|
|
|
|---|---|
|
Telefonen är ur funktion.Det står sätt i kort,när jag sätter i det då ändras texten Undersök kortet.Är det nån som har haft samma problem? Finns det en bra reparatör kring Göteborg.Tacksam för svar.Hälsningar | |
|
Prova att sätta kortet i telefonmodulen som sitter bak i skuffen. |
|
|
Micki, har telefonen fungerat tidigare med kortet? Den främre kortplatsen under telefonluren är ökänd för att vara glapp, så det är alltid säkrare att säta kortet där bak, (direkt i telefonmodulen framför vänster bakljus). Är det ett nyinskaffat kort bör du kolla upp vilken spänning det är avsett för. Min personliga erfarenhet är att kortet måste vara av den gamla 5 volts typen för att fungera. Nya 3 volts kort fungerar inte. Många mobiloperatörer (försäljare) är idag ovetande om man frågar efter ett 5 volts kort. Europolitan (sedan) Vodafone (sedan) Telenor har traditionellt kunnat detta "-Ah du har en BMW då behöver du ett 5volts kort" Men hur de svarar idag vet jag inte. |
|
|
Powertoy,det kan stämma vad du skriver.Det som har hänt:För ett år sen bytte jag från Telia till Tele 2.Tills det ögonblicket fungerade Telia kortet och telefonen.När jag ringde till Tele 2 och frågade varför den inte funkar fick jag svar:Felet ligger i ditt telefon,undersök det.Det verkar ingen kan laga eller kolla det.Eller vill inte?Nu skaffade jag ett nytt Telia kort.Provade det,samma medelande:undersök kort.På det första kortet står: 8 K.På det nya Telia kortet står 18 k.Jag vet inte vad är det för nummer,men tjejen på telia bablade nånting om gamla kort?Jag kollar upp det bakre modulen. Jag åetr kommer med besked.Tack för tippset,häls.Micki MVH.MICKI Länk |
|
| Jag har comviq (nytt simkort). Fungerar inte i främre korthållaren, dock i bakre. | |
|
Hade samma probs i min 323:a, fungerade inte i fram men hur bra som helst i bak, börja där innan du går till någon butik och rådfrågar (ursäkta uttrycket) någon snorig tonåring. Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ? |
|
|
Tack,jag testar.Häls.Micki MVH.MICKI Länk |
|
|
Hej.Jag kan medela med glädje att telefonen fungerar.Jag visste inte ens att det finns en korthållare där bak,fast jag har pillat där bak med cd-växlaren. Tack för hjälpet.Häls.Niklas MVH.MICKI Länk |
|
|
Micki: Du säväl som de flesta andra har säkert trott att det är en telefon i luren framtill, vilket det inte är. Telefonen med radiodel, logik osv inkl kortläsare sitter bak i skuffen. Enklast är att se vart kabeln från antennen tar vägen.. Det är oftast en telefon tillverkad av Motorola, själva modulen med läsaren osv sitter även i en del andra produkter, bärbara telefoner osv från tiden när den tillverkades osv. Läsaren fram är igentligen extra, avsedd för tillfälliga kort som då har prioritet över det bakre, för besökare i bilen osv. Så tänkte man sig när systemet kom till... Bra att känna till: Det är rent fysiskt/hårdvarumässigt samma kort oavsett operatör, typ av abonnemang osv, det finns en strikt standard för simkort och om man började avvika från denna så skulle det snabbt bli kaos bland användarna. Om kortet funkar bak i telefonen men inte framme i lurhållaren beror det oftast på fel, glapp, böjda kontaktfjädrar osv i den främre kortläsaren, ett ganska vanligt problem. Beror inte sällan på att det är det stora kortet som används, många kör med adapter för ett litet kort, de river ibland loss eller böjer de ömtåliga kontaktfjädrarna inne i läsaren. FP |
|
|
Folke:Man lär sig varje dag.Tack för upplysningen.Det var bara konstigt att den la av från ena dagen till den andra.Jag är väldig noga med mina grejjer Jag har mobiltelefon som är typ 5-6 år gammal,inte en skråma.Jag har frågat folk som jobbar,reparerar mobil,ingen hade en aning vad var det för fel. Så tack, en engång.Häls Micki MVH.MICKI Länk |
|
|
Well, fel uppkommer ibland över en natt eller vid ett specifikt tillfälle, så är det bara, och man blir lika förvånad varje gång. Installationerna för telefoner och liknande i bilar, inte minst i BMW är relativt komplicerade, man har i vissa fall förberedelser för olika extrautrustningar, olika marknader, olika telefonsystem osv. Även fast man jobbar med t.ex service av "vanliga" GSM-telefoner osv så står man sig slätt när man försöker sätta sig in i hur t.ex BMW har tänkt i sina installationer osv. Till detta kommer att i vissa fall är telefon, stereo osv tillverkade enligt spec från biltillverkaren. Då hjälper det kanske inte att man kanske servar Motorola i vanliga fall, den Motorola som sitter i bilen kan vara avvikande på olika punkter, framför allt i mjukvara osv. Manualer osv som visar detta är näst intill omöjligt att få tag på, precis som när det gäller originalmonterad stereo osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.