|
|
|
|---|---|
|
Som sagt min e34 tickar ganska friskt när den är kall .. Innan jag bytte motorolja va den bättre inte bra men bättre .. Nu fick jag en Castrol 15 w 40 olja (Mineral som tycks vara sämre) .. Vad ska man ha för olja och finns det tillsatser att häll i ? Blir inte klok på alla som förspråkar minera l halvsyntet helsyntet .. Klart är väl att mineralen är på väg bort .. | |
| Du kan testa att hälla i Wynns hydraulic valve cleaner, kör med den till nästa oljebyte. Använd sedan en bra helsyntetolja(5W-40, SJ). Valvoline och Quakerstate sägs tysta ner motorer. Själv tror jag det räcker med en bra helsyntetolja av välkänt fabrikat. Finns ingen anledning att köra med mineralolja då helsyntetoljorna är överlägsna. Skulle inte tickandet försvinna eller minska efter detta är det förmodligen frågan om mekaniskt slitage. Har själv testat på flertalet 316(-90) med hydraliska lyftare och det har funkat kanon, men ibland har jag fått köra två behandlingar. | |
|
Hej! Din bil har hydrauliska ventillyftare, det betyder att 15W-40 olja har ALLTFÖR hög kallviskositet (15W) oljan är mycket trögflytande speciell nu när gradstokken börjar krypa på minus och klarar inte att fylla lyftarna=tickande. Din bil ska ABSOLUT ha en hel/halvsyntetolja med kallviskositet 0W eller 5W övre talet spelar inte så stor roll då den markerar hur oljan fungerar i högre temperaturer(inte så viktigt på vintern). på sommaren kan man ha en olja med högre kallviskositet, men värför hoppa mellan olika oljor? samma olja fungerar lika bra på sommarn. MVH: Sakke |
|
| varmviskositeten har väl betydelse även på vintern då den reglerar hur oljan beter sig när den är varm oberoende om det är sommar eller vinter ute. Dom flesta motorer når ju arbetstemperatur även på vintern... | |
|
Hej! Ambush: Jovisst gör dom det, men det är ju inte vid VANLIGA arbetstemperaturer oljans värmeegenskaper har sin största betydelse, eller hur? skillnader mellan oljor precis där är väl ytterst liten. varmviskositeten har knapt ngn betydelse på sommarn heller(för en vanlig bruksbilbrukare) undantaget förstås specialbilar med extrema motorvarvtal, tävlingsbilar och bilar som används hårt. vanlig 0W-30 castrol SLX (tex) duger utan problem året runt för en vanlig bil, man kommer inte ens nära temperaturer där oljans egenskaper börjar fallera. Och snälla du, du förstår väl lika bra som jag att på vintern är risken för överupphettning, extremt varma arbetstemperaturer och generellt extrema omständigheter annat än kallstart som är kritiska i förhållande till oljeval...... Så nej, det spelar nog ingen roll om man väljer 0w30 eller 0w40 som vinterolja... MVH: Sakke |
|
|
Dessutom var frågan hur han ska bli kvitt tickandet vid kall motor, och nu när det är vinter så är det kallviskositet som är viktig, varmviskositet är i stort sett utan betydelse som sagt. MVH: Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.