AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.286

Startmotor går i tomma ibland.

Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Har lite probem med min 318is -90 Startmotorn krångarl. När man ska starta så "tappar den greppet" ibland men att det ibland blir mycket svårtstartad som följd :/ Hört på verkstad at tdet kan vara ett drev i motorn som är slut. så det blir väl byte av startmotor. kanske bäst det med tanke på att det snart blir vinter så lär det ju bli ännu mer svårstartad tyvärr :( Ngn som har haft samma problem? och är det ngn som vet om "is":n har samma startmotor som ngn annan bil? tex m40?
Tack för mig./ Joel
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Ingen som har råkat ut för detta?
Problemet är inte helt ovanligt på många bilar som har några år på nacken. Motorn stannar ju alltid i två eller tre distinkta lägen, där startmotorn sen skickar in sitt lilla drev vid start osv. Det blir ett visst slitage på startkansen på motorns svänghjul vid dessa lägen, ibland studsar lilla drevet tillbaka och snurrar på med hög fart osv. Med lite tur räcker renovering/utbyte av startmotorn, stora kuggkransen innebär lite mera jobb. Kan tyvärr inte svara på vilka olika modeller som har samma delar osv.

FP
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Okej, Jo klart det blir slitage efter några år på nacken, det kommer man ju aldrig ifrån tyvärr. Och jag antar att en startkrans inte är så billig till en M42b18 :/ Täntke man skulle testa å köpt en fungerande beg startmotor. Så därför skulle man ha haft reda på om den passar från ngn annan bil. För just till m42:an hittar jag ingen tyvärr. kanske ngn annan som vet? Förra ägaren sa att startmotorn hade rostat ihop engång, så han hade plockat isär den å smörjt upp den, sen har det funkat tills nu. Alla tänkbara åtgärder mottages med en glimt i ögat.

Joel, Också ett offer av BMW begäret

Jag skulle trots allt försökt hitta en ny eller iaf en fabriksrenoverad, vilket är det vanligaste. Det är trots allt lite jobb och en vital funktion för trivsel och säkerhet. Saker som startmotorer, batteri osv pajjar alltid på de mest olämpliga platser där inga medhjälpare finns som kan pusha igång osv...)

FP
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Jo, Det har du faktiskt rätt i. vore ju ganska harmligt om det skulel braka mitt ute i skogen och slut på batteri i telefonet ;) ush, hemska tanke. Ska kolla upp det där nå tag nu känns det som.
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Har kommit på en sak nu, men det är säkert ren inbillning. tar man i extra hårt då man vrider om nyckeln till startläget så har jag fått för mig att det inte sker att den snurrar i tomma intet. kan det vara tändningslåset? Låter ju ganska långsökt.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Mer troligt är sammanträffande!

MVH Patrik
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Så det kan alltså vara tändningslåset som felar? Hur skulel det göra så att startmotorn snurrar i tomma intet? är tacksam för alla tips och funderingar.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jag skrev mer troligt är sammanträffande, inte att det var tändningslåset!

MVH Patrik
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Jo, jag vet. men jag täntke att det finns en chans att det kan vara tändningslåset. inte att du sa att det var det :)
Om solenoiden osv går in ordentligt men drevet osv ändå snurrar/rasslar så kan man nog utesluta startbrytaren i tändningslåset. Om den däremot står och hackar med solenoiden trots bra laddning i batteriet så brukar slitet tändningslås vara orsaken.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.