AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.367

Hur får jag loss spindelleden på E39 - 97?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
På -96 och tidiga -97:or (enligt BMW) följer en hylsa med om man försöker banka ut den nedre länkarmen istället för att använda avdragare. Länkarmens konade tapp (med gängor längst ut) går alltså in i en 28mm hylsa (ytterdiameter, väggtjocklek ca 5mm) som i sin tur slås/trycks in i själva "hjulklumpen".

Det visste jag inte när jag började banka, men nu vet jag...

Kan någon tipsa om en avdragare/gaffel som säkert fungerar? Mekonomen hade en men den var för liten. Så om någon VET vad jag kan köpa vore jag tacksam. BMW vill ha 950 spänn för att byta båda, men med rätt verktyg gör man det själv på 30 minuter.

Rätt verktyg är:
* 22mm nyckel eller hylsa
* Hammare för att få loss 22mm-muttern
* 2x18mm nycklar/hylsor för inre infästningen (skiftnyckel kan användas på bultsidan, alltid fast nyckel eller hylsa på muttersidan!)
* Spetstång för att lossa nivåsensorn på höger sida från länkarmen
* Avdragare för spindelleden

//
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Och åtdragning av ny spindelled skall ske med bilen ståendes på marken (eller ramp, så är det lättare att komma åt...).

//
Länk
Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Ett sätt som många bilfirmor använder är att man slår inte på själva tappen utan man bankar på godset som omsluter tappen!
Ibland lossnar den direkt och ibland får man säkert slå en 25-30 rejäla smällar,inte med en hammare utan med en rejäl slägga med kort handtag!
Svårigheten är att inte träffa gummit som sitter runt lagringen,brukar jag avhjälpa med att jag har en plåtbit som jag håller för gummit med.Lycka till och som sagt,du kan få använda mycket våld innan den släpper!

Riktiga män kör turbohoj!!
Ingen hör när du skriker i 300km/h
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag har fått tag på en gaffel, ska prova den imorgon.
Om inte det fungerar får jag köpa mig en liten slägga då. Jag bankade ungefär en timme med hammare, både på tappen, underifrån, på godset och på länkarmen.

//
Länk
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Man gör som skitte fast med 2st slägghammare å slår på godset på båda sidor samtidigt..
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Men det borde väl gå bra med en gaffel, eller? Jag har hittat en för 24mm "höjd". Den ska ju kasseras så det gör inget om den går sönder.

//
Länk
Cr
81
Criser-X
M535i 86
318i 84
ja det går bra med gaffel!
Cr
81
Criser-X
M535i 86
318i 84
ja det går bra med gaffel!
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
värme
Ny
66
Nyvall
525tds touring -98
det borde lösa sig med gaffel. man ska inte banka för mycket på e39 för godset är gjort av aluminium,nästan allt är av aluminium.jag lämmnade muttern på gängorna lite gran och bankade på den sen földe det med en mellan hylsa som jag knackade loss i ett skruvstycke med gaffel ps kan sitta ordentligt fast. Lycka till.

Nikki
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Gaffeln kom inte igår som utlovat men imorgon ska jag ha den. Så det blir ett ryck imorgon.

//
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nyvall:
Jag gjorde som du men ena sidan vägrade komma ut. Höger gick på 15 sekunder.

//
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Tack Hasso. Jag har redan beställt en på MECA men den har fortfarande inte kommit. Men nu hade Mekonomen några hemma så imorgon blir det äntligen av...

//
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Då var det bytt och klart. Men det var ingen rolig historia att få loss vänster fram!!! Jag fick hjälp av 3 män, varav en fd BMW-mek, i GDS-hallen och efter runt 30 minuter och ett par RIKTIGT feta blåmärken på händernas ovansida small det till och den lossnade. Många hårda slag med hammare på MECA:s gaffel. Det skulle nog ha gått lättare med en slägga men jag fick inte tag på någon sådan.

Gaffeln, som klarar gap upp till 24mm, var ändå för smal/för långa tänder och jag fick lägga en blocknyckel emellan. Samtidigt fick en kille bryta den lösa änden på länkarmen uppåt för att den skulle hålla sig hyfsat parallell med godset.

Och äntligen är klonkandet i fartgupp och trottoarkanter ett minne blott! Härligt att glida igen! Och efterbesiktningen är också avverkad!

//
Länk
Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Vilja,Våld,Vaselin löser det mesta!Funkar inte det,ta till ULTRAVÅLD!

Riktiga män kör turbohoj!!
Ingen hör när du skriker i 300km/h
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.