättebudget, men jag vill ha en skoj bil. Vad sägs om M3 E30? Kan man köpa en sån utan att vara livrädd? Inser självklart hur omöjligt det är att hitta en som inte är körd rätt duktigt, varför äger man annars en M3, men å andra sidan borde de hålla. Några tips och råd? Är det vrålkorkat? Vad ska jag tänka på? Några speciella brister på M3'an? En annan fundering jag fick är; varför har M3'an en 4-cyl motor? Hur är motorn? Ska man köpa en 325i och trimma istället? Tackar på förhand. | |
Grusse |
M3 E30:n är väl en av dom bästa bilar som BMW byggt, om inte den bästa. Tycker inte du ska vara rädd för att köpa en M3:a, bara att åka och titta på flera olika M3:or och provköra. Det finns exemplar som är väldigt fina och välbehållna, men det får man ju slanta för också. Det man ska tänka på är t ex att lådan inte skorrar, eller petar ur växeln eller liknande. Dom är lite känslig och brukar ta stryk om man inte använt rekomenderad olja i dom. Det brukar komma rost vid nummerskyltsbelysningen samt vid nederkant på framrutan. Sen ska man ju kolla service-historik, skick mm. Men det gör man ju på vilken bil som helst. Motorerna i M3 E30:n är en mycket bra och välbyggd motor. BMw valde 4:an för att den kunde klara högre varvtal än 6:an. Du kan ju åka och provköra en M3:a och sen en 325:a och sedan bestämma dig vilken du vill ha. För mig är det givet. (M3 E30 forever) |
E30Mpower |
Håller med M3 E30 helt klart!!! Låda kan strula, kolla om det låter konstigt. sedan kan kylaren strula, fläkten ska gå igång två gånger tydligen ett standard fel, väldigt enkelet att åtgärda kostar nästan inget, du byter ut en givare. Du borde välja M3 E30 helt klart! Kolla på Länk |
flimbo |
Jag kan bara instämma M3 E30 är roligast. Jag har en M3 e30 -88 som ev kan vara till salu. E30 Mpower du har kompressor på M3:an berätta mera är du snäll maila mig tack |
|
E30Mpower: vad menar du med att fläkten ska gå igång 2 gånger? jag har problem med att min kärra blir varm som satan när man står i kö osv... /jonas |
|
Grusse |
Det brukar vara så på E30:n, det andra läget på fläkten slår till alldeles före rödmarkeringen. |
|
Jonas, jag har samma problem. Jag tror att jag har hitta felet, på min bil är det en kabel som gått av precis vid kontakten som sitter på tempgivaren. |
|
E30Mpower |
Ja fläkten har två lägen läge ett ska gå igång lite efter mitt strecket på mätaren sedan ska andra läget komma igång vid sista strecket innan rödmarkeringen. det brukar bli så att antingen går inte fläkten alls eller så går det sista läget igång bara, då kan bilen bli varm när du står i kö! Kolla på Länk |
|
azkikr: Ett relativt vanligt problem är att fläkten kärvar ihop helt enkelt, kanske är det som är problemet hos dig. Montera bort mittgrillen och försök snurra på fläkten. Går det ej, eller trögt, så är bara tyvärr att byta fläkt. Svårt att renovera den då den i stort sett är helt sluten. Svårt att komma åt och smörja också. Kan den snurras, men ändå inte vill starta, är ett tips att kolla givaren samt säkringen som sitter i säkringsboxen. |
|
|
ok.... min fläkt har startat nån enstaka gång... så den är inte helt paj iaf... men jag tror att de e som E30Mpower säger, den går inet igågn vid det första läget... utan de e bara det sista som funkar... aså fläkten går bara igång när tempen e på väg upp mot rött. om så e fallet, vad kan problemmet va då? /Jonas |
|
E30Mpower |
kolla givaren! Kolla på Länk |
|
var hittar ja då denna tempgivare? tack på förhand... /Jonas |
|
| Torde vara den givare som sitter i termostaten som sitter vid kylarslangen till höger, mellan kylare och motor. | |
|
Är det någon som vet i vilken ordning kablarna som går in på temp givarens kontakt ska sitta? Jag kommer inte ihåg hur de satt innan jag tog bort de. Det är en svart kabel, en svart brun och en grön svart. Kontakten är märkt med en två och en trea, på trean ska den brun svarta sitta tror jag. Jag är mycket tacksam om någon kan titta efter hur det ska vara. Den lokala ny öppnade BMW verkstaden hade inte kopplings schema för detta. |
|
Grusse |
"Eraabos" Kollar på min ikväll, så kanske det löser sig. |
|
Grusse, tackar och bockar!!! Myket taksam för detta! Mvh Abbe. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.