AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.595

Jag får ingen värme alls i kupen? E39

Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Hej alla vänner!!
Nu när det börjar bli kall ute vill man ha ju värme i bilen. Men det kommer ingen värme alls. Varken från börjen eller efter bilen har blivit varm. Har demonterat panelen och rensat fläckten (den var inte så smutsig). Men det har inte hjälpt. Vad kan det vara för fel? Har kollat säkringarna som sitter vid handfacket, men de varkar vara hela. Finns det nånting annat man kan kolla innan man bler tvungen att åka till verkstaden?

Tack!!
Mvh.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Kommer det ingen värme alls från något utblås?

*BAWORAK*
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Nej! Kommer knapt något luft från mittblåset. Men till vindrutan och på sidorna kommer kall luft. Inte halvvarm men jätte kall luft. Jag och min familj fryser!!
Antar att bilen blir varm så som den skall, alltså tempmätaren i mitten klockan 12. Eller? Du kan till exempel ha fått luft i systemet? Kolla så att inte du har läckage i termostathuset.
Prova att lufta systemet och se om det gör någon skillnad.
- Bilen skall vara helt varmkörd
- Sätt full värme i kupén. Full fläckt.
- Prova öppna lite försiktigt på luft skruven vid expansionskärlet. Akta kan skvätta varm glykol. Kontrolera om det kommer bubblor eller så..
- upprepa några gånger om luft kommer ut.

Lycka till
Slutligen kan värmeventilerna vara fastbeckade i stängt läge. De skall öppna helt om man lossar kabeln till dom, de sitter nära torpedväggen på vänster sida i motorrummet. Om de gör så och om man misstänker att klimapanelen inte skickar öppningssignal till ventilerna så kan man prova reset av det hela genom att lossa minuskabeln på batteriet 10-20 min och koppla in igen.
Även med luft i systemet så brukar det komma en gnutta värme, inte helt iskallt.

FP
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Hej! Det var termostathuset som hade en liten läckage. Den är bytt nu och allting funkar. Termostathus ,termostat och O ringen kostade 490 kr. på BMW. På mekonomon kostar den 523. I Lund ligger mekonomen mitt i mot BMW. Så jag gick in på mekonomen först men de hade inte den på lager. Sedan gick jag till BMW och köpte den 33 kr. billigare. En verkstad bytte termostathuset och glycol för 300 kr. Jag vill tacka alla för hjälpen.

Mvh.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.